اورژانس ایران بعد از وقفه‌ دو ساله راه‌اندازی آمبولانس‌های زنان را بار دیگر در دستور قرار داد

دوشنبه, 29ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

پس از دو سال توقف برای اجرای تفکیک جنسیتی در آمبولانس‌های اورژانس،  رییس اورژانس اصفهان گفت که مرکز فوریت‌های پزشکی کشور راه‌اندازی آمبولانس‌های ویژه زنان را دستور کار خود قرار داده است.

غفور راستین، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، با اعلام راه‌آندازی «آمبولانس‌های ویژه زنان» در آینده نزدیک، گفت که قرار است در آینده نزدیک آمبولانس‌های ویژه بانوان در استان‌های اصلی و قطب کشور مجهز و با حضور تکنسین‌های زن راه‌اندازی شود.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در نشست خبری خود که به مناسبت روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی در ساختمان ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، تاکید کرد: «یکی از سیاست‌های مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور جذب نیروهای تکنسین از بانوان است تا آمبولانس‌های ویژه زنان در استان‌های اصلی و بزرگ کشور ایجاد شود.»

اجرای تفکیک جنسیتی و راه‌اندازی آمبولانس‌های ویژه زنان درحالی در دستور کار اورژانس کشور قرار گرفته است که بنابر تازه‌ترین آمار اعلام شده از خود این مرکز «در ایران برای هر ۵۰ هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد، در صورتی که باید برای هر ۱۲ هزار نفر یک آمبولانس داشته باشد.»

مقام‌های اورژانس همچنین در هفته‌جاری گفتند که  در حال حاضر ۲۰ هزار نیرو فوریت‌های پزشکی در سازمان اورژانسبه کار اشتغال دارند درحالی که اورژانس کشور حداقل به ۳۰ هزار نیرو احتیاج دارد.

تفکیک جنسیتی در آمبولانس‌هایس اورژانس پیش از شیوع کرونا در ایران در سال ۹۷ نیز مطرح شده بود ولی با شیوع کرونا در اجرای وقفه ایجاد شد.

در آن سال تصاویری از آمبولانس‌هایی منتشر شد که روی آن پرده‌نوشته‌ای با مضمون «افتتاح اولین آمبولانس‌های ویژه بانوان در اورژانس تهران» نصب شده بود.

پس از آن بود که مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، در پاسخ به خبرنگاران «هرگونه تفکیک جنسیتی در آمبولانس‌ها» را رد کرد و گفت که اورژانس کشور هرگز برنامه‌ای در این خصوص نداشته و ندارد.

با این حال سخنگوی اورژانس، راه‌اندازی آمبولانس زنان را رد نکرد ولی گفت که راه‌اندازی آمبولانس‌های ویژه زنان «ارتباطی به جداسازی زنان و مردان در آمبولانس‌ها ندارد و آمبولانس بانوان صرفا به‌منظور ارائه خدمات بهتر به بانوان راه‌اندازی شده است.»

خالدی اضافه کرد که چون در اورژانس کشور فناوری‌های خود را توسعه داده و تله‌مدیسین یا مراقبت پزشکی از راه دور و با استفاده از ارتباطات صوتی و تصویری را راه‌اندازی کرده‌ایم و در آمبولانس‌ها «امکان گرفتن نوار قلب و معاینه متخصص قلب اورژانس تهران فراهم شده و یک‌سری از ملزومات اولیه مثل گرفتن نوار قلب از بانوان بهتر است توسط یک متخصص و پرستار خانم انجام شود.»

خالدی حتی گفت: «خود زنان هم استقبال بیشتری از آمبولانس‌های ویژه زنان خواهند کرد» ولی « تفکیک جنسیتی در آمبولانس‌های اورژانس کشور شایعه» است.

توضیحات سخنگوی اورژانس کشور درباره راه‌اندازی «آمبولانس‌های ویژه زنان» مشابه توضیحاتی است که مقام‌های جمهوری اسلامی درباره اجرای تفکیک جنسیتی در مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن آموزشی و ورزشی، اتوبوس‌ها و حتی راه‌اندازی «تاکسی ویژه بانوان» و «پارک‌ ویژه بانوان» در سال‌های گذشته بیان کرده‌اند.

بیش از دهه قبل نیز هنگام افتتاح بیمارستان «مهدیه تهران» به عنوان «بیمارستان ویژه زنان»، زهره طبیب‌زاده نوری، معاون وقت امور زنان در دولت احمدی‌نژاد، در سخنانی مشابه سخنگوی اورژانس گفته بود: «زنان‎ ‎نمی‌توانستند بسیاری از بیماری‌ها خود را پیش پزشکان مرد ‏بیان کنند‌ ولی با راه‌اندازی بیمارستان‌های ویژه زنان ‌به راحتی می‌توانند به پزشکان‎ ‎متخصص زن مراجعه کنند.» طبیب‌زاده نوری همچنین گفته بود: «در سرزمین ‏اسلامی نباید یک مریض زن به دست‎ ‎نامحرم مداوا شود.»

در چند سال اخیر نیز شماری از روحانیان و نمایندگان مجلس خواهان اجرای تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند.

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان حامی تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها پیشتر تاکید کرده که «در بیمارستان‌ها، خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده در مسیر عادی‌سازی گناه قرار گرفته‌اند و ما مسائل جدی در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب در بیمارستان‌ها داریم.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.