نماینده مردم اهواز در مجلس: اصرار بر اجرای پروژه های غیر انسانی، خوزستان را دچار مشکل کرده/ تنش آبی در ۴۰۰ روستای خوزستان

دوشنبه, 20ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

در گفت وگو با عصر ایران

نماینده مردم اهواز در مجلس: اصرار بر اجرای پروژه های غیر انسانی، خوزستان را دچار مشکل کرده/ تنش آبی در ۴۰۰ روستای خوزستان

باید هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم تا بتوانیم در پی مهاجرت مردم، امنیت را در مرزهای شرقی حفظ کنیم؛ پس اجازه دهیم جنوب کشور همان جلگه بماند.
 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در مورد مشکل آب خوزستان گفت: پدیده خشکسالی در خوزستان جدی است. مردم خوزستان هم در بحث تامین آب شرب و هم آب کشاورزی دچار مشکل هستند. کشاورزان این استان سال گذشته کشت تابستانه نداشتند و حتی در پاییز هم مسئولان وزارت نیرو نتوانستند آب را تامین کنند و کشت پاییزه هم انجام نشد.

 مجتبی یوسفی در گفت وگو با عصر ایران با بیان این مطلب افزود: پروژه های غیر کارشناسی در تمامی حوزه ها، برداشت آب از سرشاخه ها و انتقال آب اکوسیستم را در خوزستان بهم زده است .خوزستان در طول یک دهه قبل درگیر پدیده گردو غبار شده است در صورتیکه این استان جلگه بود و با تولید هفده و‌نیم میلیون تن محصولات باغی و زراعی و یک نیم میلیون تن گندم با فاصله زیادی از استان های بعدی خودش در تولید محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کشاورزان خوزستان به حق گله مند هستند،گفت: در حال حاضر که گندم و غلات اهمیت پیدا کرده است امنیت غذایی کشور در خطر است و اکوسیستم هم بهم می خورد. حقابه تالاب ها در خوزستان و غرب کشور تامین نمی شود در حالی که معیشت کشاورز ما به این گره خورده است. متاسفانه برخی بر اجرای پروژه های غیر کارشناسی و غیر انسانی در خوزستان اصرار دارند پروژه های که حتی مجوز زیست محیطی هم ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد اجرای پروژه های غیر کارشناسی در خوزستان و غرب کشور،گفت: پروژه های انتقال آبی که از سرشاخه های رودخانه ها در خوزستان برای سایر استان ها انجام می شود غیرانسانی و غیرکارشناسی است. بحرانی که در شرق کشور در پی سدسازی های بی رویه انجام شد برای غرب کشور هم در حال اتفاق است خشکسالی های که باعث مهاجرت در شرق شد در غرب نیز در حال اتفاق افتادن است. باید هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم تا بتوانیم در پی این مهاجرت ها امنیت را در مرزهای شرقی و غربی حفظ کنیم پس اجازه دهیم غرب و جنوب کشور همان جلگه بماند.

وی در مورد تامین آب شرب در این استان گفت: در طول یکسال گذشته هزار ‌و پانصد روستا در خوزستان آب رسانی شد ولی هنوز ۴۰۰ روستای دیگر به آب شرب دسترسی ندارند و دچار تنش آبی هستند که دولت در حال تلاش برای آب رسانی به این روستاهاست ما نیز در مجلس اعتباراتی در قالب قانون بودجه برای این مهم اختصاص دادیم.

یوسفی تاکید کرد: مردم خوزستان می گویند ما هفت سد داریم ولی برای تامین آب شرب و کشاورزی مان دچار مشکل هستیم باید کانال های تکمیلی ومکانیزه شدن کشاورزی تکمیل شود و طرح رهبری مبنی بر بهره برداری از پانصد و پنجاه هزار هکتاری اراضی کشاورزی که افزایش ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی از هفده و نیم میلیون تن به بیست و سه میلیون تن را فراهم می کند و امکان اشتغال حدود ۸۰۰هزار نفر در استان های غربی همانند خوزستان و‌ایلام را در نظر خواهد گرفت اجرایی شود.

وی با بیان اینکه باید از نگاه های بخشی در خوزستان فاصله بگیریم، گفت: مردم خوزستان در چند بخش از خودگذشتگی می کنند البته به ایرانی بودن و مرز نشین بودنشان افتخار می کنند اما بدی آب و‌هوا و مشکلات زیرساختی مردم را گله مند کرده است و انتظارمان این است که دولت برای استان خوزستان فکری اساسی کند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.