سفر به ریزها؛ آشنایی سیستمی با علم و فن آوری نانو؛ فن­آوری نانو برای نگهداشت انرژی

یکشنبه, 19ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

فصل نوزده و فایل صوتی نوزدهم؛

با درود، من ریموند رخشانی هستم. در این سلسله از مقالات[۱] و فایل‌­های صوتی[۲]، کوشش می­کنم که علم نانو[۳] و فن­آوری نانو[۴] را (به زبان فارسی) از پایه، بنحوی سیستماتیک[۵] به دوستانی که علاقمند هستند، در حد توان، ارائه کنم[۶].

در واقع این مقالات، فصل­های کتاب جدیدی با همین نام (سفر به ریزها) هستند که سال­هاست بر روی آن پژوهش کرده و کار می­کنم و در دست تهیه است، و تصمیم گرفته­‌ام که پیشاپیش آن را، فصل به فصل، بطوری مجازی منتشر کنم.

از پژوهشگران و اندیشمندان عزیز خواهشمندم که لینک‌­ها را به دوستان و بویژه به جوانان دانش پژوه ما (که اغلب دسترسی نظام­مند برای آشنایی با علم و فن­آوری نانو[۷] – به زبان فارسی – ندارند) ارسال فرمایند. با احترام، ر. رخشانی

 برای نگهداشت[۸] انرژی [۹]­فن آوری[۱۰] نانو

در فصل پیشین[۱۱] پیرامون برداشت کارآمد انرژی خورشیدی با بکارگیری فن­آوری نانو نوشتم[۱۲]، و البته “برداشت” واژه ­ی مناسبی برای همین کنشگری ماست. در برخی متون، مقوله “تولید انرژی[۱۳]” بکار گرفته ­شده­ است ولی ما در واقعیت انرژی ­ای که خورشید بما می­دهد را برداشت می­کنیم[۱۴]. بخش کلیدی دیگر، مدیریت انرژی (بویژه انرژی تجدیدپذیر[۱۵]) است که به نگهداشت[۱۶] آن مرتبط می­باشد. در این فصل کتاب “سفر به ریزها” در مورد اینکه چگونه فن­آوری نانو به پیشبرد و بهسازی نگهداشت انرژی خورشیدی[۱۷] یاری می­دهد، می­پردازم[۱۸]. در این مورد بخصوص، توضیحاتی پیرامون بکارگیری نانومواد[۱۹] برای بهینه­ سازی چگالش آن (چه از نظر وزنی و چه حجمی[۲۰] و چه هر دو) ارائه می­دهم [۲۱] و همچنین به برخی روش‌های بدیع[۲۲]، از قبیل استفاده از ویروس‌ها[۲۳] برای سوارکردن و ساخت باطری­ ها[۲۴]، اشاره خواهم­ داشت.[۲۵]

نخست، مایل هستم کمی پیرامون توازن بین برداشت انرژی و نگهداشت آن بنویسم[۲۶]. همه ­ی پژوهش‌ها نشان از آن دارند که در آینده ­ای نه چندان دور بخش بزرگ­تری از بودجه ­ی انرژی ما با انرژی­هایی تجدیدپذیر[۲۷] تامین شود[۲۸]. انرژی خورشیدی نمونه ­ی خوبی است،

——-

برای مطالعه متن کامل نوشته با فرمت پی دی اف لطفا اینجا کلیک کنید

———————-

برای شنیدن فایل صوتی فصل نوزدهم در تلگرام لطفا اینجا کلیک کنید

—————————-

[۱]

برای دسترسی به مقاله بشکل پی دی اف و همچنین به فایل صوتی، از “کیو آر کد” زیر با موبایل عکس گرفته و مستقیم به کانال تلگرام بروید

https://t.me/natureofscience

همچنین می توانید به کانال لینکدین زیر مراجعه فرمائید

https://www.linkedin.com/in/raymond-rakhshani-16628a5/detail/recent-activity/shares/

[۲]

با سپاس از دوست گرامی، جناب اسفندیار منفردزاده، که با مهر و دوستی آهنگ آغازین و پایانی “سفر به ریزها” را برای فایل ‌های صوتی من ساختند.

