“عفونت بیمارستانی” در ایران سالی ۶۰ هزار نفر را می‌کشد

چهارشنبه, 13ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

bimarestan

برآوردهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران بستری شده در ایران به بیماری ناشی از عفونت در بیمارستان‌ها مبتلا می‌شوند. تعداد قربانیان این بیماری‌ها نزدیک به ۶۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

مهندس محمد طهماسبی عضو هیات‌مدیره “انجمن کنترل عفونت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی” اعلام کرده است که هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد بستری شده در بیمارستان‌های ایران، به بیماری‌های ناشی از عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند. به‌ گفته‌ی مهندس طهماسبی، اگر تنها ۱۰ درصد موارد عفونت بیمارستانی به مرگ منجر شود، هر سال حدود ۶۰ هزار بیمار قربانی این نابسامانی می‌شوند.

مهندس محمد طهماسبی در عین‌حال دبیراجرائی سومین کنگره “استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون” نیز هست. این کنگره روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر در تهران برگزار می‌شود و تاکنون مدیران ۱۱۰ بیمارستان و بیش‌از هزار کارشناس تجهیزات پزشکی برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند. در حاشیه‌ی کنگره نمایشگاهی نیز از آخرین تجهیزات پزشکی و مواد استاندارد در حوزه کنترل عفونت به نمایش درمی‌آید.

عفونت بیمارستانی چیست؟

دبیر اجرائی کنگره اعلام کرده است: «عفونت بیمارستانی به عفونتی ‌گفته می‌شود که ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از پذیرش بیمار یا طی دوره‌ای ۱۰ تا ۳۰ روزه پس از مرخصی او از بیمارستان بروز می‌کند و در زمان پذیرش بیمار وجود نداشته است.»

برای مهار بیماری‌های ناشی از عفونت‌ بیمارستانی، استفاده از تجهیزات استاندارد اهمیت زیادی دارد

بنا به‌گفته‌ی مهندس طهماسبی، اگر در جریان عمل جراحی جسم خارجی در بدن بیمار کار گذاشته شود (ایمپلنت) عفونت بیمارستانی می‌تواند تا یک سال پس از عمل نیز به وقوع بپیوندد. عفونت‌های بیمارستانی می‌تواند علاوه بر بیمار، کارکنان بیمارستان و عیادت‌کنندگان را نیز مبتلا کند.

عضو هیئت مدیره انجمن کنترل عفونت، در بین انواع عفونت‌های بیمارستانی، عفونت دستگاه ادراری را با ۴۸ درصد و عفونت دستگاه تنفس تحتانی (پنومی) را با ۱۱ تا ۲۰ درصد رایج‌ترین و کشنده‌ترین انواع عفونت‌های بیمارستانی معرفی کرده است. این مقام گفته است: «در حالی که متوسط بروز عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای پیشرفته ۵ درصد است، اغلب بیمارستان‌های ایران میزان این عفونت‌ها را تنها یک تا دو درصد اعلام می‌کنند.»

ضرورت استفاده از تجهیزات استاندارد

پایگاه اینترنتی “سلامت‌نیوز” به‌نقل از نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی نوشته است: «برای جلوگیری از عفونت‌های بیمارستانی استفاده از تجهیزات پزشکی استاندارد در تمامی بخش‌های استرالیزاسیون، کنترل عفونت اعم از دستگاه‌های شست‌وشو در رختشوی‌خانه بیمارستان و حتی سیستم‌های تهویه هوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

نایب‌رئیس انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی افزوده است که استفاده از تجهیزات استریل‌کننده‌ی غیراستاندارد یا نامتناسب در ضدعفونی کردن ملزومات اتاق عمل مثل این است که جراح با دست‌های آلوده اقدام به جراحی کند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.