پیام یونسی‌پور: از میز قطر و برنامه‌های صدور انقلاب به جام جهانی چه می‌دانیم؟

سه شنبه, 20ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن
پیام یونسی‌پور
محمدحسن تقی‌زاده که زمستان سال ۱۴۰۰ به سمت سرپرستی دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش منصوب شد، هیچ کارنامه‌ای در زمینه ورزش ندارد. او از مدیران شناخته شده ستاد اجرایی فرمان امام بود که در برخی از شرکت‌های آهن و فولاد زیرمجموعه این غول اقتصادی ایران نیز مدیریت می‌کرد
 
علی احدی، از روحانیون منصوب شده در وزارت ورزش و جوانان است که مدیریت « موسسه تبلیغی جهادی مصباح الهدی» را برعهده دارد
علی احدی، از روحانیون منصوب شده در وزارت ورزش و جوانان است که مدیریت « موسسه تبلیغی جهادی مصباح الهدی» را برعهده دارد

پشت این میز، مردان و زنانی نشسته‌اند که­ هویت و وجودشان با نهادهای امنیتی و حوزه‌های علمیه گره خورده است. آن‌ها مدعی هستند که در آن‌چه «کارگروه میز قطر» نامیده‌اند، برای آماده‌سازی تیم ملی، فرهنگ‌سازی و صادرات انقلاب به جام جهانی و همین‌طور تسهیل در سفر هواداران تیم ملی به دوحه، تمهیداتی بیاندیشند.

در این گزارش می‌پرسیم، «میز قطر» چرا و حدودا با چه میزان بودجه‌ای تشکیل شد و چه کسانی قرار است برای تیم ملی فوتبال ایران در راه جام جهانی برنامه‌ریزی کنند؟

***

چه کسانی پشت «میز قطر» می‌نشینند؟

اعضای میز قطر را «حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان منصوب کرد، اما به نظر می‌رسد که تک‌تک نیروهای انتخاب شده، از سوی نهادهای امنیتی گزینش شده باشند.

«محمد پولادگر»، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به عنوان رییس این میز انتخاب شده است. «مریم کاظمی‌پور»، معاون توسعه ورزش بانوان، «وحید یامین‌پور»، معاون جوانان، «حجت‌الاسلام علی احدی»، مدیرکل دفتر امور فرهنگی و «محمدحسن تقی‌زاده»، سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان اعضای این کارگروه هستند.

محمد پولادگر از روحانیون معمم حوزه علمیه قم است که بیش از سه دهه، ریاست فدراسیون تکواندو ایران را برعهده داشت. در یک دهه پایانی ریاست او، ستاره‌های تکواندو ایران به کشورهای همسایه رفته و تغییر تابعیت داده بودند. او سال ۱۳۷۵ به واسطه روابط نزدیکش با «محمد مختاری» که مسئول حفاظت بیت «روح‌الله خمینی» و جانشین فرمانده کل کمیته انقلاب اسلامی بود، لباس روحانیت را درآورد، وارد مدیریت ورزش شد و دیگر به حوزه علمیه بازنگشت. از محمد پولادگر به عنوان یکی از تندروترین چهره‌های تاریخ ورزش ایران نام می‌برند.

مریم کاظمی‌پور از مخالفان جدی حضور زنان در ورزشگاه‌ها است که در اولین روز حضورش در سمت معاونت توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان، دستور به توقف تمامی باشگاه‌های بدنسازی زنان داد و این رشته را به صورت حرفه‌ای برای دختران بدنساز ایران ممنوع کرد.

مریم کاظمی‌پور دانش‌آموخته رشته علوم ورزشی و تربیت بدنی در گرایش حرکات اصلاحی از دانشگاه بقیه‌الله است که در سوابق خود، مدیریت ورزش بانوان ستاد کل نیروهای مسلح و مدیریت بانوان سازمان بسیج ورزشکاران را دارد. او در روزهای گذشته مدعی شده بود، تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران، هیچ تاثیری در تصمیمات ایران در این زمینه نخواهد گذاشت.

وحید یامین‌پور، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق از موسسان «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» و از مدیران اولیه «شبکه افق» است. او از مجریان اصولگرا در سازمان صداوسیما شناخته می‌شد. یامین‌پور پس از انتصاب به عنوان معاون بخش جوانان وزارت ورزش، جلسه‌ای با «شاخ‌های اینستاگرامی» برگزار کرد و از آن‌ها خواست در جریان دیدار تیم ملی ایران مقابل عراق، نقش تماشاگران زن را برای فدراسیون جهانی فوتبال بازی کنند.

علی احدی، از روحانیون منصوب شده در وزارت ورزش و جوانان است که مدیریت «موسسه تبلیغی جهادی مصباح‌الهدی» را برعهده دارد. در‌ بیانیه‌ای که پس از انتصاب علی احدی به عنوان سرپرست دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش منتشر شد، آمده است که او پیش از این «معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام» در استان قم، «مسئول ارتباطات حوزوی ستاد اجرایی فرمان امام» و مشاور آیت‌الله «اعرافی»، مدیرکل حوزه‌های علمیه سراسر کشور بوده است.