[۳]

“The Handbook of Nano Technology, Policy and Intellectual Property Law”, John C. Miller, et al, Hoboken New Jersey: John Wiley and Sons, 2005.

[۴]

چاپ و انتشار این مقالات و فایل‌ های صوتی بدون ذکر نام نویسنده (ر. رخشانی)  و مرجع، و هرگونه استفاده برای مقاصد خصوصی و اهداف انتفاعی بدون گرفتن مجوز از نویسنده اکیدا غیر قانونی است.

[۵]

Sanders, Wesley, C. Basic Principles of Nanotechnology. CRC Press, 2018.

[۶]

Sattler, Klaus, D. 21st Century Nanoscience – A Handbook: Industrial Applications. CRC Press, 2020.

[۷]

Ed Regis (Author), Dean Sluyter (Narrator), Audible Studios (Publisher.) Nano: The Science of Nanotechnology. Audible Studios, 2013.

[۸]

Holmes, Paul, and Bhadra, Sitav. Off Grid Solar Power: How to Design and Install a Mobile Solar System for RVs, Vans, Boats and Tiny Homes. Independently Published, 2021.

[۹]

Duskin, Bob. Extreme Fudamentals of Technology: Second Edition. Amazon Kindle, 2020.

[۱۰]

Frankel, Felice, C. and Whitesides, George, M. No Small Matter: Science on the Nanoscale. Belknap Press of Harvard University, 2009

[۱۱]

برای دسترسی به مقاله بشکل پی دی اف و همچنین به فایل صوتی، از “کیو آر کد” زیر با موبایل عکس گرفته و مستقیم به کانال تلگرام بروید

[۱۲]

Valenta, Jan, and Mirabella, Salvo. Nanotechnology and Photovoltaic Devices: Light Energy Harvesting with Group IV Nanostructures. Jenny Stanford Publishing, 2015.

[۱۳]

Energy production

[۱۴]

Gang Zhang (Editor, Contributor), Navin Manjooran (Editor), Xinran Wang (Contributor), Zongfu Yu (Contributor), Bin Yang (Contributor), Hui Pan (Contributor), Jing Zhang (Contributor.) Nanofabrication and its Application in Renewable Energy. Royal Society of Chemistry, 2014.

[۱۵]

Managing energy, especially renewable energy

[۱۶]

Green, Martin, A. and Emery, Keith, and Hishikawa, Yoshihiro, and Warta, Wilhelm. Solar Cell Efficiency Tables. Progress in Photovoltaics: Research and applications 18, 2010.

[۱۷]

Advance and enhance the storage of solar energy

[۱۸]

Gupta, Ram, K. and Nguyen, Tuan, Ahn, and Yasin, Ghulam. Metal Organic Framework-Based Nanomaterials for Energy Conversion and Storage. Elsevier, 2022.

[۱۹]

Green, Dan. Physics: Why Matter Matters! Kingfisher, 2008.

[۲۰]

Improve the density (measured either by weight or volume)

[۲۱]

Ed Regis (Author), Dean Sluyter (Narrator), Audible Studios (Publisher.) Nano: The Science of Nanotechnology. Audible Studios, 2013.

[۲۲]

Novel methods

[۲۳]

Shah, M. A. and Ahmad, Tokeer. Nano Science and Technology. Wiley, 2022.

[۲۴]

Using viruses to assemble and make batteries

[۲۵]

Sattler, Klaus, D. 21st Century Nanoscience – A Handbook: Nanophysics Sourcebook. CRC Press, 2019.

[۲۶]

Potter, Kelly, S. and Simmons, Joseph. Optical Materials. Elsevier, 2021.

[۲۷]

Renewable energy

[۲۸]

Binns, Chris. Introduction to Nanoscience and Nanotechnology. Wiley, 2021.

——-

فصل هیجدهم سفر به ریزها؛ آشنایی سیستمی با علم و فن آوری نانو


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.