وحشت اهالی بابلکنار از شایعه پرسه پلنگ در شالیزارهای منطقه

یکشنبه, 14ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

ساری – ایرنا- شایعه پرسه و دور دور پلنگ که در بین اهالی چند روستای شرق بابلکنار به سرعت در حال گسترش است برای تعدادی از شالیکاران و باغداران ساکن در این روستاها دردسرساز شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، اهالی روستاهای بالف کلا، شیردارکلا، گونه کلا، سید کلا و قرآن تالار که بیشتر آنها شالیکار و باغدار هستند این روزها با گسترش شایعه حضور و رویت پلنگ در منطقه کمی در روند کاری آنها اخلال ایجاد شده و برخی کشاورزان در این روزها از وحشت حضور پلنگ در مناطق بالادست باغ مرکبات خود که متصل به جنگل‌های هیرکانی است، حضور نمی یابند.

افراد دیگری که در شالیزارهای دورتر از روستا یا باغ مرکبات فعالیت می کنند در این روزها با وحشت به فعالیت روزانه خود ادامه می دهند.

پلنگ ندیده؛ وحشت رسیده

احمد عابدی یکی از اهالی روستای گونه کلا به خبرنگار ایرنا گفت : من و بستگانم تا این لحظه پلنگی ندیدیم اما با گسترش شایعه حضور پلنگ ما هم وحشت کردیم.

وی اظهار داشت: برای ما جای سوال است که اگر در محدوده روستای ما پلنگ حضور دارد چرا برای دام هایی که آزادانه حتی بدون چوپان در منطقه مشغول چرا هستند هیچ اتفاقی نیفتاد است.

وی ادامه داد : تعدادی از دامداران سنتی در این روستا حضور دارند که گاوهای محلی خود را در منطقه جنگلی رها می کنند و این گاوها غروب خودشان برمی گردند و هیچ تلفاتی بابت شکار پلنگ گزارش نشد.

عابدی گفت : در هر صورت گسترش این شایعه سبب شد که تعدادی از اهالی چند روزی است که در مناطق بالادست باغ مرکبات خود حضور نمی یابند و با توجه به اینکه به زمان سمپاشی باغ مرکبات نزدیک شدیم تداوم این شایعه درست نیست.

حسین حیدر پور رییس اداره محیط زیست بابل به خبرنگار ایرنا گفت : براساس گزارش‌های مردمی و همچنین تماس بخشدار بابلکنار مبنی بر شایعه حضور پلنگ در روستای گونه کلا این موضوع به طور جدی در دست بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: علاوه بر حضور کارشناسان محیط زیست در منطقه به شخصه به خاطر حساسیت موضوع سه مرتبه در روستای گونه کلا و مناطق بالادست حضور یافتم و هیچ علائمی که در منطقه پلنگ حضور داشته باشد وجود ندارد.

وی ادامه داد : اگر پلنگ در یک منطقه حضور داشته باشد به طور حتمی از قلمرو خود بشدت دفاع می‌کند اما با بررسی‌های دقیق هیچ رد پا یا سرگین (مدفوع) پلنگ در منطقه وجود ندارد.

حیدرپور گفت : ردپایی که اهالی منطقه نشان داده بودند با بررسی مشخص شد که این رد پای نه پلنگ بلکه ردپای سگ است.

وی ادامه داد : ویژگی ممتاز پلنگ آن است که به طور حتمی در هفته باید یک شکار سنگین بالای ۵۰ کیلو داشته باشد اما با توجه به اینکه منطقه تعداد زیادی دام وجود دارد هیچ گزارشی از شکار یا لاشه یک حیوان دیگر هم وجود ندارد.

رئیس اداره محیط زیست بابل اظهار داشت : شاید در منطقه گربه جنگلی که کمی از گربه خانگی بزرگتر هست وجود داشته باشد اما با بررسی حضور پلنگ در منطقه منتفی است.

به گزارش ایرنا، بخش بابلکنار در ۳۰ کیلومتری جنوب بابل قرار دارد و یکی از بخش های شش گانه شهرستان بابل محسوب می شود که با دارا بودن مناطق بکر و طبیعی، جنگل‌های سربه فلک کشیده، رودهای روان، جاذبه‌های گردشگری و آب و هوای مناسب زمینه حضور بسیاری از مسافران و گردشگران را در این منطقه فراهم کرده است.

شهرستان بابل ۵۴۰ هزار نفر جمعیت دارد که در شش بخش و هفت شهر ساکن هستند.

پلنگ ایرانی که نام علمی آن ‘ پنترا پاردوس تولیانا Panthera pardus tulliana ‘ و نام انگلیسی آن هم ‘ پرشین لئوپارد Persian Leopard ‘ است، بزرگ ترین یا یکی از بزرگ ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می شود.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین گونه پلنگ در دنیا است که زیستگاهی گسترده‌ای در کشور دارد و جمعیت آن که بنا بر برخی آمارها از ۵۰۰ تا ۸۰۰ قلاده برآورد می‌شود در استان‌های شمالی، خراسان رضوی و شمالی، سمنان، فارس، یزد و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.

یکی از بزرگترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی جنگل‌های شمال کشور است که بر اساس گزارش محیط زیست بیش از یکصد قلاده آن با شیوه ردزنی شناسایی شدند.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، ۲۴ درصد وسعت مازندران جزو ۲۱ منطقه چهارگانه محیط زیست است که شامل بیش از ۵۰۰ هزار هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است.

مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک ملی، ‌ اثر طبیعی ملی، ‌پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است

مازندران دارای پارک های ملی شاهدژ، ‌پابند و نیز پناهگاه حیات وحش میانکاله، ‌سمسکنده و دشت ناز، ‌دو دانگه و چهار دانگه و فریدونکنار است.

آثار طبیعی ملی این استان شامل خشکه داران، ‌ قلل سه گانه علم کوه، تخت سلیمان، سیاه کوه و دماوند و همچنین دیگر مناطق حفاظت شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.