سازمان ورزش شهرداری تهران؛ داستان تلخ فساد، مافیا و هزار فامیل

دوشنبه, 10ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

ایران وایر

 
نفر دوم از سمت راست، مهدی ناصحی، رییس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان ورزش
نفر دوم از سمت راست، مهدی ناصحی، رییس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان ورزش

روز بیستم‌ تیرماه امسال «حمید سجادی»، وزیر ورزش و جوانان، اقدامات سازمان ورزش شهرداری تهران در عرصه ورزش شهروندی را تحسین‌برانگیز خواند و گفت: «بار اصلی ورزش همگانی در پایتخت را سازمان ورزش به دوش می‌کشد و به خوبی از عهده این امر برآمده است

سجادی با بیان این که شهرداری پایتخت بیش از یک هزار مکان ورزشی را در تهران به خوبی مدیریت می‌کند، تصریح کرد: «شهروندان تهرانی در حال حاضر با کمترین تعرفه از خدمات با کیفیت مجموعه‌های تحت پوشش شهرداری تهران استفاده می‌کنند.»

 اما اظهارات وزیر ورزش درباره مدیریت سازمان ورزش تهران چقدر درست است؟ در این گزارش به بررسی نحوه مدیریت و کیفیت خدمات سازمان ورزش شهرداری تهران خواهیم پرداخت.  

***

 از سازمان ورزش شهرداری تهران چه می‌دانیم؟

سال ۱۳۸۴ و زمان شهرداری «محمدباقر قالیباف»، اداره کل تربیت بدنی شهرداری تهران زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاسیس شد. در ابتدا وظایفش به برگزاری مسابقات سطح شهر تهران و مدیریت نزدیک به سیصد مجموعه ورزشی در سطح شهر خلاصه می‌شد.‌

اما در سال ۱۳۸۸ به پیشنهاد قالیباف اداره کل تربیت بدنی که مسئول برگزاری فعالیت‌های ورزشی و تفریحی بود و شرکت فرهنگی ورزشی شهر که مدیریت بهره‌برداری مجموعه‌های ورزشی شهرداری را برعهده داشت ، ادغام شده و «سازمان غیر انتفاعی ورزش شهرداری تهران» تشکیل شد.

پس از مدتی قالیباف با اعمال نفوذ و با امتیازدهی به برخی از اعضای شورای شهر مانند «علیرضا دبیر» و «حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی» و هماهنگی با وزارت ورزش و جوانان، مدیریت بیش از هزار مجموعه ورزشی در مناطق ۲۲گانه تهران را به سازمان ورزش واگذار کرد.

یکی از پرسنل سازمان ورزش به ایران‌وایر گفت: «اکثر کارکنان یا از بسیجیان فعال هستند و یا اقوام و بستگان مقامات شهرداری تهران. اکثر استخدامی‌ها هم در زمان ریاست سابق سازمان، آقامیر بوده‌اند. حتی در آن زمان آن‌قدر این موضوع واضح بود که آقامیر را عزل کردند.»

این گفته کارمند سازمان ورزش با گزارش «سحام نیوز» درباره فساد و عزل رییس وقت سازمان ورزش که سال ۱۳۹۳ منتشر شده است، کاملا مطابقت دارد. در گزارش سحام نیوز آمده است: «صدور کارت‌های شهروندی با ارزش بیش از میلیاردها تومان پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ در حمایت از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، عزل و نصب‌های پیاپی و خارج از عرف اداری در مدیریت‌ها و معاونت‌های این سازمان، به‌ کارگیری اقوام و آشنایان در پست‌های مهم، کارنامه‌ نادرست آقامیر، رییس دفتر پیشین قالیباف و رییس سازمان ورزش شهرداری تهران و خرید خودروی گران‌قیمت از دلایل عزل او بوده است.»

