تصمیم بحث‌برانگیز استرالیا برای مقابله با گازهای گلخانه‌ای

سه شنبه, 4ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
تصمیم بحث‌برانگیز استرالیا برای مقابله با گازهای گلخانه‌ای

استرالیا که یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال سنگ و گاز و همچنین به لحاظ سرانه جمعیتی یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان است اعلام کرده که بنا دارد تا سال ۲۰۵۰ – کمتر از ۳۰ سال دیگر- میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

به گزارش ایسنا، با این حال اعلام این هدف‌گذاری از سوی دولت استرالیا با انتقادهایی روبرو شده است چرا که دولت، تصمیم قاطعی درباره توقف صنایع استخراج سوخت‌های فسیلی در این برنامه لحاظ نکرده است.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا امروز (سه‌شنبه) این تصمیم را پس از مذاکرات چالشی با نمایندگان هم حزبی خود در پارلمان اعلام کرد که مخالف چنین طرح و چشم‌اندازی بودند.

موریسون گفته است استرالیا قصد کم کردن تولید آلاینده‌ها را دارد اما صحبتی از متوقف کردن تولید و استخراج سوخت‌های فسیلی که بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند، نکرده است.

با وجود اعلام سال ۲۰۵۰ به عنوان هدف به صفر رساندن تولید آلاینده‌ها، استرالیا که به شدت مورد انتقاد مجامع غربی به لحاظ نحوه همراهی با معاهده اقلیمی پاریس است، نخواهد توانست به هدف این معاهده که کم کردن جدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است وفادار بماند.

بنابر معاهده اقلیمی پاریس، حدود ۲۰۰ کشور جهان هم پیمان شده‌اند که جلوی گرم شدن یک و نیم درجه‎‌ای کره زمین تا سال ۲۰۵۰ بایستند. این هدف نیازمند آن است که همه کشورها تا سال ۲۰۳۰ دست کم ۴۵ درصد از تولید آلاینده‌ها بکاهند و تا سال ۲۰۵۰ این تولید را به صفر برسانند.

استرالیا اما مدت مدیدی بود که از ارایه طرح خود برای رسیدن به این هدف طفره می‌رفت و همین موضوع دولت این کشور را با هم پیمانان جدی خود چون آمریکا و بریتانیا دچار چالش کرده بود.

استرالیا به لحاظ تقسیم میزان تولید آلاینده‌ها به تعداد جمعیت، یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان است و از بزرگترین عرضه‌کنندگان زغال سنگ و گار جهان است.

بنابر گزارش بی بی سی، طرح اعلام شده از سوی دولت استرالیا برنامه مشخصی برای محدود کردن صنایعی چون استخراج سوخت‎های فسیلی ارایه نمی‌کند و به همین لحاظ مناقشه برانگیز ارزیابی شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.