بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل از معترضان «شجاع» ایران حمایت کرد

چهارشنبه, 30ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حال سخنرانی در هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ شهریور گفت ایالات متحده «در کنار شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران که برای حفاظت از حقوق اساسی خود هم‌اکنون تظاهرات کرده‌اند، می‌ایستد».

جو بایدن که در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، همچنین بار دیگر تاکید کرد که آمریکا اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

کشته شدن مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد به موج تازه‌ای از اعتراضات در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران دامن زده که در شکل و نحوه حضور مردم معترض متفاوت از گذشته است و زنان در آن نقشی محوری و پررنگ دارند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک

رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، غرب را به «نقض حقوق بشر» به‌ویژه حقوق زنان متهم کرد

هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی برگزار می‌شود که دولت آمریکا امسال علاوه بر بحران جنگ در اوکراین و کمبود مواد غذایی در جهان با چالش‌های دیگری نیز روبه رو است، از جمله زمان برای توافق هسته‌ای با ایران رو به پایان است و تنش با چین در مورد امنیت تایوان تشدید شده است.

به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، بعید است که در مذاکرات حاشیه‌ای مجمع عمومی سازمان ملل در مورد احیای برجام پیشرفت مهمی روی دهد.

او در عین حال یادآوری کرد که آقای بایدن در سخنرانی خود صراحتا گفته است که «اگر ایران در مورد تعهدات خود جدی باشد هنوز امکان توافق وجود دارد».

نقض «بی‌شرمانه» منشور سازمان ملل توسط روسیه

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود در این اجلاس گفت که مسکو با تهاجم نظامی به خاک اوکراین منشور سازمان ملل را «بی‌شرمانه» نقض کرده و بنیان سازمان ملل را هدف گرفته است.

او با انتقاد از تصمیم روسیه برای برگزاری همه‌پرسی در مورد الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک خود گفت که کرملین در صدد است تا حق موجودیت اوکراین به عنوان کشوری مستقل را از بین ببرد و از جامعه بین‌الملل خواست با قاطعیت از مقاومت اوکراین در برابر تجاوز خارجی دفاع کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بر پاسخگو کردن روسیه در رابطه با ارتکاب هر گونه جنایت جنگی در اوکراین تاکید کرد.

آقای بایدن شواهد مربوط به قتل و آزار غیرنظامیان اوکراینی توسط ارتش روسیه را «تکان‌دهنده» توصیف کرد و گفت تهدید ولادیمیر پوتین به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه اروپا نشان‌دهنده رفتار «غیرمسئولانه و خطرناک» روسیه در قبال تعهدات آن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود به پیامدهای جنگ اوکراین برای تجارت مواد غذایی پرداخت و وعده داد که دولت آمریکا ۲.۹ میلیارد دلار به جبران کمبود مواد غذایی و مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی اختصاص خواهد داد.

ولادیمیر پوتین

پوتین فرمان «بسیج محدود» نیروهای ذخیره روسیه را صادر کرد

او ضمن ستودن تلاش‌های سازمان ملل برای توافق مربوط به از سرگیری انتقال غله اوکراین از طریق دریای سیاه ابراز امیدواری کرد که به رغم تداوم جنگ، اجرای این توافق ادامه یابد.

آقای بایدن قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا دیدار کند و از سایر کشورهای متحد واشینگتن بخواهد که با اعطای کمک مالی بیشتر، مبلغ ۱۸ میلیارد دلار برای صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا را تامین کنند.

بنابر اعلام کاخ سفید، دو میلیارد دلار از مبلغی که رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده است به شکل «مستقیم و زیر نظر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» به کشورهای نیازمند داده خواهد شد.

۹۰۰ میلیون دلار دیگر از این مبلغ نیز به طرح‌های مربوط به افزایش کارآمدی و بهبود شبکه انتقال و توزیع مواد غذایی در سراسر جهان اختصاص خواهد یافت.

آقای بایدن بخش عمده‌ای از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به ضرورت همکاری و مشارکت همه کشورها در مواردی مثل تغییرات اقلیمی، حقوق بشر و مقابله با بیماری‌های همه‌گیر نظیر ویروس کرونا اختصاص داد.

جو بایدن افزود که در دوران ریاست‌جمهوری او آمریکا به جایگاه همیشگی خود در رهبری نهادهای بین‌المللی بازگشته است.

با استفاده از گزارش‌های خبری آسوشیتدپرس و رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ش.ر/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.