معاون اول رئیس‌جمهوری ایران: می‌خواهیم در روابط‌‌مان با روسیه جهش کنیم

جمعه, 4ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران: می‌خواهیم در روابط‌‌مان با روسیه جهش کنیم

محمد مخبر، در میزبانی هیات روسی © خبرگزاری فارس

شهاب عموپور

معاون‌ اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو و ایجاد جهش در روابط دو کشور، جدی است. محمد مخبر، روابط جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و روسیه را «راهبردی» خوانده‌ و خواسته که روسیه به‌طور جدی در اجرای پروژه خط راه‌آهن رشت-آستارا مشارکت داشته‌باشد. پیش‌تر، یکی از مسئولان اجرایی کشور خبر داده‌بود که قرارگاه خاتم سپاه، وارد این پروژه شده و دولت می‌خوا‌هد که به‌شیوه «تهاتر با نفت» برای این پروژه تامین مالی انجام دهد.

بر اساس گزارش خبرگزی دولت جمهوری اسلامی ایران، ظهر پنج‌شنبه به‌میزبانی ایران، دیداری میان “ایگور لویتین” دستیار رئیس‌جمهوری روسیه و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، برگزار شده‌است.

در این دیدار، مخبر با مناسب دانستن کیفیت «همکاری‌های سیاسی» میان دو کشور، سطح روابط اقتصادی را «ناکافی و نامتناسب با سطح روابط سیاسی» خوانده و خواهان افزایش آن شده‌است. او اظهار کرده که لازم است تا با اجرای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها، سطح مناسبت‌های تجاری میان دو کشور نیز ارتقا یابد.

معاون اول رئیس دولت ایران در میزبانی از دستیار ولادیمیر پوتین
معاون اول رئیس دولت ایران در میزبانی از دستیار ولادیمیر پوتین © خبرگزاری فارس

معاون اول ابراهیم رئیسی، می‌گوید که ‌ایران و روسیه، از ظرفیت‌هایی گسترده برای توسعه روابط برخوردار هستند. او افزوده که این دو کشور می‌توانند سطح روابط خود را در زمینه‌های مختلف انرژی، ترانزیت، حمل‌ونقل، صنعت و امنیت غذایی، بالاتر ببرند. 

مشارکت روسیه در راه‌آهن شمال، اولویتی جدی است

بر اساس آن‌چه در پی این دیدار آشکار شده، دولت ایران خواهان گسترش همکاری‌های تهران-مسکو برای اجرای پروژه راه‌آهن رشت-آستارا شده‌‌است. مخبر می‌گوید که دو کشور باید این طرح را به‌عنوان یکی از «اولویت‌های جدی» دنبال کنند.

از منظر محمد مخبر که نامش اکنون در لیست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز قرار دارد، همکاری در راه‌آهن شمال، می‌تواند به توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت منجر شود.

پروژه راه‌آهن رشت-آستارا
پروژه راه‌آهن رشت-آستارا © خبرگزاری مهر

معاون اول ابراهیم رئیسی تاکید داشته که لازم است تا «کمیته‌ای ویژه برای پی‌گیری مسائل پیش روی توسعه ترانزیت و گسترش حمل‌ونقل فعال شود». او می‌خواهد که بدین طریق، رفع موانع پیش رو، با شتابی بیش‌تر انجام گیرد. قرار است که این پروژه، با تکمیل بیش از ۱۶۰ کیلومتر ریل آستارا به رشت محقق شود. عملیات ساخت این ریل‌ها، از دوازدهم مردادماه از سمت شهرستان مرزی آستارا آغاز شده‌بود.

ایران، مبدل به «هاب ترانزیت» روسیه می‌شود

در سوی دیگر، ایگور لویتین، نیز از قابلیت ایران برای تبدیل شدن به «هاب ترانزیت» روسیه سخن گفته‌است. او اظهار داشته که ایران می‌تواند مسیری جایگزین و مناسب برای حمل‌ونقل روسیه باشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه، همچنین اجرای طرح راه‌آهن رشت-آستارا را در توسعه همکاری‌های ترانزیتی ایران و روسیه «اثرگذار و مهم» قلمداد کرده و گفته‌است که با اجرای این طرح، بخشی بزرگ از «حمل‌و‌نقل و ترانزیت روسیه» می‌تواند از این مسیر انجام شود.

معاون اول رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار همچنین بر استفاده از «ارز ملی دو کشور» در مبادلات تجاری بین تهران و مسکو، پافشاری کرده‌است.

نقش رهبران و سپاه در پروژه راه‌آهن

پیش‌تر و در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز، پوتین بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا و استفاده از کریدور شمال-جنوب، تأکید کرده‌بود.

 در همان دیدار، رهبر ایران با تایید سخنان‌ پوتین و تاکید بر «ضرورت راه‌اندازی راه‌آهن رشت-آستارا» این کار را موجب تکمیل خط حمل‌ونقل شمال- جنوب و به‌نفع هر دو کشور دانسته‌بود.

© رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه
© رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه © khamenei.ir

تهاتر نفت برای خط آهن

در پی آن دیدار، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفته‌بود: من به همکارانم گفته‌ام که اگر لازم باشد که ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بفروشیم، باید هزینه ساخت راه‌آهن رشت-آستارا را تأمین کنیم.

اواخر تیرماه، محمد منجمی، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو کشور، خبر داد «قرارگاه خاتم سپاه، راه‌آهن رشت-آستارا را می‌سازد». او همچنین آشکار کرد که بر اساس بحث‌های مطرح شده، قرار است که دولت، هزینه ساخت این مسیر ریلی را از طریق «تهاتر با نفت» تأمین کند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.