ادعای هر چند روز یک‌بار جمهوری اسلامی: اعتراض‌ها تمام شده است

جمعه, 29ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

برگزاری دست کم چهار راهپیمایی حکومتی به صورت سراسری در استان‌های مختلف به معنای آن است که جمهوری اسلامی نتوانسته است اعتراضات خیابانی را به قول فرمانده یگان ویژه پلیس، «جمع کند» – AFP

مسئولان و رسانه‌های جمهوری اسلامی بارها از «تمام شدن» اعتراض‌ها سخن گفته‌اند، اما هر بار اعتراضات با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است

احسان نادرپور 

با شروع خیزش سراسری مردم ایران، مسئولان و رسانه‌های جمهوری اسلامی بارها تمام شدن اعتراض‌ها را اعلام کردند، اما واقعیت چیز دیگری است و هر بار پس از اعلام تمام شدن اعتراض‌ها، مردم در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمدند و اعتراض‌ها را ادامه دادند.

برگزاری دست‌کم چهار راهپیمایی حکومتی به‌صورت سراسری در استان‌های مختلف نشانه این است که جمهوری اسلامی نتوانسته اعتراض‌های خیابانی را به قول فرمانده یگان ویژه پلیس، «جمع کند». راهپیمایی حکومتی همواره یکی از روش‌های متداول جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌ها بوده است.

جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات ۱۸ تیر دانشجویان‌، ۲۳ تیر ۱۳۷۸ راهپیمایی حکومتی برگزار کرد و پس از آن سرکوب‌ها و بازداشت‌ها افزایش یافت. حاکمیت تلاش کرد ۹ دی ۸۸ نیز با برگزاری راهپیمایی حکومتی اعتراض‌های جنبش سبز در آن سال را سرکوب کند؛ سرکوبی که باعث شد در دوره‌های مختلف اعتراض‌های مردم ایران به پایانی موقتی برسد. اما اعتراض‌های سراسری مردم ایران در پنج هفته گذشته نه با راهپیمایی‌های متعدد حکومتی که به نسبت سال‌های گذشته با استقبال کمتری مواجه شده بود، نه با سخنرانی‌های تندوتیز علی خامنه‌ای و سرکوب خیابانی پایان نیافت و اکنون ایرانیان برای اعتراض‌های روز شنبه آماده می‌شوند. تاکنون بیش از ۱۰۰ شهر ایران درگیر اعتراض‌ها شده‌اند و ماموران امنیتی جمهوری اسلامی نیز بیش از ۲۰۰ شهروند، ازجمله ۲۳ کودک را به قتل رسانده‌اند.

دوم مهر خبرگزاری مهر- پایان خط آشوب اغتشاشگران در خیابان‌ها: خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی از راهپیمایی حکومتی روز جمعه یکم مهر خبر از «پایان اغتشاشات در خیابان‌ها» داد. در این گزارش جبار کوچکی نژاد، نماینده مجلس در گفت‌وگو با این خبرگزاری با اعلام پایان اعتراض‌ها گفت: «مردم جنس اغتشاش را به‌خوبی شناخته‌اند و توانایی تشخیص انتقاد سازنده از درگیری‌های خشونت‌بار را دارند و این یعنی پاسخ منفی ملت ایران به اغتشاش که برای دشمنان پیامی خاص دارد!»

سوم مهر – پایگاه خبری تابناک: شهرهای کشورمان طی روز و شب شنبه با هوشیاری مردم شاهد فروکش اغتشاش‌ها و آشوب‌ها بودند، همچنین در برخی از شهرها شاهد تجمع و راهپیمایی خودجوش مردم در محکومیت هتک حرمت به مقدسات بودیم.

تا شامگاه انتشار این خبر اعتراض‌ها در شماری از شهرهای ایران، ازجمله تهران، سنندج، سقز، اصفهان، کرج و لاهیجان ادامه یافت. اعتراض‌های سراسری در دانشگاه‌ها و تحریم کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها نیز در این روز اوج گرفت. همچنین گروهی از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه، موسوم به «پیشرو» اعلام کردند که در اعتراض به حجاب اجباری و بازداشت غیرقانونی دانش‌آموزان در اعتراض‌های مدنی، مقنعه از سر برمی‌دارند و شعارهایی مانند «نه روسری نه توسری، آزادی و برابری» و «دانش‌آموز زندانی آزاد باید گردد» سر می‌دهند.

چهارم مهر – وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزیر ورزش و دبیر شورای عالی جوانان: در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا با این اجتماع عظیم مردم تهران اغتشاش‌های چند روز اخیر در کشور پایان می‌یابد؟ اظهار داشت: «به نظر من قبل از این نیز اغتشاش‌ها پایان یافته بود و موج آن تا روز پنجشنبه هفته گذشته کم‌وبیش وجود داشت و پیش از امروز نیز پایان یافته بود و حضور مردم در شهرهای مختلف کشور، آب تطهیری بود بر آلودگی‌ که برخی در شهرهای کشور ایجاد کرده بودند.»

