درگیری در شیراز بر سر حجاب اجباری؛ کافی‌شاپ پلمب و ضاربان و مدیر نارنجستان بازداشت شدند

چهارشنبه, 11ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

کاظم موسوی، رییس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد کیفرخواست پرونده ضرب و جرح «آمر به معروف» در نارنجستان شیراز، پس از اظهار‌نظر پزشکی قانونی در خصوص میزان صدمات وارده، صادر می‌شود. پیشتر هم خبرهایی درباره پلمب شدن کافی‌شاپ این مجموعه و احضار و بازداشت مدیر آن منتشر شده بود.

در روزهای گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ظاهرا میان زنی چادری با یک خانواده که پوشش اختیاری دارند درگیری فیزیکی رخ می‌دهد.

حامیان حکومت مدعی شدند زن چادری حاضر در این ویدیو به دلیل «امر به معروف» از همسر زن «بی‌حجاب» کتک خورده و خواهان برخورد سریع با زن و شوهر ضارب شدند.

یک روز پس از انتشار این فیلم، خبری درباره بازداشت مدیر کافی‌شاپ مجموعه نارنجستان قوام شیراز و نیز فرد ضارب که گفته می‌شود از کارکنان فرماندهی انتظامی است، منتشر شد.

خبرها درباره مردی که زن چادری را هدف حمله فیزیکی قرار می‌دهد از جمله در توییتر روزنامه همشهری هم منتشر شد.

در واکنش به این ماجرا، احمد جنتی، دبیر ۹۶ ساله شورای نگهبان آن را «ناراحت‌کننده» خواند و خواستار برخوردهای «سریع و بدون مماشات» در زمینه حجاب اجباری شد.

او گفت: «از همه کسانی که غیرتمندانه به این رفتار زشت واکنش نشان دادند، تشکر و قدردانی می‌کنم.»

لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز هم در این رابطه گفت: «از همان لحظات اولیه اطلاع از واقعه، پیگیر موضوع بوده‌ام. حادثه دلخراش و تأسف‌انگیز و گناه‌آلود اخیر در محل گردشگری نارنجستان قوام شیراز دل و قلب هر آزادمردی را به درد می‌آورد.»

این واکنش‌ها در حالی است که این روحانیون هرگز واکنشی به برخوردهای خشن و وحشیانه نیروهای سرکوب و عوامل جمهوری اسلامی با زنان در طول سال‌های گذشته و به‌خصوص پس از شکل گرفتن جنبش «زن زندگی آزادی» به دنبال قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر روز چهارشنبه یازدهم مرداد، رییس کل دادگستری استان فارس از «تفهیم اتهام» ضاربان خبر داد و گفت: «این پرونده با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی به صورت خارج از نوبت رسیدگی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به گفته کاظم موسوی، کیفرخواست پرونده پس از اظهارنظر پزشکی قانونی در خصوص میزان صدمات و «در اسرع وقت» رسیدگی و مجازات قانونی در خصوص متهمان صادر می‌شود.

او همچنین خبر داد که مجموعه کافی‌شاپ باغ نارنجستان با دستور قضایی «پلمب» شده است.

رییس کل دادگستری استان فارس در ادامه درباره عضویت «فرد ضارب» در فراجا هم گفت: «وابستگی سازمانی و عضویت یکی از متهمان این پرونده به فراجا در طی شدن سیر قانونی پرونده تاثیری نخواهد داشت.‏‏»

روز گذشته نیز روزنامه همشهری، «ضاربِ آمر به معروف» را کادر پلیس خواند و از رسیدگی ویژه به پرونده او در بازرسی کل فراجا و با دستور احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی خبر داد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در واکنش، این اتفاق را «درگیری بین خودی‌ها در جمهوری اسلامی» خوانده و گفتند حکومت در این ماجرا طرف هر کسی را بگیرد، «باخته است».

از سوی دیگر روایت‌هایی نیز درباره «آمر به معروف» مطرح شده مبنی بر اینکه این زن با پوشش چادر و در قالب تذکر حجاب اجباری به زنان، «کیف‌قاپی» می‌کرده است.

رییس کل دادگستری استان فارس اما بدون اشاره به این موضوع «شایعات» شکل گرفته در خصوص او را «رد» کرد و مدعی شد این روایت‌ها از سوی «معاندین» برای «تخریب شخصیت و چهره افراد خدوم و مسوولیت‌پذیر» مطرح شده است.

رسیدگی «سریع» و «خارج از نوبت» به این پرونده در شرایطی است که حکومت در ماه‌های گذشته دامنه سرکوب و فشار خود را در برابر نافرمانی مدنی زنان گسترش داده است.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی به تازگی از تشکیل بیش از دو هزار و ۲۰۰ پرونده «کشف حجاب» در چهار ماه اول سال جاری خبر داد و گفت از مجموع آن‌ها، ۸۲۵ فقره منجر به «محکومیت» شده است.

با وجود این فشارها، پافشاری زنان بر انتخاب پوشش اختیاری ادامه دارد و هر روز تصاویر متعددی از کسانی که در خیابان‌ها و اماکن عمومی بدون حجاب اجباری تردد می‌کنند، منتشر می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.