سفارت روسیه در تهران: ماهواره «خیام» ساخت روسیه است

چهارشنبه, 19ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

 ماهواره خیام با با موشک ماهواره‌بر «سایوز» روسی به فضا پرتاب شد.

ماهواره خیام با با موشک ماهواره‌بر «سایوز» روسی به فضا پرتاب شد.

در حالی که رسانه‌های داخل ایران از ماهواره خیام که روز سه‌شنبه به فضا پرتاب شد به عنوان «ماهواره بومی» یاد کرده‌اند، سفارت روسیه در تهران می‌گوید این ماهواره به سفارش ایران و توسط شرکت‌های روسی ساخته شده است.

ماهواره خیام با موشک ماهواره‌بر «سایوز» روسیه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشته «پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بومی خیام و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه» مورد توجه رسانه‌های عربی منطقه و بین‌الملل قرار گرفت.

 

خبرگزاری «تسنیم» در مطلبی با عنوان «از صفر تا صد ماهواره بومی خیام» به این موضوع پرداخته است.

این در حالی است که سفارت روسیه در تهران در متنی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که یوری بوریسوف، مدیر کل شرکت دولتی فضایی روسیه، روسکوسموس، با هیئتی از جمهوری اسلامی به ریاست عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، درباره پرتاب این ماهواره به فضا صحبت کرده است.

سفارت روسیه می‌گوید، ماهواره سنجش از دور «خیام» توسط «شرکت های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده» است.

پس از طرح این موضوع از سوی سفارت روسیه در تهران در حساب کاربری این سفارتخانه در اینستاگرام، شماری از رسانه‌های داخل ایران از آن به عنوان «ادعای جنجالی روسیه» نام برده‌اند. 

روز چهارشنبه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی که برای پرتاب ماهواره خیام به پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان رفته بود، پس از اظهارنظر سفارت روسیه، گفت که ساخت این ماهواره «به صورت مشترک با روسیه شکل گرفت.»

پس از طرح انتقادهایی از پرتاب ماهواره خیام درباره احتمال استفاده روسیه از آن برای کمک به برنامه‌های جنگی خود در اوکراین، سفارت روسیه این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «این ماهواره جهت نظارت و بررسی سطح زمین و برای اهداف غیرنظامی طراحی شده است.»

روزنامه واشینگتن پست هفته گذشته نوشته بود، در چارچوب توافق ایران و روسیه در چهار سال پیش، روسیه پذیرفت که یک ماهواره «کاناپوس وی» ساخت این کشور که به دوربین با کیفیت بالا مجهز است به ایران بدهد که به تهران قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای برای نظارت تقریباً مستمر بر تأسیسات حساس در اسرائیل و خلیج فارس می‌دهد.

پیش از این نیز موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین جنجال‌برانگیز شده بود.

 

موسسه مطالعات جنگ به نقل از اولکسی آرستوویچ، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، گزارش کرده بود که روسیه شروع به استفاده از پهپادهای جنگی ایران در اوکراین کرده است.

پس از اظهار نگرانی اتحادیه اروپا درباره درخواست پهپاد توسط روسیه از ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت اظهارات جیک سالیوان «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

او مدعی شده بود که ایران در تهاجم روسیه به خاک اوکراین جانب کسی را نمی‌گیرد و در این جنگ مشارکتی ندارد.

ادعای وی در شرایطی مطرح شد که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز ۲۸ تیر ماه خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت که «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.