ایران رتبه ششم خاورمیانه در تعداد کشته‌شدگان حملات تروریستی را دارد

جمعه, 19ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی در خردادماه ۱۳۹۶- تصویر از خبرگزاری تسنیم

میانگین تغییرات تعداد کشته‌شدگان حملات تروریستی در ایران بالاتر از میانگین منطقه‌ای بوده است

باوجود آنکه مقام‌های ایرانی در تمامی سخنرانی‌های خود بر وجود امنیت در ایران تاکید و آن را به عنوان دستاورد حکومت برای جامعه ایران عنوان می‌کنند، آمارهای منتشر شده از شاخص جهانی تروریسم نشان دهنده آن است که ایران به لحاظ آمار کشته‌شدگان حاصل از عملیات‌های تروریستی، در رده شش کشور نخست پرخطر خاورمیانه قرار دارد.

تازه‌ترین گزارش سالیانه شاخص جهانی تروریسم (GTI)  نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان ناشی از تروریسم در جهان طی سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که اوج حملات تروریستی در دهه اخیر بود، حدود ۱.۲ درصد کاهش یافته و به هفت هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است.

موسسه اقتصاد و صلح (IEP) در گزارشی به بررسی و اندازه‌گیری شاخص تروریسم با تمرکز بر وقوع عملیات تروریستی، گروه‌های تروریستی و تعداد کشته‌شدگان ناشی از فعالیت این گروه‌ها در جهان طی دوره زمانی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که کاهش ۱.۲ درصدی کشته‌شدگان حملات تروریستی در فاصله پنج سال گذشته، با بهبود وضعیت ۸۶ کشور جهان در این شاخص و بدتر شدن شرایط ۱۹ کشور در شاخص تروریسم همراه بوده است.

گزارش این موسسه در خصوص تعداد کشته‌شدگان حملات تروریستی در خاورمیانه و شمال آفریقا نشان از آن دارد که باوجود کاهش ۱۴ درصدی کشته‌شدگان حاصل از عملیات تروریستی در این منطقه، اما تعداد این حملات تروریستی در خاورمیانه کاهش نیافته و در سال گذشته میلادی حدود ۱۲۷۱ عملیات تروریستی در این منطقه صورت گرفته است.

طبق این آمار، ایران بعد از عراق، سوریه، مصر، یمن و لیبی، در رتبه ششم به لحاظ تعداد کشته‌شدگان ناشی از عملیات تروریستی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته است.

ارزیابی این شاخص در میانگین منطقه‌ای نشان می‌دهد که میزان عملیات تروریستی (به لحاظ درصد تغییرات) در ایران طی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بالاتر از میزان تغییرات میانگین منطقه‌ای (خاورمیانه و شمال آفریقا) بوده است. در این منطقه اما بالاترین تعداد کشته‌شدگان ناشی از حملات تروریستی طی سال گذشته میلادی مربوط به عراق و در مقابل کمترین میزان کشته‌شدگان عملیات تروریستی که چیزی نزدیک به صفر بوده، مربوط به امارات متحده عربی و قطر بوده است. عمان و کویت نیز کمترین میزان را بعد از امارات و قطر داشتند.

عراق در سال گذشته میلادی پس از آنکه چند سال شرایط بهتری داشت، با افزایش ۱۵ درصدی تعداد کشته‌شدگان ناشی از حملات تروریستی روبه‌رو شد. همچنین انجام عملیات تروریستی در این کشور نیز در سال ۲۰۲۱ به میزان یک سوم افزایش یافت که این امر ناشی از افزایش فعالیت افراط‌ گرایان اسلامی در این کشور بوده است.

اما این گزارش در خصوص حملات تروریستی در سطح جهان اعلام می‌کند که در این مدت تعداد این حملات با ۱۷ درصد افزایش به ۵۲۲۶ مورد رسیده است. موسسه اقتصاد و صلح برمبنای ارزیابی‌های خود بر این نکته تاکید می‌کند که بیش از ۹۷ درصد حملات تروریستی سال گذشته میلادی در کشورهای درگیر جنگ داخلی رخ داده است.

داعش با بیشترین حملات تروریستی و کشته‌های ناشی از این حملات، همچنان مرگبارترین گروه تروریستی جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است. در سال گذشته میلادی حدود ۲۰ کشور شاهد حملات تروریستی داعش بوده‌اند. در عین حال طبق این گزارش جماعت نصر الاسلام والمسلمین (JNIM ) در حال رشدترین گروه تروریستی در سطح جهان است که بیشترین میزان افزایش تعداد حملات تروریستی و کشته‌ها در سال ۲۰۲۱ را به نام خود ثبت کرده است. این گروه مسئولیت کشته‌ شدن ۳۵۱ نفر را در سال ۲۰۲۱ داشته که این تعداد با افزایش ۶۹ درصدی همراه بوده است. داعش، الشباب، طالبان و جماعت نصر الاسلام والمسلمین، مسئولیت بیشترین کشته شدگان ناشی از عملیات تروریستی جهان در سال گذشته میلادی را برعهده داشته‌اند. این گروه‌های تروریستی عامل کشته‌شدن بیش از ۲۲۶۴ نفر در سال ۲۰۲۱ بودند. 

افغانستان با بالاترین سطح تاثیرپذیری از تروریسم پس از عراق و سومالی قرار دارد. این کشور میزبان مرگبارترین حمله تروریستی در سال ۲۰۲۱ بود که طی آن داعش دو بمب در فرودگاه بین المللی کابل منفجر کرد که منجر به کشته شدن ۱۷۰ نفر شد. در جنوب آسیا نیز پاکستان یکی از کشورهایی بوده که بیشترین آسیب را از تعداد کشته‌های حاصل از حملات تروریستی به خود اختصاص داده است.

در کشورهای غربی اما تعداد حملات تروریستی در سه سال گذشته با کاهش مداوم سالانه همراه بوده و تعداد ۵۹ حمله تروریستی در سال ۲۰۲۱ ثبت شده که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۸ (که اوج حملات تروریستی طی پنج سال گذشته در غرب بود)، حدود ۶۸ درصد کاهش داشته است.

اسلام‌گرایان افراطی در سال ۲۰۲۱ سه حمله تروریستی در اروپا انجام دادند. در ایالات متحده نیز حملات تروریستی در سال گذشته میلادی با هفت حمله به پایین‌ترین سطح در طول پنج سال گذشته رسید.

این گزارش حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱ تروریسم با انگیزه سیاسی از تروریسم با انگیزه مذهبی پیشی گرفته است. با این حال حدود ۵۲ درصد از کل حملات تروریستی در جهان به هیچ گروهی نسبت داده نمی‌شوند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.