اندرو قلیلی: تحریم‌های کنگره به معنای شکست حامیان جمهوری اسلامی در واشینگتن است

پنجشنبه, 13ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

اندرو قلیلی 

تحلیلگر ارشد در اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی)

«قانون مهسا آن‌ گروه از ایرانیان ساکن آمریکا را هدف قرار می‌دهد که به دروغ خود را نماینده مردم داخل ایران معرفی می‌کنند»

تجمع ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در واشینگتن، اکتبر ۲۰۲۲ــ شبکه‌های اجتماعی

اندرو قلیلی، تحلیلگر ارشد در اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران (نوفدی) در یادداشتی که وال‌استریت‌ژورنال آن را منتشر کرد، معتقد است بسته‌ کمک‌های خارجی ایالات متحده مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید را نیز شامل می‌شود که با رویکرد سازشکارانه دولت بایدن مقابله می‌کند. این تحلیلگر ارشد نوفدی می‌گوید اگرچه کمک آمریکا به اوکراین و اسرائیل بیشتر توجه جهان را جلب کرد، این بسته مالی حاوی بند مهمی است که تحریم‌ها علیه تهران را هم گسترش می‌دهد.

حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل در ماه آوریل حمایت از این نوع اقدام‌های کنگره آمریکا را که می‌تواند هزینه‌های اقتصادی مخربی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند، تقویت کرد؛ آنچه تلاش‌های دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد.

چهار مورد از مهم‌ترین بندهای مربوط به جمهوری اسلامی ایران در بسته کمک مالی عبارت‌اند از قانون پاسخگویی به نقض حقوق بشر (معروف به قانون مهسا)، قانون توقف خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران، قانون پاسخگو کردن مقام‌های تهران و همچنین قانون تحریم‌های صنعت انرژی جمهوری اسلامی و چین.

اندرو قلیلی، نوشت: «دو مورد از این لوایح مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی را هدف قرار می دهند و دو مورد دیگر نیز از تحریم‌های ایالات متحده علیه بزرگ‌ترین منبع درآمد خارجی جمهوری اسلامی یعنی صنعت نفت حمایت می‌کنند.»

مایک لاولر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده از ایالت نیویورک، گفت: «ما بالاخره قطع بودجه جمهوری اسلامی ایران برای حمایت تروریسم را که منشا آن تجارت غیرقانونی نفت است، آغاز می‌کنیم.»

تحلیلگر ارشد نوفدی در ادامه نوشت: «جمهوری اسلامی دهه‌ها است که جنگ‌طلب است و تهدیدها و اقدام‌های آن هم‌زمان با سیاست سازشکارانه آمریکا تشدید شده است. هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی، صادرات نفت، پیشرفت هسته‌ای و سرکوب داخلی همگی به کیفیت سیاست خارجی آمریکا مربوط است. از سال ۲۰۲۰، ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش اجازه داده‌اند بندهای غروب توافق هسته‌ای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل منقضی شوند. غرب در متوقف کردن تهران از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش کوتاهی کرد و اجازه داد تحریم‌ها از جمله ممنوعیت تجارت موشک‌های بالیستیک به پایان برسند.»

اندرو قلیلی معتقد است اکنون رفتارهای مخرب جمهوری اسلامی آشکارتر شده است، زیرا «رئیس‌جمهوری بایدن اجرای برخی تحریم‌ها مانند تحریم‌های مربوط به تجارت نفت جمهوری اسلامی را کاهش داد و برخی دیگر از تحریم‌های مربوط به درآمد حاصل از صادرات برق ایران به عراق را هم لغو کرد».

باج دادن دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را که «موجب تقویت میل جمهوری اسلامی به گروگان‌گیری شد»، نیز می‌توان از همین دست سیاست‌های دموکرات‌های آمریکا تعبیر کرد؛ سیاستی که «جمهوری اسلامی را ثروتمند کرد».

در ادامه مقاله قلیلی در وال‌استریت‌ژورنال آمده است: «اما خوشبختانه کنگره تصمیم گرفت نقشش را در حفظ امنیت آمریکا پس بگیرد و قانون‌گذاران با تصویب این بسته‌های تحریمی جدید، همسویی تهران با پکن و مسکو را تایید کردند. عزم کنگره علیه این محور با بی‌عملی رئیس‌جمهوری در تضاد کامل است. اقدام روبه‌جلو قانونی [از سوی کنگره] سیاست جمهوری اسلامی را فراتر از مسائل هسته‌ای و امنیتی، در حوزه‌های حقوق بشری و در جهت ترویج دموکراسی کنترل می‌کند. قانون مهسا قوه مجریه را تحت فشار قرار می‌دهد و در برخی موارد، علیه نهادها و مقام‌های کلیدی جمهوری اسلامی از جمله رهبر آن و رئیس‌جمهوری‌اش، تحریم‌هایی را به دلیل نقض حقوق بشر اعمال خواهد کرد.»

تحلیلگر نوفدی معتقد است که تصویب قانون مهسا امینی نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های تهران برای ایجاد تفرقه میان جامعه ایران، فعالیت ایرانیان ساکن آمریکا علیه رژیم جمهوری اسلامی در حال مستحکم شدن است. اعتراض‌های مردم ایران به کسب حمایت دو حزب اصلی آمریکا از تصویب این قانون کمک کرد و پیامی واضح به تهران فرستاد.

اندرو قالیلی نوشت: «ایرانیان دور از وطن به دولت آمریکا نشان دادند که میان سرکوب‌های سیاسی رژیم در داخل کشور و تجاوزگری‌های نظام در خارج ایران پیوندی قوی وجود دارد و حل هیچ یک از این دو مشکل بدون دیگری امکان‌پذیر نیست. این بسته قانونی شکستی برای حامیان جمهوری اسلامی در واشینگتن و سراسر جهان است. بسیاری در میان دیاسپورا (ایرانیان دور از وطن) به دروغ خود را نمایندگان ایرانی‌ــ‌آمریکایی یا صدای مردم داخل ایران معرفی کرده‌اند. لابی طرفدار تهران در دوران ریاست‌جمهوری اوباما پیشرفت کرد، اما حالا نفوذش در حال کاهش است. این یک روند امیدوارکننده برای کسانی است که درک می‌کنند خاورمیانه صلح‌آمیز تنها در صورتی قابل دستیابی است که ایران آزاد باشد.»

به اعتقاد این عضو اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، اکثر ایرانی‌ــ‌آمریکایی‌ها منافع این دو کشوری را که دوست دارند در تضاد باهم نمی‌بینند: «رئیس‌جمهوری ریگان گفته بود که بزرگ‌ترین متحد آمریکا در جنگ سرد اتباع شوروی بودند. این دیدگاه در مورد درگیری بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی نیز صادق است. ما یک ایران آزاد می‌خواهیم تا به منافع آمریکا و ارزش‌های آمریکایی احترام بگذاریم. این پیروزی [طرح کنگره] ایرانیان آمریکایی را تشویق می‌کند تا از خواهران و برادران سرکوب‌شده خود دفاع کنند. ایالات متحده در‌ حالی که در حال اعمال فشار مجدد بر جمهوری اسلامی است، باید از مردم ایران نیز حمایت کند.»

از: ایندیپندنت 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.