فردای این مصاحبه وحید یامین پور، اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ادامه یافت. با وجود اینکه شایعات و ویدیوهایی خبر از حضور نیروهای سرکوب از کشورهای عربی همسو با جمهوری اسلامی منتشر شده بود، مردم در شهرهای مختلف باز هم به خیابان‌ها آمدند. در چشمگیرترین این اعتراض‌ها در شهر یزد که به‌عنوان شهری مذهبی شناخته می‌‎شود، دختران شال‌ها را از سرهایشان باز کردند و به روی خودروها رفتند و شالشان را چرخاندند.

در شهر تهران نیز اعتراض‌ها در محله‌ها و خیابان‌های ستارخان، صادقیه، نارمک، اشرفی اصفهانی، سردار جنگل، سعادت‌آباد و نیاوران نیز ادامه یافت. در این روز دانشجویان دست‌کم در ۲۲ دانشگاه برای تحریم کلاس‌های دانشگاه فراخوان صادر کردند. دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، گیلان، کردستان، سهند تبریز، چمران اهواز، هنر تهران، علوم توانبخشی، سوره، علم و صنعت، نوشیروانی، پلی‌تکنیک، شهید بهشتی، شریف، بو‌علی همدان، علم ‌و فرهنگ، خوارزمی کرج، مازندران، علم و فناوری مازندران، خواجه نصیر، الزهرا و رازی کرمانشاه با انتشار بیانیه‌های جداگانه در اینترنت همکلاسی‌های خود را به شرکت نکردن در کلاس‌ها فراخواندند.

پنجشنبه ۷ مهر – محسن منصوری استاندار تهران: «با اطلاع عرض می‌کنم، اغتشاش‌های اخیر تمام شده است و تهران چند شب است که در امنیت به‌سر می‌برد.

پس از این ادعای استاندار تهران شنبه نهم مهرماه با فراخوان جوانان محلات تهران یکی از پرشورترین اعتراض‌ها در تهران و دیگر شهرها برگزار شد. در این روز اعتراض‌های دانشجویی صبح روز شنبه از ساعت ۱۰ صبح به‌وقت ایران آغاز شد. در کشورهای دیگر و در ۱۵۰ شهر دنیا نیز به فراخوان حامد اسماعیلیون تجمع‌هایی در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران برگزار شد.

۲۳ مهر – حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی: «بنده فروکش کردن ناآرامی‌ها را دوم مهرماه اعلام کردم، چرا که پلیس ویژه این توانمندی را دارد که این‌گونه حوادث را در بعد پلیسی و امنیتی کمتر از ۶_۵ روز جمع کند، اگرچه حواشی و تبعات آن شاید مدتی طول بکشد، اما آنچه مربوط به یگان ویژه در ناآرامی‌های اخیر است، باید گفت که قضیه جمع شده و پایان یافته است و افرادی که هم‌اکنون در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند آدم‌های احساسی و بدون پشتوانه فکری و اعتقادی‌اند؛ افرادی که پول گرفته‌اند یا دنبال منافع دنیوی‌اند و چون پشتوانه اعتقادی ندارند احساسی عمل می‌کنند.»

فرمانده یگان ویژه در حالی این صحبت‌ها را بیان کرد که تا روز ۲۴ مهر، دست‌کم ۱۱۲ شهر و ۷۰ دانشگاه ایران به خیزش سراسری پیوستند. اعتراض‌ها در این تاریخ در تهران و دیگر شهرستان‌ها ادامه یافت و پس از آن در شامگاه آن روز فاجعه آتش‌سوزی زندان اوین و تیراندازی به زندانیان رخ داد که تا به امروز کماکان آمار دقیقی از قربانیان آن حادثه به بیرون درز نکرده است. مردم پس از این اتفاق برای حمایت از زندانیان زندان اوین به خیابان‌ها آمدند و به سمت زندان اوین حرکت کردند. خیابان‌های اطراف اوین تا ساعت‌ها مملو از حضور مردم و خودروهایشان بود.

۲۶ مهر – روزنامه کیهان: «با اینکه آتش اغتشاش‌های اخیر فرونشسته است و کارشناسان و تحلیلگران به شکست دشمنان ایران اذعان می‌کنند، اما باز هم اروپایی‌ها که این روزها درگیر مشکلات عمیق اقتصادی و اجتماعی در جوامع خود هستند، برای تداوم فشار علیه ایران به ابزار تحریم‌ متوسل شدند. تمرکز اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران، نوعی اعتراف به شکست پروژه ایجاد آشوب در ایران است.»

پس از این مطلب کیهان نیز هر روز اعتراض‌های مردم در شهرهای مختلف مانند تهران، یزد، تبریز، اردبیل سنندج، اصفهان، شیراز و … شکل گرفت و اکنون ایرانیان برای حضور در اعتراض‌های سراسری در روز شنبه سی‌ام مهرماه آماده می‌شوند.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.