هشدار شدیداللحن وزارت خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی و طالبان

سه شنبه, 12ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا — NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

آمریکا: در همکاری با اسرائیل، بریتانیا و رومانی به ایران «پاسخ جمعی» می‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، این هفته مهمان نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه،‌ ند پرایس، با خبرنگاران بود تا از جزئیات گسترش صدور ویزا و اعطای پناهندگی به شهروندان افغانستان بگوید. سخنان آقای بلینکن تایید خبری بود که چند ساعت پیش، مقامات وزارت خارجه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بودند. 

بلینکن به پرسشی در مورد ایران هم پاسخ داد. در پاسخ به این سوال که آیا حمله ایران به کشتی «مرسر استریت» سیاست جدید دولت ابراهیم رئیسی را نشان می‌‌دهد، وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران مدت‌ها است فعالیت‌های این‌چنینی دارد و  این «چیز جدیدی نیست وخبر خاصی درباره دولت جدید نمی‌دهد.»

وزیر خارجه آمریکا ایران را متهم کرد که با «بی‌مسئولیتی بسیار» عمل می‌کند و آزادی حرکت دریاها و «جان ملوانان بی‌‌گناهی که درحمل و نقل تجاری در آب‌های بین‌المللی اشتغال دارند»، به خطر انداخته است.

بلینکن گفت آمریکا در تماس نزدیک با اسرائیل، بریتانیا،‌ رومانی، و سایر کشورها است و پاسخی «‌جمعی» به ایران خواهند داد.

آقای بلینکن در سخنان خود راجع به افغانستان هشدار داد که اگر طالبان بخواهد در افغانستان دولتی تشکیل دهد که علیه غیرنظامیان جنایت می‌کند، واشنگتن آن‌را «دولت یاغی» به شمار خواهد آورد. او گفت، رهبران طالبان می‌گویند که می‌خواهند از سوی جهان به رسمیت شناخته شوند و شاهد رفع تحریم‌ها و امکان سفر باشند، و اگر می‌خواهند به این اهداف برسند، باید دست از تلاش برای تصرف قدرت با به‌کارگیری زور بردارند و به جنایات خود خاتمه دهند. 

پس از پایان سخنان بلینکن، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. بیشتر آن سوالات نیز مربوط به افغانستان بودند. 

مت لی، خبرنگار دیپلماتیک اسوشیتدپرس و چهره آشنای نشست روزهای دوشنبه، پرایس را در زمینه تغییرات جدید مربوط به ویزا به چالش کشید. او گفت که این تصمیم آمریکا برای خروج از نیروها از افغانستان است که باعث شده است جان هزاران نفر از مردم آن کشور به خطر افتد، و حالا آمریکا به شهروندان می‌گوید که برای تقاضای پناهندگی باید به خرج خودشان از کشور خارج شوند و ۱۲ تا ۱۴ ماه منتظر تصمیم‌گیری دولت بمانند. پرایس در پاسخ یادآوری کرد که آمریکا اخیرا ۲۶۶ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای کمک به افغانستان پرداخت کرده است که کل کمک‌های آن را در سالیان اخیر به چهار میلیارد دلار می‌رساند. او گفت که بخشی از این کمک به پناهجویان خواهد رسید؛ هرچند، دشواری‌های بسیار موجود را نیز تایید کرد. پرایس افزود که آمریکا برنامه صدور ویزا برای افغان‌هایی را که برای سازمان‌های رسانه‌ای یا غیرانتفاعی کار می‌کردند، در مشورت با طرفین ذینفع مختلف سامان داده است. او مشخصا به ده‌ها سازمان رسانه‌ای و از جمله «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» اشاره کرد که چند ماه پیش در نامه‌ای به بلینکن و بایدن، خواهان کمک به روزنامه‌نگاران افغانستانی که خواهان ترک کشور هستند، شده بودند.

