وکیل محمد قبادلو اعلام کرد فرجام‌خواهی موکلش در موضوع «افساد فی الارض» پذیرفته «نشده» است

سه شنبه, 4ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

مهدخت دامغان‌پور، یکی از وکیلان محمد قبادلو، جوان بازداشت‌شده محکوم به اعدام، گفت پذیرش فرجام‌خواهی موکلش درباره پرونده با اتهام قتل در اعتراض به رای دادگاه کیفری یک صورت گرفته اما آن‌ها همچنین خواستار پذیرش اعاده دادرسی در خصوص پرونده «افساد فی الارض» با حکم اعدام‌اند.

روز گذشته (سوم بهمن) مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد درخواست فرجام‌خواهی محمد قبادلو در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده برای رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد.

پس از اعلام این خبر از سوی قوه قضاییه، امیر هاشمی، یکی از وکیلان محمد قبادلو هم در توییتی ثبت فرجام‌خواهی موکل خود را «در پی محکومیت او به قصاص نفس» تایید کرد.

عصر روز دوشنبه اما مهدخت دامغان‌پور در توضیحاتی تکمیلی درباره این فرجام‌خواهی در توییتر خود نوشت: «آنچه خواست ما و خانواده محمد قبادلو است، پذیرش اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور و تصمیم‌گیری صحیح، عادلانه و مستقل در خصوص پرونده محمد است. تا به حال چهار بار اعاده دادرسی را از طریق سیستم خود‌کاربری وکلا ثبت کرده‌ایم که هر بار، دیوان از ثبت و پذیرش اعاده دادرسی امتناع کرده است.»

به گفته دامغان‌پور، پذیرش فرجام‌خواهی در خصوص «پرونده با اتهام قتل، در اعتراض به رای دادگاه کیفری یک صورت گرفته» اما وکیلان و خانواده قبادلو همچنین خواستار پذیرش اعاده دادرسی در خصوص پرونده با موضوع «افساد فی‌ الارض با حکم اعدام» نیز هستند که از سوی دادگاه انقلاب صادر شده است.

محمد قبادلو از جمله افراد بازداشت‌شده است که با اتهام زیر گرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی به اعدام محکوم شده است.

روز ۳۰ دی ماه، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به بیماری اختلال دو‌قطبی قبادلو، دادگاه نمایشی و عدم دسترسی او به حقوق قانونی‌اش از جمله وکیل تعیینی اشاره کرد و گفت: «محمد قبادلو، جوان ۲۲ ساله، با سابقه طولانی اختلالات روانی، در معرض خطر اعدام است. او در پی محاکمه‌های نمایشی به شدت ناعادلانه دو حکم اعدام دریافت کرده است.»

به گفته عفو بین‌الملل، روند دادرسی قبادلو با اتکا به «اعترافات تحت شکنجه» بوده و چون دستور ارزیابی‌های دقیق سلامت روان با وجود اختلال روانی او صادر نشده، این دادرسی از اساس مخدوش است.

عفو بین‌الملل همچنین به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده که بر اساس آن، در طول یک ماه بازداشت، قبادلو بارها هدف ضرب و جرح قرار گرفته و مسوولان برای وادار کردن او به اعتراف اجباری، او را از دسترسی به داروهای مرتبط با اختلال دوقطبی‌ محروم کرده‌اند.

تاکنون چهار معترض بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی ایران به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شده‌اند.

از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان‌های حقوق بشری، دست‌کم ۱۰۹ فرد دیگر نیز با اتهاماتی نظیر «محاربه» و «افساد فی‌ الارض» در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام هستند.

جواد روحی، ۳۵ ساله، مهدی محمدی‌فرد که تولد ۱۹ سالگی‌اش را در زندان گذراند و عرشیا تکدستان، جوان ۱۸ ساله‌ای که به تازگی دانشگاه قبول شده، از جمله این بازداشت‌شدگان هستند که به اتهام آتش زدن یک کیوسک پلیس به ترتیب به سه، دو و یک بار اعدام محکوم شده‌اند.

نقطه مشترک پرونده و اتهامات وارد شده به این معترضان، حضور در تجمع شامگاه ۳۰ شهریور در نوشهر است.

مرور دادنامه و حکم آنان اما نشان می‌دهد اتهاماتی همچون «محاربه» و «افساد فی‌ الارض» که در این مدت با دست باز و فراغ خاطر به بسیاری از معترضان بازداشتی و اعدام‌شده نسبت داده شده، در پرونده ایشان هم وجود دارد.

بنا بر اطلاعات ایران‌اینترنشنال، وکیلان عرشیا تکدستان و مهدی محمدی‌فرد به حکم اعدام این دو جوان اعتراض کرده و خانواده هر دو که تحت فشار و تهدید امنیتی شدیدی قرار دارند، منتظر نتیجه فرجام‌خواهی‌اند.

وکیل انتخابی روحی هم پیشتر در توییترش نوشته بود موکلش «ایرادات اساسی و حائز اهمیتی نسبت به تحقیقات مقدماتی داشته که به یقین طی روز‌های آینده در فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور منعکس خواهد شد».

طی دو ماه گذشته جمهوری اسلامی برای چند معترض دیگر از جمله محمد بروغنی، منوچهر مهمان‌نواز و ماهان صدرات مرنی در ارتباط با اتهامات مشابه، حکم اعدام صادر کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.