در پنج ماه نخست خیزش سراسری ۶۴۳ دانشجو ممنوع‌الورود و ۲۸۱ دانشجو تعلیق شدند

پنجشنبه, 26ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

تا بهمن ماه سال گذشته همچنین ۲ هزار و ۸۴۳ نفر از دانشجویان در سراسر ایران، برای شرکت در تجمعات اعتراضی به کمیته‌های انضباطی معرفی شده‌اند – Telegram/senfi_uni_iran

خبرنامه امیرکبیر اسناد «کمیته اطلاعاتی امنیتی سرکوب»، در مورد سرکوب دانشجویان در جریان خیزش سراسری را منتشر کرد

۶۴۳ نفر ممنوع‌الورود، ۲۸۱ نفر تعلیق، ۲ هزار و ۸۴۳ نفر احضار به کمیته انضباطی هزینه‌ای بوده است که دانشجویان تا بهمن ماه سال گذشته بابت اعتراض علیه جمهوری اسلامی و همراهی با خیزش «زن، زندگی، آزادی» متحمل شده‌اند. خبرنامه امیرکبیر فهرستی از سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف منتشر کرده و گفته است این فهرست از طریق «کمیته اطلاعاتی امنیتی سرکوب» متشکل از ۹ واحد اطلاعاتی جمع آوری شده است.

بر اساس این گزارش که به استناد اسناد به دست آمده توسط «قیام تا سرنگونی» نوشته شده است، سازمان اطلاعات فراجا، اداره کل اطلاعات استان تهران، سازمان اطلاعات سپاه ، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج اساتید، مرکز حراست وزارت علوم، اداره حراست دانشگاه‌ها، معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله و دفتر فرماندهی قرارگاه ثارالله نهادهای حاضر در این کمیته بودند. این کمیته طی ۱۰ جلسه از آذر ۱۴۰۱ تا بهمن ۱۴۰۱ دانشجویان معترض علیه جمهوری اسلامی را بررسی و در فهرست‌های چهارگانه ثبت کردند.

بر اساس این گزارش، ۲۲ نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران به علت همراهی با خیزش سراسری و آنچه از سوی این کمیته «دانشگاهیان اغتشاشگر» خوانده می‌شد، برای ممنوع الخروجی معرفی شده بودند. تا بهمن ماه سال گذشته همچنین ۲ هزار و ۸۴۳ نفر از دانشجویان در سراسر ایران، برای شرکت در تجمعات اعتراضی به کمیته‌های انضباطی معرفی شده‌اند.

در این فهرست دانشگاه علم و صنعت ایران با احضار ۳۲۴ نفر بیشترین آمار احضار به کمیته انضباطی را داشته است. بعد از این دانشگاه، باهنر کرمان با ۲۸۲ نفر، دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر با ۱۵۷ نفر، تهران با ۱۵۳ نفر، علامه طباطبایی با ۱۴۹ نفر، خوارزمی با ۱۳۸ نفر، بهشتی با ۱۲۶ نفر، صنعتی شریف با ۱۱۴ نفر، هنر تهران با ۹۱ نفر و کردستان با ۸۹ نفر در رتبه‌های دوم تا دهم بیشترین احضار به کمیته انضباطی قرار دارند.

بر اساس این گزارش ۲۸۱ نفر از دانشجویان نیز با حکم تعلیق مواجه شده‌اند. این کمیته امنیتی، عنوان این فهرست دانشجویان را «دانشجویان تعلیق شده به دلیل اغتشاشات» نام‌گذاری کرده است. بر اساس این فهرست دانشگاه فردوسی مشهد ۱۳نفر، دانشگاه قم ۱۰ نفر، دانشگاه یاسوج ۳۲ نفر، دانشگاه تهران ۸۸ نفر، دانشگاه علم و صنعت ۶ نفر، داشنگاه باهنر کرمان ۱۸نفر، دانشگاه ملایر ۴۷ نفر، دانشگاه صنعتی همدان ۶ نفر، دانشگاه بین‌المللی خمینی ۱۳ نفر، دانشگاه یزد ۳۱ نفر و دانشگاه بهشتی ۱۷ نفر از دانشجویان تا بهمن ماه پارسال با حکم تعلیقی مواجه شده‌اند.

