میرحسین موسوی در یادداشتی جدید، از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه و موروثی شدن ولایت فقیه انتقاد کرد

سه شنبه, 18ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

میرحسین موسوی: «۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به راستی در پی آن نیستند، چرا  یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟» – OLIVIER LABAN-MATTEI / AFP

میرحسین موسوی در یادداشتی جدید، از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه و موروثی شدن ولایت فقیه انتقاد کرد

وب سایت کلمه بخشی از یادداشت میرحسین موسوی را منتشر کرد که در آن، از موروثی شدن ولایت فقیه و همچنین سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد می‌کند. این یادداشت قرار است به عنوان مقدمه‌ ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز منتشر شود.

میرحسین موسوی در تحلیل اتفاق‎‌‌های پس از انتخابات ۱۳۸۸ و جنبش‌های منطقه می‌نویسد: «حاکمیت نام بهار عربى را به بیدارى اسلامى تغییر داد تا حرکت معطوف به آزادى و عدالت ملت‌هاى به‌ستوه‌آمده از دیکتاتورى و گرسنگى و فقر و بى‌عدالتى و مجالس قلابى را از حقیقت آن خالى کند.»

موسوی وقایع حال حاضر سوریه را «غمنامه‌ای که همچنان در سوریه ادامه دارد»، خواند و نوشت: «گناه بزرگ حکومت ما دست بردن در حقیقت معانی است. هر نام پرشکوهی به ننگین‌ترین جرائم تعلق می‌گیرد. دفاع از حرم که به معنای حراست از قلب مومن در مقابل کمترین گرایش به ستمگران است، به خون ریختن در سرزمین‌های بیگانه برای تحکیم پایه‌های رژیمی کودک‌کش اطلاق می‌شود.»

میرحسین موسوی با اشاره به عواقب ناگوار حضور جمهوری اسلامی برای مردم منطقه، افزود: «میلیون‌ها مهاجر و صدها هزار کشته در سوریه، بدنامى حزب‌الله لبنان، پیدایش داعش، جنگ‌هاى قومى‌وقبیله‌اى در یمن و گرایش کشورهاى عربى به پیوند با اسرائیل و شعار هلال شیعى، شاهد شوم بودن نیات این کجروى است.»

او در ادامه، به پیامدهای حضور جمهوری اسلامی در سوریه برای مردم ایران اشاره کرد و گفت: «مصیبت‌هاى ناشى از این اقدام‌ها برای ایران و منطقه همه از یک خطاى بزرگ ریشه مى‌گرفت و آن دست بردن در مضمون حقیقى خواست ملت‌ها بود. مردم تشنه آن‌اند که آزاد باشند و خود برگزینند و این انتخاب آنان قطعا به نفع بشریت به طور عموم، با هر ایده و ایمانى و به سود منافع ملى و حاکمیت مردم خواهد بود.»

میرحسین موسوی با اشاره به وقایع عاشورای ۱۳۸۸ و «استخدام اوباش بد‌سیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم» گفت: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد، چه بود؟ جز آنکه جانش در غربت قربانی مستبدی دیگر شود.»

اشاره میرحسین موسوی به سردار حسین همدانی است؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در مورد سرکوب معترضان پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ اعلام کرد عده‌ای از اشرار و اراذل را به عضویت سه گردان سپاه درآورده و با استفاده از آن‌ها، معترضان را سرکوب کرده است. بعدها عزیز جعفری نیز همدانی را عامل «برهم زدن توطئه دشمنان در فتنه ۸۸» معرفی کرد. او در سال ۱۳۹۴، در اطراف شهر حلب در سوریه کشته شد. میرحسین موسوی کشته شدن همدانی در سوریه را قربانی مستبدی دیگر شدن توصیف کرده و این سرنوشت او را «عبرتی برای بازماندگان» خوانده است «تا دریابند که خودکامه در ازای طعمه‌ای که پیش‌ پایشان می‌اندازد، همه‌چیز آنان را مطالبه می‌کند».

میرحسین موسوی که دوازدهمین سال از حصر خانگی خود را می‌گذراند، در بخش دیگری از این یادداشت، درباره جانشینی موروثی رهبری در ایران هشدار داد و با اشاره به سخنانی از این دست که پس از مرگ رهبر جمهوری اسلامی، فرزندش، مجتبی خامنه‌ای، رهبری شیعیان را به دست می‌گیرد، نوشت: «زبانشان لال! مگر سلسله‌های ۲۵۰۰ ساله بازگشته‌اند که فرزندی پس از پدرش به حکومت برسد؟»

او با اشاره به شایعه رهبری مجتبی خامنه‌ای نوشت: «۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به‌راستی در پی آن نیستند، چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

میرحسین موسوی در پایان این نوشتار، آرزو کرد روزی فرا برسد که «قنداق‌پوش‌های ما دیگر زیر قنداق تفنگ بزرگ نشوند. باشد روزی که ایران و ایرانی به آزادی و شکوفائی لایق خویش برسد. باشد زمانی که راستی بر دروغ و دادگری بر ستم پیروز شود. باشد که این شب سر آید و این زادبوم از نو بامداد را تجربه کند».

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی‌اند. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ فاصله این افراد با جمهوری اسلامی به‌مرور بیشتر شد. موسوی و رهنورد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ را تحریم کردند؛ در حالی که مهدی کروبی، دیگر محصور جنبش سبز، در آن انتخابات هم شرکت کرد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.