افزایش سی‌درصدی قتل زنان در مناطق کُردنشین ایران

یکشنبه, 15ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» آمار قتل زنان در شهرهای کردنشین ایران در یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که به مناسبت ۸ مارس (۱۷ اسفند) روز جهانی زن منتشر شده است و بر اساس داده‌های ثبت‌شده در این سازمان، از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال، ۴۱ زن در شهرهای مختلف کردستان به قتل رسیده‌اند که ۴۵ مورد این قتل‌ها توسط یکی از مردان نزدیک مانند پدر، برادر، همسر، همسر سابق، پسر و داماد صورت گرفته است.

در این گزارش «اختلاف خانوادگی» ۶۵.۵ درصد از انگیزه این قتل‌ها و دلایل «ناموسی» با ۱۴.۵ درصد دومین انگیزه عنوان شده است. دو زن نیز به دلیل «رد درخواست ازدواج» کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، ۴۴ درصد موارد قتل زنان کُرد در بازه زمانی یک سال گذشته در استان کرمانشاه ثبت شده است.

‌در سال گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های ناموسی در ایران منتشر شده است. در بیشتر موارد این قتل‌ها توسط یکی از مردان خانواده صورت گرفته است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر قاتل محسوب نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شود.

در پی تکرار اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۱۳۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شده است.

ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ملحق نشده‌‌اند.

در گزارش هه‌نگاو هم‌چنین آمده است که دست‌کم ۹۴ زن نیز در شهرهای مختلف مناطق کردنشین به زندگی خود پایان داده‌اند. «اختلافات خانوادگی» دلیل ۷۱ درصد از این خودکشی‌ها بوده و بیش از نیمی از موارد آن نیز در استان آذربایجان‌ غربی رخ داده است.

بر اساس این گزارش ۲۲ مورد از موارد خودکشی نیز مربوط به افراد زیر ۱۸ سال بوده است و سن ۳ نفر از آن‌ها کم‌تر از ۱۳ سال گزارش شده است.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، در بهمن‌‌ ۱۳۹۹ بدون اشاره به آمار دقیق، از افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در ایران خبر داده بود.

در سال‌های گذشته به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا در ایران اخبار متعددی از خودکشی نوجوانان در ایران منتشر شده است. این آمار نشانگر کاهش سن خودکشی در ایران است و از جمله دلایل آن «فقر اقتصادی» و «نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام شده است.

روزنامه اعتماد نیز بهمن‌ سال گذشته در گزارشی از قول یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده بود که آمار خودکشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.