در پاسخ به صدای آمریکا، ایالات متحده ادعای جمهوری اسلامی درباره الهه محمدی و نیلوفر حامدی را رد کرد

چهارشنبه, 3ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

 

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا / نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، و الهه محمدی‌ خبرنگار روزنامه هم‌میهن‌

صدای امریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات جمهوری اسلامی به نیلوفر حامدی و الهه محمدی مبنی بر « همکاری با آمریکا» را رد کرد.

متیو میلر، در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای آمریکا در مورد پرونده این دو خبرنگار زندانی گفت: «در رابطه با این پرسش خاص، ما این اتهامات را رد می‌کنیم. آشکارا صحت ندارند.»

پس از ماه‌ها بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، به دلیل افشای چگونگی درگذشت مهسا امینی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی، تاریخ محاکمه آنها را هفته آینده تعیین کرده است.

یکی از اتهامات این دو خبرنگار زندانی «همکاری با آمریکا» است.

آقای میلر همچنین افزود: «باید اشاره کنم که در طول اعتراضات، مقامات ایرانی بارها حقوق مدنی ایرانیان را نقض کرده‌ و آنها را به دلیل آن چه آزادی‌های اساسی یک فرد است مجازات کرده‌اند. این نه تنها شامل اعضای جامعه ایرانی است که برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، بلکه شامل روزنامه‌نگاران کشور (ایران) نیز می‌شود.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی به همراه نرگس محمدی چندی پیش در تاریخ ۱۳ اردیبهشت به عنوان برنده‌های امسال جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات یونسکو موسوم به «گیلرمو کانو» معرفی شدند.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد خبر درگذشت او را اعلام کرد و چند روز بعد توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

الهه محمدی که برای روزنامه هم‌میهن کار می‌کرد از مراسم تشییع پیکر مهسا امینی گزارش تهیه کرد و او نیز از شهریور ماه در زندان به سر می‌برد.

چند هفته پیش، محمد حسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، از انتقال این دو نفر از زندان قرچک به بند زنان زندان اوین خبر داده است.

این دو روزنامه‌نگار جایزه بین‌المللی «آزادی مطبوعات» انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» و‌ جایزه «لیون» بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن در دانشگاه هاروارد را نیز به صورت مشترک دریافت کرده‌اند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنین به فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم در سال ۲۰۲۳ راه یافتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اضافه کرد که «محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها» جزو تلاش‌های اصلی رژیم ایران برای سرکوب هر نوع مخالفت بوده است.

او تاکید کرد: «ما بار دیگر، همانطور که در موارد دیگر نیز خواستیم، از مقامات ایرانی می‌خواهیم که بازداشت‌های خودسرانه و محاکمه‌های ساختگی را متوقف کنند و از محروم کردن مردم ایران از آزادی‌های اساسی که سزاوار آن هستند دست بردارید.»

متیو میلر، سپس در پاسخ به این پرسش که در مورد افزایش اخیر اعدام‌ها در ایران چه نظری دارد، گفت: «باید بگویم که ما نگران نحوه استفاده رژیم ایران از اعدام‌ها پس از – آنچه که به نظر ما محاکمه‌های ساختگی است – هستیم.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.