صدور قرار بازداشت یک‌ماهه و منع ملاقات با خانواده برای یک پدر دادخواه

جمعه, 5ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در ادامه فشارهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بر خانواده‌های دادخواه در ایران، برای علی آدینه‌زاده، پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان کشته شده در جریان خیزش انقلابی در مشهد، قرار بازداشت یک‌ ماهه صادر و از ملاقات خانواده با او در زندان قوچان، جلوگیری شده است.

گلی حسینی، مادر ابوالفضل آدینه‌زاده در یک استوری اینستاگرامی خبر داد که برای دیدار همسرش که در بازداشت به سر می‌برد رفته اما موفق به ملاقات با او نشده است.

مرضیه آدینه‌زاده، خواهر ابوالفضل، روز چهارشنبه سوم مرداد در حساب کاربری ایکس خود نوشت که برای پدرش قرار بازداشت به مدت یک‌ ماه صادر کرده‌اند.

علی آدینه‌زاده روز سوم مرداد پس از احضار به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان قوچان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

این پدر دادخواه روز ۳۱ تیر با دریافت ابلاغیه‌ای بابت اتهامات «نشر اکاذیب، تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به دادسرا احضار شد.

به گفته مرضیه آدینه‌زاده، دلیل این احضار «انعکاس خبر آزادی رضا ببرنژاد» در صفحه اینستاگرام علی آدینه‌زاده و هم‌دردی خانواده‌های دادخواه با یکدیگر بود.

رضا آدینه‌زاده، عموی ابوالفضل نیز روز چهارم مرداد ویدیویی در اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان می‌دهد بر مزار برادرزاده‌اش حاضر شده و سلام پدر ابوالفضل را از زندان به فرزندش می‌رساند.

حسن باقری‌نیا، استاد اخراجی منتقد حکومت، با انتشار ویدیویی به بازداشت علی آدینه‌زاده، واکنش نشان داد و خطاب به مردم گفت: «ظلم را فریاد بزنیم و قدر خانواده‌های دادخواه را بدانیم.»

این استاد پیشین دانشگاه حکیم سبزواری افزود خانواده‌های دادخواه «چشم و چراغ جامعه ما» هستند چرا که حاضر نشدند بر سر جان فرزندانشان با حکومت معامله کنند.

علی آدینه‌زاده پیش از این و در اواسط خرداد امسال تصویری از یک تماس ناشناس در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «اطلاعات سپاه زنگ زده می‌گوید پیام‌هایتان در مورد ابوالفضل تشویش اذهان عمومی است و باید آن‌ها را پاک کنید، اگر نه دستگیر می‌شوید.»

روز ۲۶ خرداد سال گذشته و یک روز پیش از سالروز تولد ابوالفضل آدینه‌زاده، نیروهای امنیتی با حمله به روستای محل زندگی خانواده او، پدر، مادر، خواهر، خاله‌ها، عمه‌ها، دایی‌ها، عموها و دخترخاله‌های این نوجوان کشته‌شده را بازداشت کردند.

همان زمان علی و مرضیه آدینه‌زاده با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» به دادسرا احضار شده‌ بودند.

این پدر و دختر پیش از آن هم به دلیل پیگیری قتل ابوالفضل آدینه‌زاده احضار شده بودند. از جمله سال ۱۴۰۱ که مرضیه آدینه‌زاده با انتشار تصویری از برگه احضار خود و پدرش به دادسرای مشهد اعلام کرد: «روز ۱۶ اسفند در دادسرا حاضر خواهیم شد تا بگوییم دادخواه خون جگر‌گوشه خود هستیم.»

ابوالفضل آدینه‌زاده روز ۱۶ مهر سال ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات شهر مشهد هدف حمله نیروهای حکومتی قرار گرفت.

این نوجوان ابتدا با ضربه شوکر به گردن آسیب دید و سپس با شلیک ده‌ها تیر تفنگ ساچمه‌ای کشته شد.

خانواده ابوالفضل با وجود تهدید نیروهای حکومتی از همان ابتدا تن به سکوت درباره کشته شدن او مقابل دانشگاه فردوسی مشهد ندادند.

آن‌ها گفتند فرزندشان بعد از تیر خوردن، با پیکری «پاره پاره» به بیمارستان منتقل شده و ساعتی بعد جان داده است.

جمهوری اسلامی در ۴۵ سال گذشته از طریق تهدید، بازداشت، ایجاد محدودیت در شبکه‌ها اجتماعی، ممانعت از کار، تحصیل و حضور در مناسبات اجتماعی، همواره فشار بر خانواده‌های دادخواه را افزایش داده است.

با وجود تمامی این فشارها، بازماندگان کشته‌شدگان و دستگیرشدگان مخالف جمهوری اسلامی، همچنان بر دادخواهی عزیزان خود پافشاری می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.