وزارت امور خارجه آمریکا به ایران‌اینترنشنال: ایران به خواست مردم خود برای تغییر توجه کند

شنبه, 12ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

وزارت خارجه آمریکا به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت جمهوری اسلامی به ارعاب مردم خود و سرکوب آزادی بیان آنها حتی در خارج کشور ادامه می‌دهد و تاکید کرد جمهوری اسلامی باید به خواست مردم ایران برای تغییر توجه کند.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران اینترنشنال درباره گزارش‌ها در زمینه همکاری جمهوری اسلامی و قطر برای کنترل ایرانیان معترض در رقابت‌های جام جهانی، از ادامه اقدامات حکومت ایران در سرکوب آزادی بیان انتقاد کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد این کشور از حقوق هواداران و بازیکنان فوتبال برای ابراز مسالمت‌آمیز عقاید خود حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار فهرست کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی، سه کشور چین، ایران و روسیه را به عنوان «کشورهای مورد نگرانی و توجه ویژه» معرفی کرد.

در همین حال، واشینگتن فری بیکن به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا سفیر این کشور در بیروت را به دلیل پوشیدن حجاب در نشستی با مقامات حامی حزب‌الله لبنان در ماه نوامبر، مورد انتقاد قرار داده و این اقدام را تضعیف حمایت آمریکا از زنان شجاع معترض در ایران خوانده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به واشینگتن فری بیکن گفت: «در شرایطی که هزاران زن شجاع در ایران در اعتراضات علیه حجاب و همه مظاهر آن، جان خود را به معنای واقعی کلمه به خطر می‌اندازند، این گونه تسلیم شدن نماینده آمریکا و شبیه کردن ظاهرش به خود ستمگران، چه پیامی به زنان ایران می‌دهد؟»

از سوی دیگر، کلر چنلدر، نماینده سنای استرالیا، با انتقاد از عدم واکنش سریع دولت این کشور به سرکوب اعتراضات ایران گفت: «در حالی زنان معترض و کودکان در خیابان‌های ایران هدف گلوله قرار می‌گیرند، دولت استرالیا نباید نگران روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی باشد. اکنون زمان اقدام است.»

در همین حال، کانادا روز جمعه یازدهم آذر در تازه‌ترین بسته تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی، چهار مقام و پنج نهاد ایرانی را تحریم کرد که در میان اسامی تحریم‌شدگان، نام مرتضی طلایی، فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران که سال گذشته سفرش به کانادا خبرساز شده بود نیز دیده می‌شود.

وزارت امور خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های جدید این کشور به دلیل «سرکوب وحشیانه اعتراضات در سراسر ایران» است.

از سوی دیگر، گروهی از وکلای کانادا، آمریکا و ایران که برای اقدام علیه وابستگان سپاه پاسداران در کانادا یک کارزار ایجاد کرده‌اند، وب‌سایتی را برای گزارش‌‌های مردمی درباره این افراد راه‌اندازی کردند.

به گفته رامین ژوبین، از وکلای این گروه، این کارزار در حال حاضر پرونده بیش از صد عامل سپاه در کانادا را بررسی می‌کند.

گزارش‌ها از سرکوب خشونت‌بار خیزش انقلابی ایران در حالی ادامه دارد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، جمعه در تماسی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، درباره اعتراضات سراسری علیه حکومت ایران و گفت‌وگو کردند.

در حالی که معترضان خیزش انقلابی ایران خود را برای اعتراضات گسترده در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر آماده می‌کنند، طبق اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، در روزهای گذشته جمهوری اسلامی رسما از روسیه درخواست خرید ابزار و ماشین‌آلات ضد شورش و همچنین اعزام مشاوران روسی به ایران کرده است تا به مسئولان امنیتی در سرکوب اعتراض‌ها کمک کنند.

طبق این گزارش، این درخواست‌ها از روسیه به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن جمهوری اسلامی برای یک‌ وضعیت بلندمدت در مقابله با خیزش انقلابی در ایران است.

در همین حال یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به ایران اینترنشنال گفت که فرماندهان این نهاد به دلیل کمبود نیرو هزار نفر از افراد بازنشسته در سپاه را به خدمت فرا خواندند اما تنها ۳۰۰ نفر حاضر به بازگشت به خدمت و سرکوب تظاهرات شدند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.