تاثیر همه‌گیری کرونا بر گسترش بازرگانی ایران و ارمنستان

پنجشنبه, 4ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان از افزایش چشمگیر سطح مبادلات اقتصادی دو کشور سخن گفته است. کرونا، افزایش بهای ارزهای خارجی و سفر گسترده ایرانیان برای واکسیناسیون از جمله عوامل آن اعلام شده است.    

Armenien Coronavirus Iran

سفر ایرانیان به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا

بحران اقتصادی برخاسته از همه‌گیری کرونا بر نقل و انتقال کالا تاثیر نهاده است. از این رو، گرایش به تجارت بین کشورهای همسایه افزایش یافته است. افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور ایران و ارمنستان نیز با توجه به این مختصات و تحولات قابل درک است.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان از جمله به افزایش هزینه حمل کالا از نقاط دور به کشورهای منطقه اشاره می‌کند.

بنا بر اظهارات او هزینه حمل یک کانتینر از چین به ایران پیش از همه‌گیری کرونا حدود ۱۲۰۰ دلار بوده است. حال آنکه این هزینه در حال حاضر شش تا ده برابر افزایش یافته ست.

اما افزایش حجم مبادلات بازرگانی ایران و ارمنستان تنها برخاسته از هزینه حمل و نقل کالا نیست. به عنوان نمونه، پس از جنگ اخیر ارمنستان با جمهوری آذربایجان، دولت ارمنستان ورود کالاهای ساخت ترکیه را ممنوع کرده است. این موضوع سیاسی نیز در گسترش سطح بازرگانی دو کشور ایران و ارمنستان موثر بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان چند دلیل دیگر نیز برای گسترش مناسبات بازرگانی دو کشور برمی‌شمارد. گفته شده است که بالا بودن نرخ ارز در بازار ایران، باعث “ارزان” شدن کالاهای ساخت ایران شده است.

افزون بر آن، هر دو کشور ارمنستان و جمهوری اسلامی عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و همین موضوع نیز زمینه را برای گسترش مبادلات دو کشور تسهیل می‌کند. یاریجانیان حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در نیمه نخست سال جاری را بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کند.

سفر ایرانیان به ارمنستان

دشواری‌های ایرانیان برای دسترسی به واکسن کرونا عملا منجر به افزایش تمایل بخش‌هایی از شهروندان این کشور برای سفر به کشورهای همسایه شده است.

ارمنستان با پیش کشیدن امکان واکسیناسیون در این کشور سعی در جلب گردشگران ایرانی داشته است؛ تلاشی که موفق نیز بوده است.

از شمار کسانی که تا کنون برای دریافت واکسن کرونا به ارمنستان سفر کرده‌اند آمار دقیقی در دست نیست. فقط در ماه تیر سال جاری رقمی بیش از ۱۵ هزار ایرانی برای واکسیناسیون به ارمنستان سفر کرده بودند.

افزایش شمار گردشگران ایرانی به ارمنستان باعث شده است که دولت آن کشور محدودیت‌هایی برای سفر ایرانیان پیش‌بینی کند. به عنوان نمونه، گفته شده است که ارمنستان برای واکسیناسیون ایرانیان “شرط اقامت ده روزه” را تعیین کرده است.

یاریجانیان می‌گوید به‌رغم این محدودیت میزان سفر به ارمنستان همچنان زیاد است. او گفته است که تنها کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، در آمار ناظر بر افراد واکسینه شده منظور می‌شوند و چون بین هر دو دوز واکسن کرونا یک بازه زمانی هشت تا ۱۲ هفته‌ای وجود دارد، تعیین دقیق ایرانیانی که در ارمنستان واکسینه شده‌اند، در شرایط کنونی ممکن نیست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفته است که آمار دقیق کسانی که در ارمنستان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، به‌زودی اعلام خواهد شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.