این نابسامانی‌های سازمان ورزش حتی با اعتراض برخی از اعضای شورای شهر مانند «ناصر امانی» همراه بوده است. در ۲۱ آذر ۱۴۰۰ امانی که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بود، از عدم پاسخگویی سازمان ورزش شهردای تهران به وضعیت قرارداد ۱۰۰۰ نفر از پرسنل انتقاد کرد و گفت: «قرار بود که فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد باشد. ساماندهی و شفافیت عمل داشته باشد. اما مردم و کارکنان سازمان ورزش شهرداری نظرشان غیر از این است. گزارش‌های به دست آمده از برخی مناطق تهران نشانگر فساد و روش‌های غیرقانونی در کارکرد سازمان ورزش است

سازمان ورزش به محل امن کدام چهره‌های ورزشی تبدیل شده است؟

 سازمان ورزش اکثر مجموعه‌ها را از طریق مزایده به اشخاص مورد تایید خود واگذار می‌کند و این مزایده‌ها تحت نظر کمیته‌ای که رییس سازمان ورزش منصوب کرده است، به صورت غیرشفاف و با نتیجه دلخواه، برگزار می‌شود. برخی از ورزشکاران سابق مانند «بهنام ابوالقاسم‌پور»، «حمید استیلی»، «فرشاد پیوس»، «جواد نکونام»، «مهدی امیرآبادی» و «علیرضا دبیر»، به جهت ارائه چهره ورزشی از این سازمان، یا به عنوان پیمانکار یا به عنوان کارمند در این سازمان به کار گرفته شدند و از رانت گسترده این سازمان استفاده کردند.

«علیرضا دبیر»، کارگردان پشت صحنه سازمان ورزش شهرداری تهران است. عضو شورای شهر و رییس کمیسیون بودجه این شورا، «قاسم عسگری» را به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان ورزش شهرداری منصوب کرده بود. عسگری همان مدیری است که برای سه میلیارد تومان بادکنک تبلیغاتی در شهرداری تهران سندسازی کرد.

یکی دیگر از موارد نصب غیرقانونی در سازمان ورزش، انتصاب «منصوره دبیر»، خواهر علیرضا دبیر، با مدرک لیسانس جغرافی، به سمت مدیر برنامه‌ریزی، سامان‌دهی و نظارت اداره کل اماکن و فضاهای ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران است. سحام نیوز مدعی شده بود، مدیرانی که با رانت دبیر به این سازمان راه یافته و تخلف‌های مالی گسترده‌ای دارند، هنوز درسمت‌های خود باقی مانده‌اند.

از دیگر ورزشکاران صاحب نفوذ در سازمان ورزش «بهنام ابوالقاسم‌پور»، فوتبالیست سابق تیم ملی و پرسپولیس است. یکی از پیمانکاران سازمان ورزش تهران به ایران‌وایر گفت: «بهنام ابوالقاسم‌پور به عنوان مشاور دفتری در کنار دفتر رییس سازمان ورزش دارد. تا الان من دیده‌ام که چهار رییس عوض شده‌اند؛ اما ابوالقاسم‌پور همانجا در دفترش داخل حوزه ریاست مانده است. من از طریق یکی از پیمانکاران که از دوستانم بود، پرسیدم که چگونه می‌توانم پیمانکار یک مجموعه‌ ورزشی شوم. گفتند، باید دم ابوالقاسم‌پور را ببینم. به توصیه همان دوست یک تابلوفرش تهیه کردم و با رزومه فعالیت ورزشی‌ام، به دفتر بهنام ابوالقاسم‌پور رفتم، پس از اندکی صحبت او مرا به برادرش علی ابوالقاسم‌پور در بخش اجتماعی شهرداری منطقه دو معرفی کرد و من یکی از مجموعه‌های ورزشی را با پرداخت پنج سکه طلا و در اختیار گذاشتن شش سانس در هفته برای مدرسه فوتبالی که ابوالقاسم‌پور اداره می‌کرد، در اختیار گرفتم.»

‌این پیمانکار می‌گوید: «علی ابوالقاسم‌پور مجموعه‌های خوب را در اختیار خوش نگه داشته و فقط در سطح منطقه دو بیش از چهل مجموعه ورزشی تحت اختیار او است. بی‌خود نیست شهرداران می‌آیند و می‌روند و علی ابوالقاسم‌پور از جایش تکان نمی‌خورد.»

