جلوگیری از خروج فاطمه معتمدآریا و گروه نمایش «بچه» از ایران باعث لغو اجرای آن در وین شد

دوشنبه, 15ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

جلوگیری از خروج فاطمه معتمد آریا و گروه نمایش «بچه» از ایران باعث لغو اجرای آن در جشنواره‌ای در وین شد. ممنوع‌الخروجی هنرمندان و چهره‌های سرشناس در جمهوری اسلامی سابقه دارد و از زمان اعتراضات پاییز افزایش یافته است.

فستیوال «وینرفست وخن» از لغو اجرای این نمایش خبر داد و می‌گوید که از آنجایی که حکومت ایران به فاطمه معتمدآریا،‌ بازیگر اصلی این نمایش اجازه خروج از ایران نداد، اجرای نمایش لغو می‌شود.

مهران نائل دیگر بازیگر این نمایش هم دیروز در یک استوری در اینستاگرام خود نوشت که قرار بود از دیشب به مدت ۴ شب نمایش بچه در فستیوال «وینرفست وخن» به نمایش در بیاید ولی چند شب پیش در فرودگاه تهران مانع خروج آنها شدند.

آقای نائل بعدا افزود که قرار است فیلمی از اجراهای گذشته این نمایش در جشنواره به نمایش گذاشته شود.

در اینستاگرام این جشنواره تئاتر در اتریش آمده: «ما عمیقاً متأسفیم – نه فقط به این دلیل که این نمایشنامه به طور چشمگیری به موضوعات مرزبندی، مهاجرت و همبستگی می‌پردازد، بلکه به این دلیل که نمونه بزرگی از قدرت تئاتر معاصر ایران است.»

در ادامه آمده که این وضعیت باردیگر نشانگر این است که وضعیت آزادی در بعضی کشورها چگونه است.

جشنواره تئاتر «وینرفست وخن» می‌گوید: «به عنوان یک جشنواره بین‌المللی،‌ دغدغه بزرگ ما آوردن هنرمندان از همه کشورهای جهان با عقاید و طرح‌ها و نظرات مختلف به وین است تا یک تبادل بین مرزها را ممکن کنیم. ما بسیار متاسفیم که به دلیل واقعیت‌های سیاسی در ایران این بار موفق نشدیم.»

فاطمه معتمد آریا

خانم معتمد آریا، بازیگر سرشناس ایرانی بارها با خانواده کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران ابراز همدردی کرد و در چند مراسم رسمی بدون حجاب اجباری حاضر شد

 

حدود یک ماه پیش رسانه‌های ایران از تشکیل پرونده قضایی علیه فاطمه معتمدآریا و چند بازیگر دیگر به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری خبر دادند.

تسنیم خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی می‌گوید «به دلیل کشف حجاب و تشویش اذهان عمومی» برای افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا پرونده قضایی تشکیل شده است.

مخالفت‌ها با حجاب اجباری در ایران از شهریور سال گذشته با اعتراضات به جان باختن مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت در گشت ارشاد، وارد مرحله تازه‌ای شد.

طی ماه‌های گذشته در کنار گروهی از زنان ایرانی چهره‌های سرشناس از جمله بازیگران بدون حجاب اجباری در فضاها و مراسم عمومی حاضر شدند.

همزمان مقام های حکومتی هم به فشارها و تهدیدهای خود برای اعمال حجاب اجباری افزودند.

جلوگیری از خروج هنرمندان برای شرکت در فستیوال‌های بین‌المللی سابقه طولانی دارد.

به تازگی محمد رسول‌اف،‌ کارگر سینمای ایران به عنوان داور بخش «نوعی نگاه» جشنواره سینمایی کن انتخاب شده بود اما حکومت ایران خروج او از این کشور را ممنوع کرد و مانع حضور او در جشنواره کن شد.

زمستان گذشته در یک اقدام بی‌سابقه در ایران «به دستور مقامات قضایی» پرواز تهران به دوبی در جزیره کیش به زمین نشانده شد تا مانع سفر همسر و دختر علی دایی،‌ ستاره پیشین فوتبال ایران شوند.

علی دایی از جمله چهره‌های مشهوری بود که از اعتراضات سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد حمایت کرده است.

استوری اینستاگرام

استوری مهران نائل درباره اینکه در فرودگاه امام خمینی تهران مانع خروج این گروه تئاتر شدند

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.