هشدار نماینده مجلس ایران درباره فرونشست قلعه فلک‌الافلاک در لرستان

شنبه, 2ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن
قلعه فلک‌الافلاک در لرستان
قلعه فلک‌الافلاک در لرستان
رادیو فردا

یک نماینده مجلس ایران روز شنبه، دوم بهمن، درباره فرونشست قلعه فلک‌الافلاک در استان لرستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد، با تاکید بر لزوم مقاوم‌سازی فلک‌الافلاک گفت که این بنای باستانی طی سه سال گذشته، حدود دو سانتی‌متر نشست داشته است.

فلک‌الافلاک واقع در خرم‌آباد لرستان یک قلعه نظامی است که تاریخ ساخت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و از سال ۱۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

در سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان درباره پدیده فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران هشدار داده‌اند.

این پدیده در پی خشکسالی و سوء مدیریت منابع آب که منجر به کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در مناطق مختلف کشور شده در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته و در برخی از شهرها موجب آسیب رساندن به بافت شهری، خانه‌های مسکونی و بناهای تاریخی و باستانی شده است.

از جمله در ماه‌های گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پیامدهای فرونشست زمین در میدان نقش جهان اصفهان را نشان می‌داد.

در سال‌های گذشته همچنین فرونشست زمین در برخی شهرها از جمله تهران منجر به آسیب‌های جدی به ساختمان‌های مسکونی شده، تا جایی که این واحدها از بیم ریزش و تلفات جانی تخلیه شده‌اند.

علی بیت‌اللهی، از مدیران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیشتر در ماه مهر گفته بود که ایران رتبه چهارم فرونشست زمین در میان کشورهای جهان را دارا است و برای جبران این فرونشست «کمتر از ده سال فرصت داریم».

آقای بیت‌اللهی در ماه آبان نیز گفته بود که نزدیک به حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در مناطق فرونشستی زمین با نرخ‌های متفاوت زندگی می‌کنند و درباره وقوع زلزله‌هایی با قدرت متوسط و تخریب گسترده در پی آن‌ها هشدار داده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.