زن، زندگی، ایران، هرروز

سه شنبه, 3ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

نویسنده: ناشناس

تابستان است. تهران غرق در آلودگی هوا و گرما جهنمی شده است. خودم را در شیشه آینه‌گون خانه‌ای به سبک دهه ۷۰ تماشا می‌کنم و می‌گویم وای تقریبا یک سال شده که حجاب ندارم. بارها در طول این یک سال ناگهان میان راه تازه یادم می‌آمد که شالم فراموشم شده و از ذوق درون خودم شکوفه می‌زدم. به این فکر می‌کردم که پیش از شهریور ۱۴۰۱ دو سوال شفاف از همه داشتم: ۱- اگر همه همه همه همه ما زنان شال سرمان نکنیم چه می‌شود؟ همه ما را می‌کشند؟ می‌برند؟ ۲- وقتی ظالم بالای سرمان انقدر محتاج پول است اگر بابت تنها یک موزاییک از شهر به او اجاره بدهیم می‌گذارد در آن آزاد باشیم؟ برقصیم؟ ببوسیم؟ دامن و پیراهن بپوشیم؟ ساز بزنیم؟ آواز بخوانیم؟

من هرروز از میدان ولیعصر رد می‌شوم. بچه‌های هنر نامش را گذاشته‌اند «میدان مهسا». میدان مهسا به بلوار الیزابت قدیم‌تر و به نسبت جدیدتر بلوار کشاورز متصل می‌شود. آنجا را هم بلوار نیکا صدا می‌کنند. هرروز در تقاطع فلسطین شمالی و جنوبی منجمد می‌شوم. جایی که احتمالا آخرین بارها نیکای عزیز، نیکای شاکرمی از آن رد شده است. کمی جلوتر شافل موسیقی به آهنگ  save your tears می‌رسد و من یاد ریلزی از سارینای نازم، سارینا اسماعیل‌زاده می‌افتم. من و دوستانم، من و هم‌نسلانم حتی هیچ‌وقت در طول این یک سال وقت مویه نداشتیم.

من هرروز از مترو استفاده می‌کردم. هر بار برای عبور از گیت یا ردشدن از دسته زنان متعصب چادری، برای اینکه کمی بیشتر قوی باشم و لبانم رنگ گچ نشود آهنگ‌های رپ شاپور را گوش می‌دادم. روزی که بسیار گرمم بود زنی مهربان به من گفت دختر دیوانه‌ای، تو که تی‌شرتت گشاد است، مانتویت را دربیاور. من اما انگار فقط منتظر بودم کسی به من بگوید تا کمی شجاع‌تر شوم. اصلا چرا به او اعتماد کردم؟ اگر مامور لباس‌شخصی بود چه؟ اما درآوردن مانتو همانا و دیگر با تی‌شرت گشتن در شهر همانا. نمی دانید خنکی عصر آلوده تهران با تی‌شرت چقدر شورانگیز شده بود. انگار تمامی شاخ‌وبرگ‌های درختان کهنسال ایتالیا و بلوار نیکا برایم والس شجاعت می‌نواختند. هیچ مردی حتی یک‌بار به من جمله‌ای آزاردهنده نگفت. هربار که از انقلاب رد می‌شدم، هندزفری تنها ابزارم برای محافظت از خودم شده بود. مقابلم زنان چادری متعصب حمله‌ور می شدند و من فقط لال و ناشنوا و بهت‌زده نگاهشان می‌کردم، در گوشم بهترین موسیقی و دستانم از شدت فشار و اضطراب مشت شده بود.

هرروز می‌بینم که جهان تصاویر شجاعت ما را منعکس می‌کند البته اگر برچسب محتوای آزاردهنده به آن نچسباند. به آنچه که زندگی هرروزه ماست. جهان می‌بیند اما نمی‌داند ما هرروز در خودمان به قتل اجباری می‌رسیم. هرروز یکی از ما را تکه‌تکه در سطل آشغال می‌اندازند، هرروز تعدادی از ما خودکشی می‌کنند. آنها هیچ لمسی از آنچه برای ما زهر مرگ است و هر لحظه آن را تا انتها می‌نوشیم ندارند. درکی از اینکه در دانشگاه مباحث و موضوعات مربوط به زنان و جنسیت سانسور می‌شود ندارند. استادم به من گفت دختر شفاف می‌گویم روی موضوع زنان کار نکن، حساسیت بالاست برای خودت بد می‌شود. من کار کردم و هرروز از همان استاد سرکوفت می‌خوردم.

https://harasswatch.com/news/2180/%D8%B2%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B1%D8%B1%D9%88%D8%B2

