بلومبرگ از افزایش ۴۰ درصدی واردات نفت چین از ایران خبر داد

جمعه, 26ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

نفت ایران اغلب پس از تغییر نام، از مبدأ عمان و مالزی به فروش می‌رود

شرکت‌های مستقل، محموله‌ها را از طریق اشخاص ثالث خریداری می‌کنند که معمولاً دارایی در آمریکا ندارند- AFP

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به افزایش نفت وارداتی چین از ایران نوشت چین در ماه نوامبر حدود ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است که این میزان ۴۰ درصد بالاتر از واردات در ماه اکتبر است.

شرکت کپلر اعلام کرده که افزایش خرید نفت از چین ممکن است طی ماه‌های آتی به دلیل شیوع سویه جدید کرونا و کاهش تقاضا در بازار مجدداً کاهش یابد.

شرکت‌های خصوصی چینی می‌گویند که بیشترین نفت شناور در بازار که هم اکنون در نفت‌کش‌ها موجود هستند متعلق به کشورهای ونزوئلا و ایران هستند. معامله گران می‌گویند محموله‌های ایرانی با تخفیف حداقل ۴ دلاری فروخته می‌شود.

ارقام واردات کپلر با داده‌های رسمی چین در تضاد است که نشان می‌دهد این کشور از دسامبر ۲۰۲۰ نفت ایران را مصرف نکرده است.

نفت ایران اغلب پس از تغییر نام، از مبدأ عمان و مالزی به فروش می‌رود.

شرکت‌های مستقل، محموله‌ها را از طریق اشخاص ثالث خریداری می‌کنند که معمولاً دارایی در آمریکا ندارند. اگرچه چین با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران مخالفت کرده است.

دولت جو بایدن تا به حال بر آن بوده است که با توجه به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) که به ایران اجازه فروش آزادانه نفتش را می‌دهد، افراد و شرکت‌های چینی که نفت ایران را می‌خرند، مجازات نکند.

به گزارش رویترز، در مقایسه با ماه مه، واردات نفت چین از ایران در ماه‌های ژوئن و ژوئیه از جمله به دلیل محدود شدن مجوز واردات، کاهش یافت اما پالایشگاه‌های مستقل چینی بار دیگر به نفت خام ارزان‌تر ایران روی آورده‌اند و دولت هم استقبال کردند زیرا دولت چین نیز مجوز سهمیه‌های جدید بیشتری را صادر کرده است.

در ابعاد جهانی به نظر نمی‌رسد که نفت، آینده چندان روشنی داشته باشد. کاهش شدید تقاضای نفت در بازار جهانی به حدی است که حتی با کاهش تولید نفت که در اجلاس اوپک و غیراوپک مطرح بود، بعید است قیمت‌ها به ارقام سال‌های گذشته خود برسند.

حتی بعد از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا، خرید و ذخیره‌سازی گسترده نفت توسط کشورهای مصرف‌کننده همچون آمریکا و چین، سبب می‌شود که با فرض بازگشت سطح تقاضا به سطح قبل از همه‌گیری کرونا طی دو سال آتی، حجم انباشت نفت در بازارهای جهانی تا مدت‌ها قیمت را در سطوح پایین نگه دارد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.