زن و مرد جوان در سیستان و بلوچستان با «انگیزه ناموسی» حلق‌آویز شدند

پنجشنبه, 30ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

یک سایت‌ حقوق بشری محلی روز چهارشنبه خبر داد که یک زن و مرد جوان در استان سیستان و بلوچستان با «انگیزه ناموسی» توسط خانواده زن حلق‌آویز شده‌اند.

وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» در خبری در این باره اعلام کرد که این زن و مرد جوان، اهل شهرستان سیب‌وسوران بوده و در روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر، توسط پدر و یکی دیگر از مردان خانواده زن به قتل رسیده‌اند.

در همین حال سایت حقوق بشری هرانا نیز ضمن تایید این خبر، هویت زن قربانی را «فریبا. الف»، ۲۸ ساله، متاهل و مادر دو فرزند و هویت مرد را «محمد. ب» متاهل و ۲۴ ساله اعلام کرده و نوشت: «این زن و مرد جوان با انگیزه ناموسی و به ظن داشتن ارتباط با یکدیگر توسط خانواده زن در روستای کهن‌ملا حلق‌آویز شده‌اند.»

به گزارش هرانا، این زن و مرد جوان پیشتر به یکدیگر علاقه‌مند بوده‌اند، اما خانواده زن با ازدواج آنها مخالفت کرده‌ بود. همچنین فریبا قربانی «کودک‌همسری» معرفی شده است که در زمان تحصیل در دبیرستان مجبور به ازدواج شده بود.

بر اساس این گزارش، پدر و دایی فریبا، پس از قتل او و «محمد» خود را به پلیس معرفی کرده‌اند.

‌در سال‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌های‌ موسوم به «ناموسی» در ایران منتشر شده که بیشتر توسط یک یا چند مرد نزدیک به خانواده رخ داده است.

در مواجهه با عاملان قتل‌های ناموسی در ایران خلاء‌های قانونی بسیاری وجود دارد که مورد انتقاد فعالان حقوق بشر ایران است. از جمله این که بر اساس ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، پدران قاتل محسوب نمی‌شوند و در صورت اثبات جرم به دلیل قتل فرزندان خود، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شوند.

در بسیاری از موارد هم که قتل ناموسی توسط سایر مردان خانواده صورت می‌گیرد، اولیای دم با گذشت از خون فرزند خود، زمینه آزادی قاتل را فراهم می‌کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.