تفکیک جنسیتی در برخی پارک‌های تهران؛ زنان و مردان جداگانه به پارک می‌روند

شنبه, 20ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

به گفته عضو شورای شهر تهران در پارک‌ها مردان غریبه و جوانان نامحرم حضور دارند و این به صلاح بانوان نیست

موضوع تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی با واکنش‌های گسترده‌ای رو به رو شده است- خبرگزاری دانشجو

بحث تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی سال‌هاست که از سوی مسئولان جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود. اگرچه مقاومت بخش بزرگی از مردم در برابر این خواسته‌ها تا اینجا کار را برای دولتمردان مشکل کرده است، اما به نظر می‌رسد روند جداسازی زنان و مردان همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه، محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران  در رابطه با تفکیک جنسیتی زنان و مردان در پارک‌های تهران گفته است: شهرداری تهران قصد دارد برخی پارک‌های تهران را در اختیار مادر و کودک قرار بدهد و به‌نوعی این پارک‌ها را به پارک‌های خانواده تبدیل کند. اجرای این طرح به این دلیل است که یک مادر به دور از چشم نامحرم به‌راحتی بتواند با فرزندش بازی کند. 

به گزارش دیدبان ایران، او گفت که بر اساس طرح مورد نظر شهرداری، قرار است ٢٠٠ پارک به بانوان و کودکان اختصاص یابد.

آقامیری با ادعای اینکه طرح اخیر تنها به درخواست مردم انجام شده است، افزود: «در پارک‌ها مردان غریبه و جوانان نامحرم حضور دارند و این به صلاح بانوان نیست. »

پیشتر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز یک‌شنبه، ۱۴ فروردین، از افزایش پارک‌های «ویژه زنان» در تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر هفت بوستان بزرگ در تهران به زنان اختصاص داده شده و شهرداری تهران قصد دارد در هر محله‌ «یک بوستان و یا بخشی از بوستان محله‌ای را به مادران و کودکان اختصاص دهد.»

براساس اعلام زاکانی در حال حاضر «پیش از این ۲۷ بوستان در این حوزه مناسب‌سازی شده و تلاش خواهد شد خدمات بهتری در این مکان‌ها ارائه شود.»

در اقدامی مشابه، اخیرا وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان در افغانستان اعلام کرد که حضور در پارک‌ها برای زنان و مردان محدودیت دارد. به‌طوری که زنان با داشتن حجاب شرعی سه روز در هفته و مردان چهار روز می‌توانند به پارک‌ها بروند.

موضوع تفکیک جنسیتی در اماکن عمومی با واکنش‌های گسترده‌ای رو به رو شده است. اخیرا در مشهد و در حالی که زنان حتی بلیط خریداری کرده بودند و آماده حضور در ورزشگاه می‌شدند، پلیس با اقدام خشونت‌بار و استفاده از گاز فلفل سعی کرد زنان را متفرق کند و از حضور آن‌ها در استادیوم فوتبال جلوگیری کرد.

تفکیک جنسیتی در سال‌های گذشته حتی در دانشگاه‌ها هم اجرایی شده است و برخی دانشگاه‌ها و حتی رشته‌های تحصیلی به شکل اختصاصی فقط زنان یا مردان را می‌پذیرند.

از: ایندیپندنت 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.