حمید فرخ‌‌نژاد و «سقوط»؛ رئیس رادیو تلویزیون حکومتی ایران خواهان فیلتر شدن فیلیمو شد

شنبه, 8ام بهمن, 1401
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

سایت دیجیاتو که به خبرهای فناوری و دیجیتال می‌پردازد می‌گوید رئیس رادیو و تلویزیون حکومتی ایران خواهان فیلتر شدن «فیلیمو»، سایت پخش آنلاین فیلم و سریال شده است.

پس از انتشار اخبار مبنی بر درخواست پیمان جبلی، ساترا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در ایران تائید کرد که خواهان توقف فعالیت‌های این پلتفرم شده است.

ساترا می‌گوید فیلیمو، بدون اخذ مجوز قانونی، سریال «سقوط» را تولید و بدون اخذ مجوز انتشار، اقدام به انتشار آن کرده است.

ساترا در بیانیه خود همچنین مدعی شده بی‌توجهی آشکار وعمدی پلتفرم فیلیمو به قانون و زیر پا گذاشتن مقررات، دلیل درخواست برای فیلتر کردن آن بوده است.

سریال سقوط به کارگردانی سجاد پهلوان زاده و بازیگری حمید فرخ‌نژاد از شبکه فیلیمو در حال پخش است.

حمید فرخ نژاد اخیرا از ایران خارج شده و مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن گرفته است.

او یک روز پس از خروج از ایران در یک پست اینستاگرامی نوشت: «علی خامنه‌ای، تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی، لااقل به‌خاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش».

آقای فرخ نژاد در متنش با اشاره به اینکه دو نوع دیکتاتور«با شخصیت و بی شخصیت» داریم، نوشته بود:«دسته اول وقتی به پایان نزدیک می‌شوند سرنوشت را می‌پذیرند و کنار می‌روند و دسته دوم راه پر هزینه را انتخاب می‌کنند که منجر به بالا رفتن تلفات از هر دو طرف یعنی هم مردم و هم خودشان می‌شوند.»

پیش از آن نیز آقای فرخ نژاد اظهارات جنجال برانگیزی داشته که با واکنش‌هایی روبرو شده بود.

آقای فرخ نژاد که برای فیلم‌هایی چون عروس آتش؛ چهارشنبه سوری و ارتفاع پست جوایز متعددی برنده شده، پس از تحریم جشنواره فجر ۱۳۹۸ از سوی تعدادی از سینماگران در اعتراض به سرکوب معترضان آبان و تهدیدشان از سوی رییس کمیسیون فرهنگی در مجلس، با اشاره به پیوستن به «تحریم کنندگان»، خطاب به او نوشت:« تا باشد که یاد بگیرید با اصحاب هنر با زبان زور و تهدید صحبت نکنید.»

هر چند این بازیگر سینمای ایران درمقطعی از عملکرد نیروی انتظامی دفاع کرده بود. او در واکنش به برخورد شدید حکومتی با دراویش گنابادی نوشته بود: «شهادت می‌دهم اگر درایت نیروی انتظامی نبود، ماجراجویی آقایان لباس شخصی وعصبانیت دراویش منجر به فاجعه‌ای با تلفات انسانی بالا می‌شد، تشکر می‌کنم از عملکرد عاقلانه و حرفه‌ای نیروی انتظامی و تسلیت میگم به خانواده نیروهای از دست رفته ناجا، کاش عقلای هر دو طرف نقش پررنگ تری برای جلوگیری از این دست برخوردها ایفا می‌کردند.»

آن برخوردها پس از بازداشت یکی از دراویش و نگرانی آن‌ها از حضور پرشمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه نورعلی تابنده رخ داد. در این درگیری‌ها سه نفر از اعضای نیروی انتظامی کشته شدند و محمد ثلاث به اتهام رانندگی اتوبوسی که به نیروهای پلیس برخورد کرده، به دار آویخته شد.

پس از پشتیبانی این بازیگر سینما از اعتراضات اخیر ایران، گمانه زنی‌هایی مبنی برپخش نشدن سریال سقوط وجود داشت. پیش از آن هم درباره پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که بازیگران زن آنها در پی همدردی با معترضان کشف حجاب کردند، تردیدهایی وجود داشت.

در همان زمان بیانیه‌ای در رسانه‌های داخلی منتشر شد که از سوی عوامل تولید سریال سقوط خطاب به آقای فرخ نژاد، نوشته بود:«چطور می‌شود که زحمت‌های گروهی را که خود در میان‌شان بودید، نبینید و تصمیمی فردی بگیرید که پخش سریال به مخاطره بیفتد؟ چطور می‌شود وقتی یاد بیانیه‌نویسی بیفتید که کارتان تمام شده باشد و بی‌خبر بار سفرتان را هم بسته باشید، چطور می‌شود که زحمت‌های گروهی را که خود در میان‌شان بودید، نبینید و تصمیمی فردی بگیرید که پخش سریال به مخاطره بیفتد؟»

آقای فرخ نژاد با اشاره به این فشارها در یک پست اینستاگرامی نوشت:« سعی می کنند او را در مقابل همکارانش در این سریال قرار دهند».

اما با توجه به هزینه بسیار بالای سریال و همچنین موضوع و پشتوانه حکومتی عوامل سازنده آن، این احتمال مطرح شد شاید سرنوشتی متفاوت برای آن رقم بخورد.

بخش‌هایی از سریال سقوط در ترکیه و عراق فیلمبرداری شده است.

حمید فرخ نژاد در این فیلم نقش یک نیروی امنیتی نفوذی در داعش را دارد. او پیش از این نیز در فیلم‌ «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، نقش یک مامور وزارت اطلاعات را بازی کرده بود که در پی انهدام باندهای قاچاق دختران ایرانی است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.