۱۲ سناتور جمهوری‌خواه: اروپا سپاه را در لیست تروریستی بگذارد

پنجشنبه, 3ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

Iran Parade Revolutionsgarden

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه در آمریکا از اتحادیه اروپا خواستند تا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. به باور این سناتورها “در اروپا مدارک زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده تروریستی بودن سپاه است”.

۱۲ سناتور جمهوری‌خواه در آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ مارس (۲ فروردین) در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار دادند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در غرب “ترور می‌کارد”.

این سناتورها به رهبری جیمز ریش، سناتور ایالت آیداهو و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نامه خود تاکید کردند: «سپاه به وضوح تهدیدی برای اتحادیه اروپا و امنیت جمعی ما است. زمان آن فرارسیده که منابع آنها را قطع کنیم پیش از آن که فاجعه بعدی رخ دهد.»

پارلمان اروپا در اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۱ با اکثریت آرای نمایندگان خود ضمن محکوم‌کردن سرکوب معترضان در ایران، از شورای اروپا خواست نام سپاه پاسداران، زیرمجموعه‌‌های آن مانند بسیج و سپاه قدس و همکاران پروژه‌های آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی وارد کند.

با این حال، کشورهای اروپایی تا کنون از قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خودداری کرده‌اند.

حال، این سناتورهای جمهوری‌خواه در آمریکا در نامه خود به بورل تصریح کردند که قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی “توانایی سپاه در ترویج تروریسم را فلج و جهان را برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها امن‌تر می‌کند”.

سپاه و جنگ در اوکراین

آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد؛ این تصمیم به مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه نهادها و شرکت‌های ریز و درشت متعلق به سپاه منجر شد.

برخی کارشناسان می‌گویند که دلیل خودداری کشورهای اروپایی از قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، نگرانی از اقدام‌های متقابل جمهوری اسلامی به‌ویژه تامین پهپادهای مورد نیاز روسیه در جنگ علیه اوکراین است.


سناتورهای آمریکایی در نامه خود نوشتند: «حمایت مستمر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جنایات جنگی روسیه در اوکراین و بی‌میلی اتحادیه اروپا [برای تروریستی نامیدن سپاه]، هم اراده جمعی ما را در برابر روسیه تضعیف می‌کند و هم هدف دولت ایران برای ایجاد رعب و وحشت در غرب را نادیده می‌گیرد.»

به نوشته این سناتورها، “همسویی فزاینده فعالیت‌های روسیه و ایران، از جمله استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین، سپاه را در اقدام‌های تروریستی روسیه شریک می‌کند”.

امضاکنندگان این نامه افزودند که تروریستی نامیدن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا “واکنش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به تجاوز نظامی روسیه را تقویت و همسو می‌کند”.

مدارک در کشورهای مختلف اروپایی

شماری از مقام‌های کشورهای اروپایی گفته‌اند که هنوز از دلایل و مدارک کافی برای تروریستی نامیدن سپاه پاسداران برخوردار نیستند.

با این حال، سناتورهای جمهوری‌خواه بر این باورند که اقدام‌های تروریستی سپاه در سراسر اروپا عملا شواهد و مدارک کافی را فراهم آورده تا اتحادیه اروپا، سپاه را در فهرست تروریستی خود قرار دهد.

امضاکنندگان این نامه با اشاره به بازداشت یکی از نیروهای سپاه در بلغارستان در ژوئیه سال ۲۰۱۲ که “مظنون به برنامه‌ریزی برای حمله به یک کنیسه در صوفیه بود”، افزودند: «اقدام‌های سپاه در گذشته آسیب‌های فراوانی به اروپا رسانده است.»

این سناتورها در پایان همچنین با ذکر نمونه‌هایی از اقدام‌های تروریستی سپاه در کشورهای مختلف اروپایی از جمله در آلمان و فرانسه نوشتند: «روشن است که شواهد کافی مبنی بر اقدام‌های شرورانه سپاه در کشورهای اروپایی وجود دارد تا تروریستی خواندن آن را تضمین کند.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.