مقامات بین‌المللی بر افزایش فشارها علیه سرکوبگران معترضان ایران تاکید کردند

جمعه, 15ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

با ادامه حمایت‌های جهانی از قیام مردم ایران، مقام‌های بین‌المللی ضمن محکوم کردن اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، بر افزایش فشارها علیه حکومت ایران تاکید کردند.

یک سخنگوی سازمان ملل در واکنش به گزارش عفو بین‌الملل درباره استفاده از سلاح‌های سنگین در سرکوب اعتراضات زاهدان به ایران اینترنشنال گفت: «مخالف استفاده از گلوله جنگی هستیم. از مقام‌های ایران خواسته‌ایم تا اجازه دهند مردم مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند و از زور نامتناسب استفاده نکنند.»

در همین حال، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه هفت مقام جمهوری اسلامی را به دلیل قطع دسترسی به اینترنت و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در پی کشته شدن مهسا امینی تحریم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به تحریم‌های جدید واشینگتن علیه سرکوبگران اعتراضات ایران گفت: «ایالات متحده به تلاش برای پاسخگو کردن کسانی که حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را از مردم ایران سلب می‌کنند ادامه می‌دهد.»

همچنین، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پنج‌شنبه در نشست خبری خود گفت: «آمریکا در روزهای آینده دو اقدام اقتصادی دیگر علیه جمهوری اسلامی انجام خواهد داد تا این رژیم را در خصوص رفتار با شهروندان خود پاسخگو کند.»

کربی در عین حال در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان درباره احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران با وجود اعتراضات سراسری گفت: «ما هنوز بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رو به جلو است اما از دستیابی به این توافق دورتر شده‌ایم و به این زودی‌ها تحریم‌ها لغو نمی‌شوند.»

از سوی دیگر، دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک، که اخیرا در صحن علنی پارلمان این کشور در همراهی با زنان ایران موهای خود را قیچی کرده، در برنامه چشم‌انداز با سیماثابت به ایران اینترنشنال گفت: «حرف زدن کافی نیست، چیزی که در ایران در حال وقوع است یک انقلاب است.»

دانیل ریاضت، نماینده پارلمان سوئد، نیز در برنامه چشم‌انداز با سیماثابت گفت: «در تلاشیم که با همکاری دولت سوئد برای احضار کردن تمام سفرای جمهوری اسلامی بر اتحادیه اروپا فشار وارد کنیم و بتوانیم افراد درون دولت ایران را تحریم کنیم.»

محمود فرهمند، نماینده پارلمان نروژ، نیز به ایران اینترنشنال گفت: «غرب باید نه تنها مقامات رده بالای جمهوری اسلامی بلکه افراد رده‌های پایین را تحریم و اموال آن‌ها در خارج از کشور را مصادره کند.»

پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی خود با وزیر خارجه ایران درباره اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی نوشت که اتحادیه اروپا در حال بررسی همه گزینه‌ها در این زمینه است.

بورل اعلام کرد در این تماس خواستار پاسخگویی در مورد مرگ مهسا امینی، توقف خشونت علیه معترضان، آزادی بازداشت‌شدگان و به رسمیت شناختن حق اعتراض و جریان آزاد اطلاعات شده است.

از سوی دیگر، کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در ویدیویی درباره اعتراضات سراسری مردم ایران گفت: «همه ما از شجاعت شما الهام می‌گیریم. صدای شما را می‌شنویم، از شما حمایت می‌کنیم.» او از سازمان‌های مدنی و حقوق بشری در سراسر جهان که به نمایندگی از مردم شجاع ایران به پا خاستند، تشکر کرد.

در همین حال، نانسی فیزر، وزیر کشور آلمان، در مصاحبه‌ با هفته‌نامه «اشپیگل» گفت که اخراج پناهجویان برای بازگرداندن آنها به ایران در «وضعیت فاجعه‌بار حقوق بشری کنونی» در این کشور غیرمسئولانه است. او افزود: «توقف اخراج پناهجویان گام درستی است که باید در اسرع وقت توسط ایالت‌ها تصمیم گیری شود.»

از سوی دیگر، ۱۹۱ نفر از وکلای ایرانی-کانادایی در نامه‌ای به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، درباره نقض فاحش حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و سانسور در جریان اعتراضات سراسری ایران توضیح دادند و از او خواستند که یک کارگروه برای ایجاد مکانیسم‌های عملی جهت دسترسی مردم ایران به اینترنت تشکیل دهد.

همچنین، ۲۰ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در نامه‌ای از جو بایدن خواستند در کنار تحریم سرکوبگران ایران و کمک به گسترش راه‌های ارتباطی ایرانیان، در همکاری با متحدان آمریکا برای توقف خشونت جمهوری اسلامی علیه مردم و پایان دادن به مصونیت جمهوری اسلامی از مجازات، اقدام فوری انجام دهد.

از سوی دیگر، فعالان ساکن بریتانیا در حال جمع‌آوری امضا برای کمپینی هستند که از دولت و پارلمان بریتانیا می‌خواهد هرگونه مذاکره با هدف کاهش تحریم‌های جمهوری اسلامی را متوقف کرده و به صدور و تمدید ویزا برای وابستگان به رژیم ایران پایان دهد.

گروهی از فعالان آلمانی ساکن برلین به نام فمینیستا نیز قصد دارند از ۱۷ تا ۲۴ مهر به مدت یک هفته و به صورت ۲۴ ساعته «در حمایت از جنبش فمینیستی مردم ایران و در اعتراض به سکوت سیاستمداران آلمان»، در مقابل دفتر حزب سبز آلمان در برلین تحصن کنند.

از سوی دیگر، آنا هیدالگو، شهردار پاریس، اعلام کرد که خیابانی در پایتخت فرانسه را به نام مهسا امینی نام‌گذاری خواهد کرد. او افزود خواهان دادن شهروندی افتخاری پس از مرگ به او خواهیم شد.

ساختمان شهرداری تل‌آویو نیز در همبستگی با معترضان ایران، شعار «زن، زندگی، آزادی» را بر نمای این ساختمان به نمایش درآورد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.