ظریف: تمام صورت‌جلسات برجام را برای خامنه‌ای می‌فرستادم

چهارشنبه, 17ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی – ایرنا

ظریف: هدف اصلی از مذاکرات برداشتن تحریم‌ها نبود، بلکه می‌خواستیم «اجماع امنیتی علیه ایران» شکسته شود

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، شامگاه سه‌شنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲ در بخشی از صحبت‌هایش در رسانه اجتماعی کلاب‌هاوس، تاکید کرد که تمام صورت‌جلسات گفت‌وگوهای مربوط به توافق هسته‌ای برجام را برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌فرستاده و در برابر، دیدگاه‌ها و نظرهای خامنه‌ای را دریافت می‌کرده است. 

ظریف در این نشست مجازی گفت: من این انتخاب و امکان را نداشتم که راجع به همه موضوع‌ها مذاکره کنم و فقط می‌توانستم درباره مسائل تعیین‌شده مذاکره کنم. به‌گفته ظریف، «سیاست علم امکانات است نه علم آرزوها. من علاقه داشتم درباره مسائل دیگر مذاکره می‌کردم، اما امکانات همین بود».

محمدجواد ظریف ضمن اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و شروع به‌ کار دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق حکومت ایران، گفت نتایج آن انتخابات دست دولت وقت و دستگاه وزارت خارجه را برای تماس و گفت‌وگوها با کشورهای غربی باز گذاشت. 

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، بار دیگر از نقش قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس سپاه پاسداران، در پیشبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی تقدیر کرد و گفت مذاکرات کنفرانس بن درباره افغانستان بدون حضور فعال و حمایت‌های موثر قاسم سلیمانی پیش نمی‌رفت. کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ به میزبانی آلمان برای تشکیل یک دولت موقت پس از سرنگونی حکومت اول طالبان تشکیل شد.

به‌ گفته جواد ظریف، دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی تا پایان دوران محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق حکومت ایران، توانسته بود «اجماع امنیتی علیه ایران» را با مشکل مواجه کند، اما آمدن احمدی‌نژاد همه‌چیز را به هم زد.

وزیر خارجه دولت حسن روحانی همچنین مدعی شد زمانی که سعید جلیلی مدیریت مذاکرات با کشورهای غربی را بر عهده داشت، دستش بسیار باز بود و درباره طیف وسیعی از موضوع‌ها از دزدی دریایی تا بحرین و سوریه، گفت‌وگو می‌کرد اما در دوره، او این‌طور تکلیف شده بود که تنها در چارچوب برنامه هسته‌ای باید گفت‌وگو شود.

 ظریف توضیح داد: تا فروردین ۱۳۹۴، ما بر اساس دستورالعمل‌ها و خط قرمزهایی که داشتیم، فقط در رابطه با مسائل هسته‌ای صحبت می‌کردیم و پس از آن وارد رفع تحریم شدیم.

جواد ظریف در بخش دیگری از صحبت‌هایش، مدعی شد مذاکرات مستقیم و دوجانبه با دولت وقت آمریکا در دولت یازدهم موسوم به «مذاکرات مسقط» با وجود مخالفت‌ شخص احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق حکومت ایران و کارشکنی‌ها سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت، برگزار شد.

او مذاکرات مسقط را یک «تابوشکنی» توصیف کرد و از تلاش‌های علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت، برای پیشبرد مذاکره محرمانه با آمریکا قدردانی کرد.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.