سرکوب دانشگاه؛ دو استاد دانشگاه اصفهان تعلیق شدند

دوشنبه, 9ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

محسن رنانی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در حساب تلگرام خود منتشر کرده از تعلیق «دو استاد دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان دلیل انتشار پست‌های انتقادی در اینستاگرام» تعلیق شده‌اند.

سرکوب دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های مختلف ایران شدت گرفته و شمار زیادی از دانشجویان و اساتید منتقد طی روزهای گذشته با احکام ابلاغی ممنوع‌الورودی و تعلیق از سوی مقامات دانشگاه‌ها مواجه شده‌اند.

«محسن رنانی»، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در حساب تلگرام خود منتشر کرده، از تعلیق «دو استاد دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان دلیل انتشار پست‌های انتقادی در اینستاگرام» تعلیق شده‌اند.

به گفته آقای رنانی، «دو هفته پیش بدون هیچ گفت‌وگو و تذکری»، دو استاد دانشگاه به نام‌های «مهدی مطیع» و «محمد سلطانی»، از اساتید دانشکده الهیات و معارف، از شغل خود تعلیق شده و حقوق آن‌ها نیز مسدود شده است.

بر‌اساس یادداشت منتشر شده، «اتهامات دکتر سلطانی مربوط به پست‌های اینستاگرامی ایشان است که قبلا در دادگاه ویژه روحانیت بررسی و تبرئه شده است. اتهامات دکتر مطیع نیز مربوط به گزارش مخدوش و مغرضانه‌ای است که از یکی از کلاس‌های ایشان داده شده است.»

لغو مجوز انجمن‌های دانشجویی، شوراهای صنفی در دانشگاه‌های مختلف، ضرب‌و‌شتم دانشجویان و احضار آن‌ها به کمیته‌های انضباطی بخش دیگری از رفتارهای سرکوب‌گرانه مقامات دانشگاه طی روزهای گذشته است.

دانشجویان دانشگاه علامه در گزارشی «طرد فعالان و حذف نهادها» در دانشگاه‌ها را «اسم رمز سرکوب » توصیف کرده و درباره لغو مجوز انجمن آزاداندیش این دانشگاه نوشته‌اند: «این نخستین بار نیست که مسوولان دانشگاه علامه با ادعاهای واهی خود، فضای دانشگاه را به پادگانی تمام‌عیار تبدیل کرده‌اند.»

نویسندگان این بیانیه تایید کرده‌اند که دست‌کم «۶ ماده از ۲۲ ماده دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب ۱۳۸۶» در روند لغو مجوز این انجمن نقض شده است.

آن‌ها به ادعایی که در در اطلاعیه دانشگاه مطرح شده اشاره کرده‌اند که گفته «درخواستی مبنی برای برگزاری انتخابات دانشکده‌ها به دانشگاه واصل نشده است.» و به همین سبب تشکیل انجمن آزاداندیش به مشکل برخورده، این در حالی است که «نامه درخواست برگزاری انتخابات دانشکده‌ها در بهمن سال ۱۴۰۱ صادر شده»، اما چنانچه دانشجویان می‌گویند دانشگاه به آن پاسخ نداده است.

عدم پاسخگویی مقامات دانشگاه به این نامه منجر به ارسال نامه دیگری برای «درخواست برگزاری انتخابات دانشکده‌ها در تاریخ ۲‌اسفند۱۴۰۱ در سامانه نگارستان سامانه اداری مرجع و مورد تایید دانشگاه در امور فرهنگی بارگذاری شده است»، اما براساس این گزارش، این نامه نیز «پس از مشاهده توسط معاونت و مدیریت فرهنگی دانشگاه»، هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

دانشجویان دانشگاه علامه بر این باورند که دانشگاه در اقدامی «عجولانه و شتابزده»، خبر لغو مجوز انجمن آزاداندیش را منتشر کرده و آن را ناشی از «ترس و واهمه مسوولان از رویارویی با دانشجویان که صاحبان حقیقی این دانشگاه هستند» دانسته‌اند.

دانشجویان دانشکده علامه در انتها نسبت به «خطر جدی از بین رفتن نهادهای مدنی و تشکل‌های مستقل مردمی و دانشجویی، به‌دنبال آن به محاق رفتن آزادی آکادمیک و امکان کنش جمعی در دانشگاه» هشدار داده و نوشته‌اند: «به تمامی دانشگاهیان علامه خاطرنشان کنیم و هشدار می‌دهیم که رفتار قلدرمآبانه دانشگاه، نه‌تنها امکان فعالیت جمعی ما، که زندگی ما را هدف قرار داده است. بدینوسیله از تمام افرادی که موجودیت دانشگاه برایشان مساله است می‌خواهیم تا در برابر سرکوب دانشگاه یک صدا متحد شویم.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.