پیمانکار دیگری از منطقه دو تهران که علی ابوالقاسم‌پور را می‌شناسد، به ایران‌وایر گفت: «من با معرفی‌نامه از شهردار وقت منطقه دو، یکی از مجموعه‌ها را تحویل گرفتم. بعدا ابوالقاسم‌پور و مسئول اجتماعی منطقه و سرای محله از من یا پول‌هایی می‌خواستند یا اگر نمی‌توانستم پرداخت کنم، گزارش تخلف برایم ثبت می‌کردند. قرارداد هم طوری تنظیم شده بود که موظف بودم اگر شهرداری سانسی می‌خواست به آنها می‌دادم. علی ابوالقاسم‌پور نامه دستی می‌فرستاد که مثلا با فلانی قرارداد بنویسید و به او تخفیف دهید. بعد از مدتی من با مدارکی که داشتم به بازرسی شکایت کردم ولی بازرسی قرارداد من را فسخ کرد.» 

فساد «اداره سرمایه‌گذاری‌های مردمی» سازمان ورزش  از کجا آغاز می‌شود؟

اداره سرمایه‌گذاری‌های مردمی سازمان ورزش شهرداری تهران به سرپرستی «مهدی ناصحی»، پسر حجت‌الاسلام «عبدالمقیم ناصحی»، عضو سابق شورای شهر، تمام مناقصات این سازمان را برگزار می‌کند. ناصحی ابتدا از حراست سازمان ورزش با توصیه پدرش در شورای شهر، سرپرست اداره حقوقی و پس از آن رییس اداره سرمایه‌گذاری‌های مردمی شد.

عبدالمقیم ناصحی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از لیست آبادگران، مشاور عالی قالیباف و احمدی‌نژاد شهرداران تهران، رییس مرکز فعالیت‌های دینی بوده و هیچ سابقه‌ای در ورزش نداشت.

این روحانی تندرو در ائتلاف با قالیباف، پسر اول خود، «مجید ناصحی» را هم در شهرداری تهران در سمت معاون شهردار یکی از مناطق استخدام کرد و  پسر دومش را هم وارد سازمان ورزش شهرداری تهران کرد. 

مهدی ناصحی با گزینش افراد متقاضی شرکت در مناقصه و اخذ مبالغ هنگفت غیررسمی، مجموعه‌ها را به شخص مورد نظرش واگذار می‌کرد. 

 یکی از پیمانکاران سازمان ورزش به ایران وایر گفت: «من به عنوان مربی فوتبال و پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، برای گرفتن یک زمین چمن پیش آقای ابوالقاسم‌پور رفتم که شنیده بودم مشاور رییس سازمان ورزش است. من را به جوانی به اسم آقای مهدی ناصحی، رییس اداره سرمایه‌گذاری‌های مردمی سازمان ورزش، معرفی کرد و آقای ناصحی لیستی از ورزشگاه‌ها در نقاط مختلف تهران به من نشان داد. یکی از ورزشگاه‌ها را نشانم داد و گفت قیمت کارشناسی که برای این ورزشگاه تعیین شده حدود صد میلیون اجاره ماهیانه است. بعد از بررسی قبول کردم و ناصحی از من خواست علاوه بر خودم شخص دیگری را به صورت صوری برای شرکت در مناقصه با قیمت پیشنهادی پایین‌تری معرفی کنم تا مشکل قانونی برای مزایده وجود نداشته باشد. ناصحی قبل از مناقصه شرط کرده بود، برای برنده شدن در مناقصه، باید به عنوان اسپانسر صد میلیون به یک تیم فوتبال، پرداخت کنم. بعد از مناقصه و پرداخت مبلغ مورد نظرشان متوجه شدم این تیم فوتبال به اسم یاران رادبوی متعلق به رییس اداره اماکن ورزشی، آقای فرزاد رادبوی است.»

اداره اماکن ورزشی سازمان ورزش

در سال ۱۳۹۷  فرزاد رادبوی با حمایت علیرضا دبیر و عبدالمقیم ناصحی، سرپرست اداره اماکن ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران شد.

