فرمانده سابق «ارتش آزادیبخش کوزوو» به ۲۶ سال زندان محکوم شد

جمعه, 25ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

یک فرمانده سابق «ارتش آزادیبخش کوزوو» روز جمعه به دلیل بازداشت خودسرانه و شکنجه زندانیان در جریان جنگ استقلال کوزوو از صربستان در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی مجرم شناخته شد.

این نخستین حکم محکومیت جنایات جنگی توسط »دادگاه ویژه کوزوو« در لاهه است.

به موجب این حکم صالح مصطفی، به جرم ضرب و شتم آلبانی تبارهای متهم به همکاری با صرب ها در زندانی موقت که توسط چریک های آلبانیائی اداره می شده، به تحمل ۲۶ سال زندان محکوم شد.

بر اساس این حکم، او و نیروهایش مسئول مرگ یک آلبانی تبار دیگر که تحت شکنجه جان خود را از دست داده نیز هستند.

مصطفی در سال ۲۰۲۰ در کوزوو دستگیر و برای محاکمه به هلند فرستاده شد تا در این دادگاه که به طور خاص به اتهامات مربوط به جنایات جنگی رسیدگی می کند ،محاکمه شود.

مپی ولت فولیا، رئیس جلسه روز جمعه دادگاه، اعلام کرد که این حکم نخستین مورد از نوع خود است که توسط این دادگاه صادر می شود.

الکس وایتینگ، سرپرست دادستان سابق دیوان بین المللی کیفری، با استقبال از این حکم در بیانیه ای گفت: «با حکم امروز، این دادگاه نشان داد که دادگاهی برای قربانیان و در مورد قربانیان است و برای پاسخگو کردن تاریخ انقضائی وجود ندارد.»

هاشم تاچی، رئیس جمهور سابق کوزوو نیز توسط این دادگاه بازداشت شده و در انتظار محاکمه به اتهام قتل ، آزار و شکنجه در کنار سه متهم دیگر است.انتظار می رود این محاکمه در ماه مارس آغاز شود.

دادگاه ویژه کوزوو در لاهه که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می شود، نهادی تحت قوانین قضائی کوزوو ، متشکل از قضات بین المللی است و از سال ۲۰۱۵ در شهر لاهه هلند تشکیل شده است.

این حکم همزمان با شعله ور شدن تنش های قومی در کوزوو، پس از گذشت نزدیک به یک قرن از جنگ استقلال صادر می شود.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان ، روز پنجشنبه خواستار بازگشت نیروهای امنیتی صرب به کوزوو شد که در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کردند. غرب هشدار داده که این درخواست تنها به تنش در آن بخش از بالکان دامن خواهد زد.

ارتش آزادیبخش کوزوو طی یک درگیری خونین در سال های ۱۹۹۸ تا ۹۹ که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر شد، خواستار جدائی کوزوو از صربستان شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.