خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: مقابل نقض مکرر حقوق بشر در ایران خاموش نمانید

شنبه, 30ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از جامعه جهانی و دنیای آزاد خواست در برابر نقض مکرر حقوق بشر در ایران خاموش نمانند. این انجمن با تاکید بر تجمعات جهانی ۳۰ اردیبشت خواهان اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از کشورهای غربی و تروریستی خوانده شدن سپاه از سوی دولت‌ها شد.

پیش از این خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی با انتشار فراخوانی با عنوان «یک‌صدا علیه اعدام‌ها در ایران»، از همگان دعوت کرده بودند در روز شنبه ۲۰ ماه می، برابر با ۳۰ اردیبهشت، تجمعاتی جهانی علیه اعدام برپا کنند.

این فراخوان در اعتراض به «اعدام‌ها و احکام ناعادلانه در ایران» منتشر شده و از ایرانیان خارج از کشور خواسته تا روز شنبه به تجمعات محل زندگی خود در سراسر جهان بپیوندند.

در بیانیه جدیدی که از سوی این انجمن در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت منتشر شده، ‌آمده است: «دیروز سه جوان بی‌گناه را در اصفهان به دار کشیدند. مجید، صالح و سعید با ظلم و بی‌عدالتی جان خود را از کف دادند و جمهوری اسلامی خشم همه ما را شعله‌ورتر از گذشته کرد.»

انجمن خانواده‌های پرواز اوکراینی همچنین به اعدام ده‌ها تن از ایرانیان در چند هفته گذشته و خطر اعدام قریب‌الوقوع تعدادی دیگر در سراسر ایران اشاره کرد و گفت: «تمام دادگاه‌های برگزار شده در جمهوری اسلامی بدون روند دادرسی عادلانه و بدون دسترسی به وکیل مدافع مستقل به احکامی ناعادلانه منجر شده‌اند که طی آن ده‌ها خانواده را به سوگ نشانده‌اند.»

در این بیانیه همچنین به نامشخص بودن جزییات این دادگاه‌ها در «پرونده‌های خونین» چهار دهه گذشته اشاره شده که در آن قاتلان آزادانه می‌گردند اما جمهوری اسلامی با «پرونده‌سازی و اتهام‌زنی»، جوانان ایرانی را به چوبه‌های دار می‌سپارد تا از جامعه انتقام بگیرد.

نویسندگان بیانیه همچنین با تاکید بر این که «ایران به پیش از روز قتل ژینا (مهسا) امینی برنمی‌گردد» یادآور شدند: «انتقام‌گیری از جوانان و زنان ایرانی تنها خشم ما را شعله‌ورتر می‌کند. جامعه جهانی و دنیای آزاد اما نباید خاموش بماند.»

در ادامه این بیانیه به «هدیه کردن» ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر به جمهوری اسلامی اشاره شده که به گفته نویسندگان، نشان می‌دهد «سیاستمداران دنیا نفهمیده‌اند یا خود را به تجاهل می‌زنند که اکثریت ایرانیان حکومت جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند و خواهان پایان دادن به دهه‌ها ظلم و بی‌کفایتی در سرزمین ایران هستند».

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در آستانه برگزاری تجمعات جهانی روز شنبه، خواسته‌های اصلی از دنیای آزاد را برشمرد و گفت در مرحله نخست، جهان باید نقض مکرر حقوق بشر را در ایران محکوم کرده، خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی شود و ابزارهای لازم را برای جلوگیری از اعدام بی‌گناهان به کار ببرد.

«کمک به تلاش‌ها در برقراری اینترنت آزاد و حمایت از خانواده آسیب‌دیدگان و مبارزان»، «اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی» و «قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی» از دیگر مواردی است که در این بیانیه از سیاستمداران و دولت‌های غربی خواسته شده.

این انجمن همچنین با تاکید بر این که «جامعه ایرانیان خارج کشور تمام توان خود را برای حمایت از مردم ایران به کار خواهد گرفت»، یادآور شد: «جان‌های بسیاری از ما گرفته شده است اما هر جنایت جمهوری اسلامی ما را مصمم‌تر می‌کند که تنها راه موجود مبارزه برای آزادی و عدالت است.»

دادخواهان هواپیمای اوکراینی در پایان بیانیه خود خاطرنشان کردند: «در این راه در کنار هم می‌ایستیم و برای رسیدن به ایرانی دموکراتیک و آزاد تلاش خواهیم کرد. ما دشمنان زندگی را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

بر اساس فراخوان‌های پیشین انجمن، قرار است ایرانیان مقیم کشورهای مختلف به صورت هماهنگ در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت دست به برگزاری تجمع اعتراضی علیه اعدام‌ها بزنند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.