آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، ایران را مسئول حمله مرگبار به نفتکش مرسر استریت معرفی کردند

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

U.S. Secretary of State Antony Blinken speaks with reporters in Amman

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بعد از ظهر یکشنبه ۱۰ مرداد و به دنبال همتای بریتانیایی خود، با صدور بیانیه‌ای حمله به کشتی مرسر استریت را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه، آقای بلینکن می‌گوید: «با بررسی اطلاعات موجود، مطمئن هستیم ایران این حمله را انجام داده است که منجر به کشتن دو انسان بی‌گناه شد.»

وزیر خارجه آمریکا گفته است این حمله با استفاده از «پهپادهای انفجاری یک‌طرفه» صورت گرفته است. او جمهوری اسلامی را متهم به استفاده فزاینده از این جنگ‌افزار در سراسر منطقه کرده است.

آنتونی بلینکن در ادامه بیانیه افزوده است: «این حمله که دنباله‌رو الگویی از حملات و سایر رفتارهای خصمانه است، هیچ توجیهی ندارد. این اقدامات آزادی کشتیرانی در این آب‌راه حیاتی، دریانوردی و تجارت بین‌المللی، و نیز جان افراد حاضر در کشتی‌ها را در مخاطره قرار می‌دهند.»

دیپلمات ارشد آمریکا در انتهای بیانیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله خاطرنشان ساخته است: «با شرکایمان درباره گام‌های بعدی در حال همکاری هستیم و با دولت‌های منطقه و فراتر از آن درباره پاسخی مناسب که در راه است در حال مشورت هستیم.»

ساعاتی قبل از این نیز، دولت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم به انجام حمله مرگبار روز پنج‌شنبه به نفت‌کش مرسر استریت کرد. در این بیانیه دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، با اشاره به اینکه «این حمله عامدانه، حساب‌شده، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی ایران است» می‌افزاید: «بریتانیا در ارتباط با پاسخی هماهنگ به این حمله غیرقابل‌قبول، در حال همکاری با شرکای بین‌المللی‌مان است.»

صبح روز یکشنبه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در جلسه هفتگی کابینه خود به طور مستقیم ایران را مسئول حمله پهپادی به نفت‌کش مرسر استریت دانست. آقای بنت با توصیف این حمله به عنوان «اقدام دزدی دریایی» تهدید کرد اسرائیل می‌داند چگونه پیامش را به روش خودش به ایران منتقل کند.

روز شنبه فرماندهی مرکزی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان نفت‌کش مرسر استریت را اسکورت می‌کند.

حمله به نفت‌کش ام‌وی مرسر استریت که پنجشنبه ٧ مرداد در آبهای آزاد و در شمال دریای عرب صورت گرفت، نخستین حمله مرگبار به یک کشتی تجاری در منطقه است. اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه بارها از پهپادهای انتحاری در حملات خود استفاده کرده‌اند.

تهران دست داشتن در حمله به نفتکش مرسر استریت را رد کرده است. پیشتر رسانه‌ها از هدف قرار دادن شناورهای مرتبط با ایران و اسرائیل از سوی نیروهای این دو کشور متخاصم خبر داده بودند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.