وظیفه اداره اماکن ورزشی، نظارت بر مدیریت و بازرسی از اماکن ورزشی بود. یکی از پیمانکاران سازمان ورزش به ایران‌وایر گفت: «اداره اماکن به بهانه‌های مختلف از قبیل رعایت نشدن تعرفه ورزشی و شکایت شهروندان که صحت نداشت، پیمانکار را به دفتر رییس اداره اماکن دعوت می‌کرد. بعد آقای رادبوی به صورت علنی می‌گفت اگر می‌خواهید اماکن با شما همکاری کند، باید اسپانسر تیم فوتبال یاران رادبوی شوید. از من هر سال از سی تا شصت میلیون علنی در دفتر کار سازمان، به صورت چک بابت اسپانسر شدن این تیم دریافت کرد و در ازای آن قول می‌داد که بازرس به مجموعه نمی‌فرستند و یا در دوره کرونا و بسته شدن اماکن ورزشی به دستور وزارت بهداشت، همچنان می‌توانم در مجموعه آزادانه فعالیت کنم.»

فرزاد رادبوی در حساب توییترش خود را این‌گونه معرفی کرده است: «اصلاح‌ط‌لبی هستم که به اصول پایبندم». تحصیلات او در حوزه مدیریت بیمه است.

فرزاد رادبوی سه ماه پس از انتصاب در اداره اماکن ورزشی در شهریور ۱۳۹۷، تیم فوتبال یاران رادبوی را در هیات فوتبال تهران تاسیس کرده بود.

 به گفته یکی از بازیکنان این تیم، رادبوی از هر بازیکن، مبلغ هشت میلیون تومان برای سه ماه و ورود به این تیم می‌گرفت. نزدیک به شصت نفر در سه رده‌ سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، در این باشگاه وارد شده بودند. این بازیکن سابق تیم رادبوی به ایران‌وایر گفت: «رادبوی تنها شش میلیون تومان برای ثبت نام و ورود به لیگ دو به هیات فوتبال پرداخت کرده بود و همه هزینه‌های دیگر از جمله هزینه لباس را از خود ما می‌گرفت. محل تمرین را هم به صورت رایگان از پیمانکاران می‌گرفت.»

با وجود آنکه در مدت چهار سال چهار بار رییس سازمان ورزش تغییر کرد، این افراد در پست‌های خود باقی ماندند و تغییری در بدنه سازمان ورزش رخ نداد. جالب آن است که رادبوی با استفاده از موقعیت شغلی خود، مجموعه ورزشی غدیر، واقع در انتهای بزرگراه کردستان و از مجموعه‌های تحت نظر سازمان ورزش را رسما در اختیار گرفته و با هماهنگی برخی از بازیکنان سابق استقلال همچون «امیرآبادی» و «نکونام»، مدرسه فوتبالی با عنوان اولین آکادمی فوتبال استقلال را در این مجموعه راه‌اندازی کرده است.

این افراد با استفاده از موقعیت شغلی خود و ایجاد سیستمی از فساد در سازمان ورزش، به صورت رسمی و بدون ترس از مجازات قانونی، اقدام به دریافت مبالغ هنگفتی از اکثر مجموعه‌های ورزشی در تهران کرده‌اند و حالا افراد مورد نظرشان، اکثر این مجموعه‌ها را مدیریت می‌کنند. در این مدت نه تعرفه‌ ورزشی رعایت می‌شود و نه کیفیت استانداردی بر مجموعه‌های ورزشی تهران اجرا می‌شود.

 بررسی‌های ایران‌وایر و گفت‌وگو با پیمانکاران سازمان ورزش شهرداری تهران نشان می‌دهد، برخلاف گفته آقای سجادی، سازمان ورزش شهرداری تهران با فساد گسترده در مجموعه مدیریت، نه تنها نتوانسته خدمات با کیفیت و مناسبی برای شهروندان تهرانی فراهم کند؛ بلکه با مجموعه‌های تحت پوشش این سازمان مورد بهره‌‌برداری غیرقانونی و خلاف عرف هم واقع شده‌اند.

با این اوصاف مشخص نیست وزیر ورزش، حمید سجادی، بر اساس کدام آمار، از عملکرد این سازمان تقدیر کرده است و مدعی ارتقای مدیریت و کیفیت مجموعه‌های ورزشی تهران شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.