در پاسخ به سوالی در مورد این‌که روزنامه‌نگاران کی به پایگاه «فورت لی» در ایالت ویرجینیا که اولین گروه ازپناهندگان افغانستانی در آن مستقر شده‌اند، دسترسی خواهند داشت، آقای پرایس گفت هنوز اطلاعاتی در این مورد موجود نیست و وزارت دفاع شاید بهتر بداند. یکی از خبرنگاران یادآوری کرد که وزارت دفاع گفته است این سوال باید از وزارت خارجه پرسیده شود.

پرایس در بخش دیگری از سخنان خود راجع به طالبان، گفت که حملات این گروه نشان می‌دهد که ارزشی برای «جان انسان و حقوق مردم افغانستان قایل نیست.» او اقداماتی همچون قتل‌های هدفمند و تخریب ساختمان‌ها و پل‌ها از سوی طالبان را محکوم کرد و به سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان، مانند «داعش-شاخه خراسان»، نیز اشاره کرد.

پرایس گفت: «جهان نمی‌پذیرد که دولتی با زور در افغانستان سر کار بیاید. دولتی که به حقوق بنیاین بشر مثل حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها و حق دختران برای آموزش احترام نگذارد، دارای مشروعیت و  پایداری نخواهد بود و امکان دریافت کمک بین‌المللی نخواهد داشت.» 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به همین دلیل از «مذاکرات بین افغانستانی‌ها برای رسیدن به دولتی که تحت رهبری افغانستانی‌ها باشد و حقوق شهروندان این کشور را تامین کند»، حمایت می‌کند. در این‌جا بود که لی مجددا پرایس را به چالش کشید و ازاو خواست یک عمل از طالبان نام ببرد که نشان دهد آن گروه علاقه‌ای به داشتن مشروعیت بین‌المللی دارد. پرایس گفت: «طالبان خواهان نقش رهبری در جامعه افغانستان است… آن‌ها همچنان در مذاکرات دوحه حاضرند و شاهد پیشرفت‌هایی در این مذاکرات بوده‌ایم.» لی در ادامه برخورد چالشی خود، این دعاوی بلینکن و پرایس در مورد طالبان را «جنون‌آمیز» خواند. این خبرنگار باسابقه افزود‌:‌ «من هم اگر اتاقی در هتل «فور سیزنزِ» دوحه داشتم، هر حرفی می‌زدم. اما عمل است که مهم است.»

پرایس در پاسخ به سوالی در مورد روند قضایی دادگاه‌های اسرائیل در مورد شهروندان فلسطینی محله شیخ جراح بیت‌المقدس، با تکرارموضع آمریکا گفت: «خانواده‌هایی که ده‌ها سال است در این خانه‌ها زندگی کرده‌اند، نباید از خانه‌هاشان بیرون شوند.» او در پاسخ به سوال دیگری، تاکید کرد که آمریکا همچنان در صدد بازگشایی کنسول‌گری خود در بیت‌المقدس است که رابط این کشور با سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) هم خواهد بود، اما هنوز جدول زمانی مشخصی در این زمینه معلوم نیست. 

در پاسخ به پرسشی در مورد پاکستان، پرایس گفت که آمریکا از تلاش‌های اسلام‌آباد برای تشویق طالبان به شرکت در مذاکرات، قدرددان است. او در مورد دیدار مقامات جمهوری خلق چین با طالبان نیز گفت که آمریکا در رقابت با چین است و در برخی موارد با آن کشور مقابله می‌کند و در برخی موارد همکاری، و مورد افغانستان موردی است که ظرفیت همکاری در آن وجود دارد. او گفت که مقامات چین هنگام بیان خواست‌های آن کشور درباره افغانستان، تقریبا دقیقا از همان واژه‌هایی استفاده می‌کنند که مقامات آمریکا، و خواهان افغانستانی باثبات و امن هستند.

پرایس به پرسشی در مورد لبنان نیز پاسخ داد و گفت آمریکا همچنان خواهان تشکیل سریع دولت در آن کشور است؛ دولتی که «قدرت اعمال اصلاحات حیاتی را داشته باشد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت رهبران سیاسی لبنان باید اختلافات سیاسی خود را کنار بگذارند و دولتی تشکیل دهند که به بن‌بست سیاسی در آن کشور خاتمه دهد.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.