سپاه پاسداران با اعلام کشته شدن یک افسر خود در سوریه، اسرائیل را تهدید کرد

جمعه, 11ام فروردین, 1402
اندازه قلم متن

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام کشته شدن یک افسر اعزامی خود به سوریه در تازه‌ترین حمله منتسب به اسرائیل، این کشور را تهدید کرد که پاسخ کشته شدن این عضو سپاه را «دریافت خواهد کرد».

سپاه پاسداران روز جمعه ۱۱ فروردین ماه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «میلاد حیدری»، افسر سپاه در سوریه در حمله بامداد جمعه اسرائیل به حومه دمشق کشته شد.

در حالی که هنوز منابع مستقل درباره درجه و ماموریت این سپاهی کشته شده در سوریه گزارشی نداده‌اند، سپاه او را «از مستشاران نظامی» خود در سوریه معرفی کرد. 

این در حالی است که اسرائیل هنوز درباره حمله روز جمعه واکنشی نداشته و مسوولیت آن را بر عهده نگرفته است.

سپاه پاسداران اما در بیانیه خود آن‌چه را «سکوت و بی‌عملی مجامع موثر جهانی در قبال» حملات اسرائیل در سوریه خوانده، محکوم کرده و مدعی شده که این حملات «نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل» است.

سپاه همچنین تهدید کرده که «بی‌تردید» اسرائیل «پاسخ» این حمله را دریافت خواهد کرد.

این تهدید در حالی است که در هفته گذشته دو حمله از سوی شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه در سوریه علیه نیروهای آمریکایی انجام شد که آمریکا به دومین حمله پاسخی نداد.

این اولین بار نیست که اعضا و فرماندهان سپاه در حملات منتسب به اسرائیل در سوریه کشته می‌شوند و معمولا جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی دقیق و سریع در این زمینه خودداری می‌کند.

کانال تلگرامی سپاه سایبری پاسداران به نقل از یک خبرنگار اسرائیل نوشت که ممکن است اعلام امروز سپاه «به معنی تلاش برای انتقام» باشد.

کمی قبل از این اعلام سپاه، سانا، خبرگزاری رسمی سوریه با نسبت دادن حمله جدیدی به اسرائیل در بامداد جمعه علیه سوریه، اعلام کرد در این حمله موشک‌هایی به اهدافی در جنوب غربی دمشق اصابت کردند و خسارات مادی به بار آوردند.

این دومین حمله منتسب به اسرائیل در نزدیکی دمشق در کمتر از یک شبانه‌روز است.

در جریان اولین حمله، دو سرباز سوری در اطراف دمشق مجروح شدند.

وزارت امور خارجه سوریه در حساب توییتری خود پس از دومین حمله مدعی شد این حمله «مشخصا در مرحله کنونی برای فرار اسرائیل از فروپاشی داخلی است».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم حملات منتسب به اسرائیل در سوریه را محکوم کرد و آن‌ها را «متجاوزانه» و «نقض اَشکار و مستمر قوانین و مقررات بین‌المللی» خواند.

کنعانی هم مانند وزارت امور خارجه سوریه، حملات منتسب به اسرائیل علیه سوریه را «به‌ منظور انحراف توجهات از بحران‌ها و شکاف‌های عمیق داخلی اسرائیل» دانست.

اسرائیل به ندرت درباره چنین حملاتی اظهارنظر می‌کند اما مقام‌های این کشور بارها تاکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی در سوریه حضور نظامی خود را تثبیت کند.

از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون همچنین دو حمله منتسب به اسرائیل علیه فرودگاه حلب، دومین فرودگاه بزرگ سوریه گزارش شده است: در اولین حمله که روز هفتم مارس انجام شد سه نفر کشته شدند و در دومین حمله که روز ۲۲ مارس (دوم فروردین) انجام شد، خسارات مادی وارد آمد.

از زمان زلزله اخیر ترکیه و سوریه که حدود شش هزار کشته در سوریه بر جای گذاشت، تعداد زیادی از هواپیماهای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران در فرودگاه حلب به زمین نشستند اما پیشتر یک منبع نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی هشدار داد اگر تجهیزات و تسلیحات نظامی را زیر پوشش کمک‌های بشردوستانه به مردم زلزله‌زده سوریه به این کشور منتقل کند، بدون تردید پاسخ نظامی قاطعی از سوی اسرائیل دریافت خواهد کرد.

آسوشیتدپرس نوشت که علاوه بر فرودگاه‌ها، اسرائیل بنادر دریایی سوریه در مناطق تحت کنترل دولت را نیز هدف قرار داده تا از ارسال تسلیحات از ایران به گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت تهران، از جمله حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.