وزیر ارتباطات: نهادهای نظارتی با اجازه قاضی می‌توانند به پیام‌ شهروندان دسترسی داشته باشند

دوشنبه, 23ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در مصاحبه‌ای اعلام کرد نهادهای نظارتی در فرآیند خاصی اجازه دسترسی به پیام‌های شهروندان در پیام‌رسان‌های داخلی را خواهند داشت.

زارع‌پور در مصاحبه با ایرنا با تشریح فرآیند دسترسی به پیام‌ها گفت: «نهادهای نظارتی با داشتن حکم از قضات ویژه‌ای که منصوب مستقیم رییس قوه هستند و در موارد خاص با مجوز رییس قوه» می‌توانند به پیام‌ها دسترسی داشته باشد.

او با وجود این توضیحات خطاب به مردم گفت که خیالشان از بابت حفاظت از پیام‌هایشان در پیام‌رسان‌های داخلی راحت باشد.

گزارش‌های متعددی وجود دارد که نهادهای امنیتی ایران در بسیاری از موارد از طریق اعمال زور و فشار به پیام‌های شخصی فعالان مدنی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کرده و از این پیام‌ها در بازجویی‌ها و صدور احکام استفاده کرده‌اند.

ایران در سال‌های اخیر برای اجبار مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی سیاست‌های هم‌زمانی را اعمال کرده است. یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها حمایت‌های مالی سنگین از پیام‌رسان‌های داخلی و افزایش قیمت و کاهش ترافیک اینترنت بین‌الملل بوده است.

با وجود این حمایت‌ها به دلیل نبود اقبال عمومی و احساس بی‌اعتمادی، تقریبا همه پیام‌رسان‌های داخلی با شکست در جذب مشتری روبرو شده‌اند.

فعالان امنیت مجازی بارها هشدار داده‌اند که شهروندان در ایران برای مقابله با سیاست‌های شنود حکومت باید از پیام‌رسان‌های امن استفاده کنند و از دو مرحله‌ای بودن رمز عبور خود در همه پیام‌رسان‌ها مطمئن باشند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.