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۱۰ نظر

  1. همیشه ازادی بهایی دارد چیزی که باید برعکس باشد.این رژیم با فشار روی مردم باعث شده روی کار بماند و حق خوری کند. مشکل فقط یک حجاب نیست خنده دار است که مو برای اخوند تحریک کنندست کسانی که با یک تار مو تحریک میشوند باید بستری بشن اینها مشکل جنسی دارن. در کل دنیا ن مو تحریک کننده است ن اندام زنی که با لباس معمولی راه میرود ولی در ایران بخاطر انکه مردمو کجکاو کردن به این چیزها خیلیها فکر میکنن چه خبر است و انقد ندیده هستن که به دنبال موی سر و اندام زنها هستند کاش این رژیم اخوندی کثیف برود تا مغزهای فاسد بعضی از مردم به مورور زمان یا درست شود یا از بین برود تا مردم دیگر با خیالی اسوده زندگی کنند و از شر هرچی دیکتاتوری خلاص بشن. هرکس حق انتخاب دارد پس به من و شما هیچ ربطی ندارد که کی چی بپوشد ما اگه درست باشیم خودمونو باید اصلاح کنیم ن دیگریو.

  2. مشکل با برداشتن روسری و درآوردن لباس حل نمیشه و موضوع اصلی پارس زمین پوشش نیست. ما قبل از اسلام هم پوشش داشتیم. مشکل اصلی# نابودی رژیم شیطانی ایران و گروهک تروریستی شیطانگرایان (اصولگرایان) می‌باشد.

  3. شما در اولین فرصت یک سر به روانشناس و روانپزشک بزن. هویتت به شدت مغشوش است و این برای شما خطرناک است. فعلا کاری به حجابت نداشته باش اول اختلال هویتت را درمان کن تا خود به خود به نتیجه ای قاطع میرسی.

  4. سلام دوست عزیز و ناشناس
    خوشحالم که شرح دلت را نوشتی …
    من محجبه هستم و از شما حمایت میکنم …و افسوس میخورم از این مردم که در نهایت خوشبختی و آزادی بودند و قدرش را ندانستند
    .و افسوس میخورم از مردمان متحجر که اینگونه با شما در افتاده اند ..با شمایی که از درونه حجاب ما پاک تر هستین ….من نیز از شما دفاع میکنم …و ای کاش جرات داشتم تا مثل شما حجاب را بردارم ..درود بر شجاعت شما …ولی همیشه از انقلاب زنان دفاع میکنم …این حق ماست تا آزاد باشیم ..و کسانی که تحمل دیدن این وضع را ندارند …حالا نوبت آنهاست تا بروند از این وطن ..که الان نوبت شما است که وطن را اینگونه که دوست دارید در آغوش بگیرید ..
    شما پیروز هستید و سر افراز
    درود بر شهدای راه وطن و درود بر دختران و پسران آزاده سرزمینم …
    به امید روزی که دیر نیست …ایران را از ظلم اسلام بظاهر اسلام پس بگیریم..

  5. آبجی ما باید چن تا شهید حمیدرضا
    الداغی دیگه بدیم تا شما روسری سرت کنی لباس مناسب بپوشی دیگه لباس بدن نما تحریک کننده نپوشی؟؟

  6. این آزادی بهانه است ای کسانی که کامنت معنوی گذاشتید انها دنبال چیز دیگری هستند . بعدشم ححاب بقیه به شما ربطی نداره.

  7. ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است
    ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.
    یادمان نمی رود بیت بالا را آن شیر بچه بسیجی در حالی به خانم خبرنگار گفت که در بغداد اسیر صدام جلاد بود و حتی امنیت جانی از گفتن نین عبارتی نداشت. پس ما پای حجاب ایستاده ایم. شما هم به خطمه خضرت زهرا برگرد، ضرر نمی کنی.

  8. بسم الله القاصم الجبارین. آجرک الله یا امام زمان،عج، تابستان هست و هوا بسیار گرم، به بانوان مملکت حق میدهم که از گرما خسته شده باشند. به نظر حقیر اگر فقط مشکل یک شال و گرمای هواست،میتونند با پوشش‌هایی بیرون بیایند که زیاد اذیت نشوند. اما خودمونیم مشکل شماها این نیست، وگرنه این مشکل به حساب نمیاد.اختلاس و رانت و گرونی و باندبازی و دزدی و بی کفایتی بعضی مسئولین و……. اینها باید حل بشه، وگرنه مسئله ی پوشش حل شدنیه🇮🇷🇮🇷🖤

  9. دنیا و اخرتتو باهم سوزوندی خوشحالم هستی؟
    ان جهنم لبئس المصیر

  10. خوبه به این نتیجه رسیدی لخت شدن آمار خودکشی را برده بالا به خودت نگاه کن یکسال برهنگی برای تو چه آورده روح درب و داغون که با موسیقی آرامش می‌کنی ادامه بده سرانجام همون خودکشی می‌باشد نوش جونت بگذار خانم مهربان که تورا به برهنگی دعوت می‌کنه به ساده لوحیت بخنده