محمدحسن تقی‌زاده که زمستان سال ۱۴۰۰ به سمت سرپرستی دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش منصوب شد، هیچ کارنامه‌ای در زمینه ورزش ندارد. او از مدیران شناخته شده ستاد اجرایی فرمان امام بود که در برخی از شرکت‌های آهن و فولاد زیرمجموعه این غول اقتصادی ایران نیز مدیریت می‌کرد.  

اعضای میز قطر، چه فرهنگی را به دوحه صادر خواهند کرد؟

میان اهداف سه‌گانه‌ای که در نخستین جلسه کارگروه میز قطر مورد بررسی قرار گرفت، موضوع «نشان دادن هویت ملی ایران» و «صدور انقلاب» از مهم‌ترین موارد بود. اما چه کسانی با چه سوابقی قرار است، پرچم‌دار فرهنگ ایرانی یا براساس آن‌چه جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر دیکته کرده است، فرهنگ «ایرانی-اسلامی» در قطر باشند؟

وحید یامین‌پور می‌تواند نخستین گزینه باشد. وحید یامین‌پور سال ۱۳۹۵ در جریان مصاحبه‌ای با «انیس نقاش» رو به دوربین صداوسیمای حکومتی ایران گفت: «آقای نقاش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ماموریتی عازم پاریس شد.» وحید یامین‌پور در این لحظه، برای تشریح ماموریت میهمان برنامه، از عبارت «به درک واصل کردن» «شاپور بختیار» استفاده کرد.

دیگر عضو این کارگروه، مریم کاظمی‌پور است که در نخستین روز حضورش در سمت معاونت امور زنان، رشته‌های بدنسازی و بادی‌بیلدینگ را برای تمامی زنان ایرانی ممنوع اعلام کرد.

بهار سال ۱۳۹۹ فدراسیون جهانی تکواندو هم‌زمان با همه‌گیری کرونا در سراسر جهان از تکواندو کاران سراسر دنیا خواست در چالش این فدراسیون شرکت کنند. قرار بود زنان و مردان تکواندوکار هر کشور، ویدیویی از حرکات نمایشی خود تهیه و با قرار دادن تصاویر کنار هم، در چالش فدراسیون جهانی شرکت کنند.

محمد پولادگر، رییس کنونی «میز قطر» پس از انتشار این ویدیو، سازندگان این کلیپ را «هنجارشکن‌هایی» خواند که در فضای مجازی «عرف جامعه و اسلام» را نادیده گرفته بودند. او در اقدامی بی‌سابقه و طی نامه‌ای رسمی خطاب به فدراسیون جهانی تکواندو، خواهان حذف این ویدیو از تمامی کانال‌های ارتباطی فدراسیون جهانی شد و ادعا کرد که هیچ‌یک از تکواندوکارهای زن و مرد حاضر در این کلیپ مورد تایید فدراسیون ایران نیستند.

محمد پولادگر همچنین در دوران ریاست خود در این فدراسیون، برای اولین بار سبکی در تکواندو به نام «تلفیق تکواندو و قرآن‌خوانی» راه‌اندازی کرده بود. به صورت نمونه، طبق قوانینی که این روحانی در فدراسیون تکواندو وضع کرده بود، تکواندوکاران رده‌ سنی کم‌تر از ۱۴ سال و در بخش حفظ قرآن، ورزشکار باید ۲۰ سوره از جزء ۳۰ را حفظ بوده و فرم‌های ۲ و ۴ پومسه را اجرا کنند.

حجت‌الاسلام علی احدی یکی دیگر از اعضای این کارگروه، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در سخنرانی که نزد آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی انجام داد، مدعی شده بود که هم‌اکنون روحانیون، در کنار فعالیت در حوزه و دانشگاه که به گفته او «خانه روحانیون» هستند، وارد حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و آموزش شده‌اند.

بودجه میز قطر حدودا چقدر است؟

«احسان قاضی‌زاده هاشمی»، نماینده مجلس شورای اسلامی چهاردهم اردیبهشت بودجه آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جام جهانی قطر را ۵۵ میلیارد تومان برآورد کرد. او گفته بود این بودجه به زودی از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت ورزش در اختیار فدراسیون فوتبال قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که ۲۳ فروردین‌ماه، تمامی حساب‌های فدراسیون فوتبال به دلیل بدهی‌های انباشته شده، از سوی «سازمان امور مالیاتی» مسدود شده بود.

محمد پولادگر، معاون ورزش قهرمانی و رییس میز قطر، ۲۶ فروردین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حساب‌های بانکی فدراسیون و زمان رفع این مشکل به خبرنگاران گفته بود: «اطلاعی ندارم. ولی تدبیری می‌اندیشیم که انشالله رفع شود.»

به این ترتیب، بودجه‌هایی که قرار است چه از سوی دولت و چه از بودجه وزارت ورزش برای آماده سازی تیم ملی به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود، فعلا صرف میز قطر خواهد شد.

منابع خبری ایران‌وایر از تخصیص اولیه ده میلیارد تومان بودجه برای اعضای میز قطر و برنامه‌های این گروه خبر داده‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران، در فاصله کمتر از ۲۰۰ روز تا نخستین دیدار خود در جام جهانی قطر، نه تنها هیچ بازی تدارکاتی در برنامه‌اش ندارد که حتی زمان اردوهای آماده‌سازی و وضعیت کادر فنی‌اش نیز هنوز مشخص نیست. با این حال در وزارت ورزش و جوانان، میز قطر شکل گرفته است.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.