مذاکرات ۱۷۵ کشور در پاریس برای پایان دادن به بحران آلودگی پلاستیکی در جهان به بن‌بست خورد

چهارشنبه, 10ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

انبوه زباله در منطقه‌ای در پروانبوه زباله در منطقه‌ای در پرو

ار اف ای

در کنفرانس ضد آلودگی پلاستیکی که از ۲۹ مه (۹ خرداد) با حضور نمایندگانی از ۱۷۵ کشور در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شد،‌ شرکت‌کنندگان به دلیل چالش‌های اقتصادی نتوانستند سر بیانیه پایانی با یکدیگر به توافق برسند.

به گزارش خبرنگار ار.اف.ای از پاریس، عربستان سعودی، تعداد زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و هند به بیش از دو سوم آن‌چه به عنوان پیش‌نویس بیانیه پایانی این نشست مطرح شد، رأی مخالف دادند که همین موضوع رسیدن به یک اجماع نهایی را دشوارتر می‌کند. به نظر می‌رسد در این مورد چالش‌های اقتصادی بر آرای زیست‌محیطی کشورهای شرکت‌کننده تاثیر داشته باشد.

پلاستیک یکی از بخش‌های تقریبا جدانشدنی در زندگی روزمره ماست و کارشناسان می‌گویند ۴۴ درصد از بسته‌بندی‌های وسایل روزمره ما پلاستیکی هستند. در خودرو، ساختمان‌ها و وسایل الکترونیکی و ساختمان‌ها حدود ۱۸ درصد از پلاستیک استفاده می‌کنیم.

براساس آمار انجمن پلاستیک اروپا، در سال ۲۰۲۱ چین به تنهایی یک سوم پلاستیک پلیمری و بازیافتی جهان را تولید کرده است. همچنین بنابر آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، چین بزرگترین واردکننده مواد اولیه پلاستیکی در جهان است.

از سوی دیگر ایالات متحده بالاترین مصرف سرانه پلاستیک در جهان را دارد و همراه اروپا، کره جنوبی و عربستان سعودی از صادرکننده‌های اصلی مواد اولیه پلاستیکی در جهان است.

ایالات متحده آمریکا که ارزش تجارت پلاستیک در آن به چندین میلیارد دلار می‌رسد و چین که از بزرگترین بازیافت‌کنندگان مواد پلاستیکی است،‌ همواره مورد انتقاد طرفداران محیط‌ زیست قرار دارند. آنها این دو کشور را به مصرف‌گرایی مفرط متهم می‌کنند.

عربستان سعودی و به طور کلی کشورهای عضو اوپک نیز از مشوق‌های اصلی بازیافت مواد پلاستیکی هستند تا بتوانند از صنایع پتروشیمی‌شان حفاظت کنند.

در سال‌های اخیر استفاده از مواد جایگزینی مثل بامبو،‌ درخت موز و جلبک به جای مواد پلاستیکی پیشنهاد شده‌ است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.