رایزنی در مسکو، ادامه تعویق مذاکرات وین؛ ایران می‌گوید با اعضای ۱+۴ جداگانه دیدار می‌کند

جمعه, 7ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به مسکو سفر کرده است درباره سازوکار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با همتای روسی خود رایزنی کرد؛ وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته است ایران حاضر نیست در موضوع هسته‌ای با سه کشور اروپایی به صورت یکجا دیدار کند.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، روز جمعه هفتم آبان در مسکو با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، دیدار و درباره سازوکار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای گفت‌و‌گو کرد.

بنابر گزارش وزارت خارجه ایران، باقری و ریابکوف در این دیدار تاکید کردند که گفت‌وگوهای جدید تنها در صورت «لغو تحریم‌ها و اجرای تمام و کمال تعهدات طرفین» موفقیت‌آمیز خواهد بود.

باقری پیش از سفر به مسکو، در بروکسل با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، گفت‌وگو کرده بود و شامگاه پنجشنبه در بدو ورود به مسکو گفت که جمهوری اسلامی با هر یک از کشورهای گروه ۱+۴ مذاکرات دوجانبه خواهد داشت و ملاقات با مقام‌های روسیه اولین دیدار با این کشورها است.

او در پاسخ به سوالی درباره استقبال آمریکا از گفت‌وگوهای جدید گفت: «گفت‌وگوی های ما با کشورهای گروه ۱+۴ است».

میخائیل اولیانف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، پیشتر تاکید کرده بود که سفر باقری به مسکو ایجاد یک مسیر مجزا و جدای از مذاکرات هسته‌ای نیست.

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با یورونیوز آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام را بسیار مهم خواند و گفت که مسایل زیادی باید بین طرفین حل شود.

او همچنین درباره احتمال شکست مذاکرات اتمی گفت مایل نیست به آن فکر کند و «دیپلماسی نمی‌تواند شکست بخورد».

روز پنجشنبه همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تاکید کرده بود که مقامات ایران فقط حاضرند دیدارهایی جداگانه با مقام‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه داشته باشند و دیدار جمعی تنها در قالب مذاکرات همزمان با چین و روسیه خواهد بود.

او سه کشور اروپایی را متهم کرد که «روش ناپسندیده‌ای» دارند و در موضوع هسته‌ای به صورت یکجا با مقامات جمهوری اسلامی دیدار می‌کنند.

پیش از این نیز یک منبع فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفته بود که مذاکره‌کننده ایران در جریان سفرش به اروپا از ملاقات با مقامات فرانسه، بریتانیا و آلمان خودداری کرد.

با این حال شبکه پرس تی‌وی، متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی، به نقل از یک مقام آگاه نوشته بود که ایران آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در تهران یا پایتخت‌های این سه کشور رسما اعلام کرده، اما هنوز پاسخی نگرفته است.

علی باقری کنی پیش از این اعلام کرده بود که براساس توافق‌ها در بروکسل، گفت وگو‌های جدید اتمی از حدود یک ماه دیگر دوباره از سر گرفته می‌شود.

در واکنش به این سخنان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده معتقد است امکان توافق سریع برای بازگشت طرفین به پایبندی کامل به تعهدات خود، وجود دارد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.