بازتاب جنبش سراسری زنان ایران در روزنامه‌های عمده آمریکا

شنبه, 23ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

نیکا شاکرمی، نوجوان کشته شده در سرکوب اعتراضات سراسری ایران، ۱۴۰۱ - نیویورک تایمز در یک گزارش اختصاصی، پیامد کشته شدن نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده را بررسی می‌کند.

نیکا شاکرمی، نوجوان کشته شده در سرکوب اعتراضات سراسری ایران، ۱۴۰۱ – نیویورک تایمز در یک گزارش اختصاصی، پیامد کشته شدن نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده را بررسی می‌کند.

بهنام ناطقی

با رسیدن خبرهای بیشتر در باره سرکوب خشونت‌بار و تعرض نیروهای مسلح به معترضان در خیابان‌های ایران، روزنامه‌های غربی پوشش خبری این اعتراضات و همچنین انتشار مقالات تحلیلی در باره آن را افزایش داده‌اند.

واشنگتن پست روز جمعه چندین تفسیر و اظهار نظر در کنار آخرین‌ خبرها از اعتراضات سراسری منتشر کرده است.

هیات تحریریه واشنگتن پست در سرمقاله‌ای زیر ویدیویی از جمعه خونین زاهدان می‌نویسد بعد از سال‌ها خشم فروخورده، جوانان در خیابان‌ها، نظام دین‌سالار را مستقیما به چالش کشیده‌اند، چهره‌های مشهور فرهنگی و ورزشی آنها را تشویق می‌کنند، و سرکوب بی‌مبالات با تفنگ و چماق اوباش، نمی‌تواند روح بیزاری و سرخوردگی را به بند بکشد.

دیوید ایگنیشس، مفسر کهنه‌کار اطلاعاتی-امنیتی واشنگتن پست، می‌نویسد حتی شکاک‌ترین ناظران ایران هم عقیده دارند که جنبش کنونی به رهبری زنان ایران با اعتراضات گذشته تفاوت دارد. ایگنیشس می‌افزاید: ترکیب اختناق جنسیتی و سیاسی که در حکم حجاب اجباری مستتر است، در جهان امروز، بازنده است و تاکید می‌کند که دولت بایدن نباید بگذارد اشتیاق آن برای دست یافتن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، هدف بزرگتر، یعنی حکومتی که برای مردم خود و کشورهای همسایه تهدید نباشد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

واشنگتن پست در یک مقاله اختصاصی از بابک دهقا‌ن‌پیشه، رویدادهای جمعه خونین زاهدان را از دید دو شاهد عینی بررسی کرده است. آنها می‌گویند تیراندازی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به نمازگزاران بی‌سلاح را از نزدیک مشاهده کرده‌اند و به نقل از منصوره میلز در عفو بین‌الملل می‌نویسد در آن بعدازظهر خونین در زاهدان، دست کم ۶۶ نفر کشته شدند.

وال استریت جورنال، اظهارنظری از جاشوا موراوْچیک، نویسنده کتابی در باره ظهور و سقوط سوسیالیسم، را منتشر کرده که می‌نویسد اعتراضات سراسری در ایران، فصل مهمی است در حرکت به سوی برابری جنسیتی در جهان. نویسنده یادآور می‌شود که در کنار شعار فراگیر زن زندگی آزادی، شعار دومی هم هست خطاب به مردم خارج از ایران که صدای ما باشید. موراوچیک می‌نویسد شرم‌آور و خطرناک است اگر این فراخوان نادیده گرفته شود.

نیویورک تایمز گزارش‌های تحقیقی و طولانی‌تر را معمولا برای روز جمعه، که آخرین روز هفته کاری است،‌ می‌گذارد.

فرناز فصیحی، خبرنگار نیویورک تایمز، در یک گزارش بلند که در صفحه نخست روز چهارشنبه چاپ شده، به سارینا اسماعیل‌زاده و نیکا شاکرمی، دو نوجوان ۱۶ ساله پرداخته است. او می‌نویسد این دو نوجوان در جریان اعتراضاتی که یک ماه است ایران را به لرزه درآورده، به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. نیویورک تایمز می‌نویسد جوانانی مثل نیکا و سارینا، محور قیامی هستند که بزرگترین چالش برای روحانیون حاکم در نسل‌های اخیر است، جوانانی مسلط بر فناوری، و بریده از عقاید مذهبی نسل‌‌های قبل.

لس آنجلس تایمز گزارش‌های متعددی از گردهمایی‌های ایرانیان برای ابراز همدردی و حمایت با اعتراضات سراسری منتشر کرده و در جدیدترین شماره خود، گزارشی طولانی دارد در باره طرز کار و تاریخچه تشکیلات سرکوب، و سپاهیان موتورسواری که با پوشش‌ سیاهرنگ و تفنگ و باتوم در دست، با ظهور نخستین نشانه‌های هر تجمع، به سرعت از راه می‌رسند. جوزف کراوس، خبرنگار اسوشیتدپرس می‌نویسد ریزش اعتراضات به عملکرد آینده بسیج بستگی دارد که برخی از اعضای آن خود را در صف‌های معترضان جا می‌زنند که آنها را شناسائی کنند.

روزنامه گاردین در یک گزارش اختصاصی، به بیلبورد عظیمی می‌پردازد از چهره ۵۰ زن سرشناس که حکومت در میدان ولیعصر بر پا کرد و ظرف ۲۴ ساعت آن را پائین کشید. انتقاد در باره چهره‌هائی که حذف شده بودند و اعتراض برخی از آنها که از عکس‌ آنها استفاده شده بود، از جمله بازیگر فاطمه محمد-آریا، از این بیلبورد تبلیغاتی، جنجال آفرید.

سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی، چگونگی تبدیل شدن اعتراضات به قیام ملی را تشریح می‌کند و به نقل از معترضان می‌نویسد نیروهای امنیتی فشنگ‌های جنگی به تظاهرکنندگان شلیک می‌کنند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.