بیانیۀ ۲۶٠ تن از روشنفکران و فعالان ایرانی در دفاع از سلمان رشدی: قلب ما با او می‌زند

چهارشنبه, 26ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

ار اف ای 

امضاکنندگان بیانیه که همگی مقیم خارج از ایران هستند با ابراز نگرانی از وضعیت سلمان رشدی، تأکید می‌کنند که سوءقصد علیه وی “ریشه در فتوای روح‌الله خمینی” دارد. آنان می‌گویند: “از زمان انتشار خبر حمله به سلمان رشدی در نیویورک قلب ما با او می‌زند. بسیار نگران وضعیت او هستیم و آرزو می‌کنیم زنده و پرتوان بماند. ما در این روزها خود را در کنار او، در کنار خانواده و دوستان او، و در کنار خانواده جهانی اهل قلم و مدافعان آزادی بیان و خلاقیت ادبی و هنری می‌دانیم”…

نویسندگان بیانیه در آغاز یادآوری می‌کنند که تاکنون چند تن از مترجمان یا ناشران آثار سلمان رشدی هدف حمله قرار گرفته یا کشته شده‌اند و در مقابل، “نهادهای مختلف حکومت جمهوری اسلامی پیوسته چنین حمله‌های وحشیانه را تشویق کرده و عاملان آن را ستوده اند”. در بیانیه آمده است: “فراموش نکنیم که تنها چند ماه پیش از فتوای قتل رشدی، خمینی با فتوای دیگری حکم بر قتل زندانیان سیاسی داد و بر پایۀ آن هزاران تن در زندان‌های مختلف به دار آویخته شدند”.

نویسندگان بیانیه از “چشم فروبستن دولت‌های غربی بر اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی” ابراز تأسف می‌کنند و می‌افزایند: “امروز وقت پذیرفتن این واقعیت است که جمهوری اسلامی جز قشری فاسد و تبهکار را نمایندگی نمی‌کند و دشمن اصلی مردم ایران و دشمن صلح و امنیت جهان است”.

آنان سپس از کشورهای دموکراتیک می‌خواهند که با قاطعیت بیشتری در برابر جمهوری اسلامی بایستند و برای اعمال فشار بر رژیم تهران سفرای خود در ایران را فرا بخوانند و “حضور نظام تروریستی- اسلامی را در نهادهای بین‌المللی هرچه محدود‌تر گردانند”.

امضاکنندگان بیانیه همچنین از دستگاه قضایی آمریکا می‌خواهند که جزئیات سوءقصد به جان سلمان رشدی و “کلیۀ حواشی مربوط به ارتباطات فرد دستگیر شده با حزب‌الله و جمهوری اسلامی را در اختیار افکار عمومی بگذارند”.

پروین اردلان، منصور اسانلو، جمشید اسدی، لادن برومند، نیلوفربیضایی، سعید پیوندی، نیره توحیدی، حمید جاودان، محمد جلالی چیمه (سحر)، جواد جواهری، نسیم خاکسار، رضا دقتی، فرزانه روستایی، ناصر زراعتی، هما سرشار، اکبر سردوزآمی، شهلا شفیق، یوسف عزیزی بنی‌طرف، میرزا آقاعسگری (مانی)، کاظم علمداری، سپیده فارسی، پرستو فروهر، کریم قصیم، کاظم کردوانی، سرور کسمایی، مهرنوش مزارعی، ایرج مصداقی، منوچهر نامورآزاد، آذر نفیسی، محسن یلفانی و… از جمله امضاکنندگان بیانیه هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.