جبهه ملی ایران: کشتار مردم مظلوم خوزستان را متوقف کنید

پنجشنبه, 31ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

کشتار مردم مظلوم خوزستان را متوقف کنید

سوء مدیریت ها و ناکارآمدی های هیات حاکمه جمهوری اسلامی کشور را به آستانه انفجار کشانده است. برخورد با پاندمی کرونا و واکسیناسیون مردم فضاحت بار است.تامین آب و برق و مایحتاج مردم وکنترل تورم و گرانی سرسام آور با بی کفایتی تمام همراه است.فضای تنفس وحق اظهار نظر برای ملت ایران و حق داشتن انتخابات واقعی، همه ازمردم ایران سلب گردیده است وتنها واکنش حکومت در مقابل اعتراضات مردم به پا خاسته ایران، سرکوب و گشودن آتش به سوی آنان است.مجموع نارسایی ها و کمبودها به ویژه بحران آب به عنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای مردم این منطقه، اهالی خوزستان، پاره تن ایران را از چند روز قبل به خیابان آورده است.حکومت جمهوری اسلامی به طور ذاتی چشم بر نظریات کارشناسان ودانشمندان و واقعیت های علمی می بندد و با سوء سیاست ها،  ایران را درگیر بحران های فزاینده نموده است.

با آنکه ایران دارای دو حوضه ی آبی بزرگ در شمال و جنوب است، به علت نحوه ی قرار گرفتن سلسله کوه های البرز و زاگرس، اثرگذاری آنان در سرزمین ایران به بخش های کوچکی محدود شده است. یونسکو در سال ۱۳۷۳ اعلام کرد، بیش از ۸۰ درصد از کل مساحت کشور از دسترسی به آب های سطحی چون دریا و رودخانه محروم هستند و این سرزمین را می توان در شرایط اقلیمی خشکسالی در نظر گرفت و بخش بزرگی از بیابان های جهان به این سرزمین تعلق دارد.پس از این گزارش در اواخر دهه ی هفتاد خورشیدی، برخی متخصصان این حوزه هشدار دادند، ۵۰۰ میلیارد متر مکعب نزولات جوی اگر درست مدیریت شود، ایران می تواند از سرسبزترین کشورها گردد، اما ۶۰ درصد آن تبخیر می گردد، باقیمانده هم برای پیشگیری از خشکسالی کفاف می دهد، اما ۷۵ میلیارد متر مکعب آن به زمین نفوذ می کند و ۸۰ درصد از کل آب های سطحی و عمقی کشور مورد بهره برداری قرار نگرفته، به هدر می رود. متاسفانه کاربدستان حاکمیت، در این زمینه ی بسیار مهم هیچ تمهید درستی برای رفع مشکل و پیشگیری از بحران های آتی در پیش نگرفتند و احساس مسوولیت در قبال باشندگان این سرزمین و نسل های آینده نداشتند و ناکارآمدی و اهمالشان تا امروز ادامه یافته، به حدی که کشاورزی و معاش هموطنان شریف خوزستانی را مورد تهدید قرار داده است و باز هم به جای همدردی و کمک در برابر اعتراضات به خشونت دست یازیده وخانواده هایی را سوگوار عزیزانشان ساخته است.

مسایلی که به این بحران انجامیده است، پرشمارند و بسیاری از آنها می توانست با مدیریت صحیح رخ ندهد. مساله ی کشاورزی و نوع محصولات آن که تعیین گر میزان آب است، سدسازی های غیر کارشناسانه، عدم برنامه ریزی علمی و اجرایی برای آب های سطحی و زیرزمینی، برداشت های غیرکارشناسانه از رودخانه، انتقال های نادرست آب، عدم فعالیت های علمی و روزآمد محیط زیستی برای حفظ منابع طبیعی و مانند آن از مواردی هستند که مورد اهمال قرار گرفته اند و حساسیت لازم نسبت به آنها نبوده است و برنامه ی کارشناسانه ی درازمدتی برایشان در نظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر نبود نهادهای مردمی مورد اعتماد و امکان ارتباط مردم با مسوولان و بیان خواسته ها و اعتراضات در فضایی مدنی و به دور از خشونت و شنیده شدن تقاضاهای برحقشان و پیگیری آن موجب می شود که در حرکاتی خودجوش این اعتراضات ابراز گردد.

جبهه ی ملی ایران ضمن ادای احترام به هم وطنان خوزستانی و همدلی به خاطر این مشکلات رخ داده، به حاکمیت هشدار می دهد چنان که سرمایه گذاری و کارآفرینی های لازم در خوزستان نشود و رفاه هم میهنانمان در آنجا تامین نگردد، این ظلم و جفا نه تنها به مردم غیور خوزستان بلکه به همه ی آحاد ملت ایران است و در این همبستگی ملی همه ی ایرانیان معترض خواهند بود. مسئولان مملکت به جای برخورد خشونت آمیز باید در این منطقه حضور یابند، ضمن تضمین امنیت جانی و مالی و موقعیتی معترضان با نمایندگان آنان مستقیم به گفتگو بنشینند و از بودجه های کلان که برای تبلیغات خود در جهان بهره می برند بکاهند و بودجه ای اختصاصی را در اسرع وقت به این استان تخصیص دهند و از خانواده های شهید داده و صدمه دیده دلجویی کنند. مردم بزرگوار این منطقه نیز باید بکوشند تا اعتراضات برحق شان از جاده اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز و خشونت پرهیز خارج نشود و بهانه به دست بهانه جویان تندرو جهت سرکوب و اعمال خشونت ندهند. ونشان دهند فرهنگ خوزی ایرانی آن است که با قاطعیتی مدنی خواست های بر حقش را پی گیری نماید.

جبهه ملی ایران

 تهران سی ویکم تیرماه ۱۴۰۰


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. ما مردم ایران یا باهم و متحداً حول محور آرمان و اهداف ملی خود ( آزادی و دموکراسی خواهی ) بر علیه دیکتاتوری پیروز می شویم و یا هرگز پیروز نخواهیم شد، یعنی با این شیوهً جدایی ها و تحریف و بیراهه رفتنها، رژیم دزد و جنایتکار ملایان با فتنه و تفرقه انگیزی و نان به نرخ روز خورهایش و جاسوسان و آلت دستان خود، نخواهد گذاشت مردم ایران متحد و پیروز شوند، مگر اینکه هوشیار و آگاه باشیم و دوست و دشمن خود را بشناسیم و خود را به هر تله و دامی که آخوندهای مکّار می گسترانند، نیاندازیم. مرزبندی تشخیص و تفکیک دوست و دشمن از اعتقاد و التزام به آزادی و حق حاکمیت ملی ( دموکراسی) و مبارزه برای استقرار آن می گذرد. موفق باشید .