در این اسناد همچنین اعلام شده است که ۶۴۳ نفر از دانشجویان نیز به علت آنچه «شرکت در اغتشاشات» عنوان شده بود، از ورود به دانشگاه منع شده‌اند. فهرست ممنوع الورودی‌های دانشگاه تا بهمن ماه سال گذشته بر اساس تعداد در هر دانشگاه به این شرح است: دانشگاه فردوسی مشهد ۸ نفر، دانشگاه شهرکرد ۸ نفر، دانشگاه  یاسوج ۱ نفر، دانشگاه خوارزمی ۱۷ نفر، دانشگاه تهران ۴۰ نفر، دانشگاه صنعتی شریف ۹۰ نفر، دانشگاه سمنان ۳۰ نفر، دانشگاه باهنرکرمان ۵۲ نفر، دانشگاه فنی حرفه‌ای دانشکده دختران شریعتی و دانشکده دختران ولی عصر ۳۱ نفر، دانشگاه تربیت مدرس ۳۵ نفر، دانشگاه علامه طباطبایی ۱۱۸ نفر، دانشگاه صنعتی همدان ۶ نفر، دانشگاه بهشتی ۱۷ نفر، دانشگاه جهرم ۷ نفر، دانشگاه هنر تهران ۲۷ نفر، دانشگاه گلستان ۱ نفر، دانشگاه خلیج فارس ۱۹ نفر، دانشگاه مدنی آذربایجان ۹ نفر، دانشگاه سهند ۶ نفر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۱۹ نفر و دانشگاه محقق اردبیلی ۲ نفر.

خبرنامه امیرکبیر با اشاره به اینکه مسئولیت تهیه این فهرست در دانشگاه امیرکبیر برعهده حافظ شهبازی بوده است، اعلام کرد که این فهرست پیش از این توسط قرارگاه ثارالله برای تمام دستگاه‌های اطلاعاتی ارسال شده است. از سوی دیگر در این فهرست، اطلاعاتی در مورد دانشگاه‌های آزاد قرار نگرفته و به نظر می‌رسد این فهرست تنها به دانشگاه‌های دولتی اختصاص یافته است.

انتشار این آمار که سرکوب دانشجویان تا بهمن ماه سال گذشته را نشان می‌دهد، درحالی رخ داده است که از اسفند ماه سال گذشته تا تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها اخراج، تبعید، بازداشت، ممنوعیت استفاده از خدمات رفاهی، تعلیق و ممنوع‌الورودی دانشجویان به شدت افزایش یافته است. با شرایط فوق و تجمیع آمارهای مختلفی که پیش از این شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور منتشر کرده بود احتمالا بر تعداد این اعداد به شدت افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر فعالان دانشجویی و شوراهای‌ صنفی دانشجویان کشور طی هفته گذشته از گسترش «تماس‌های تلفنی تهدیدآمیز» و «احضار تلفنی» دانشجویان معترض در شهرهای کشور خبر داده و اعلام کردند که ده‌ها نفر از دانشجویان، از جمله دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، خواجه نصیر، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، چمران اهواز، و نیز دانشگاه‌های فرهنگیان و صنعتی اصفهان و تعداد دیگری از دانشگاه‌های ایران، تهدید شده‌اند تا در اعتراض‌های احتمالی سالگرد کشته شدن مهسا امینی شرکت نکنند.

بنا بر این گزارش، با «دست‌کم ۱۳ دانشجو در دانشگاه جندی‌ شاپور اهواز، ۱۰ دانشجو در دانشگاه امیرکبیر، و چند دانشجو هم در دانشگاه صنعتی اصفهان» تماس‌هایی همراه با تهدید گرفته‌اند و دانشجویان را به دفتر پیگیری احضار کرده‌اند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در کنار افزایش فشار بر دانشجویان در ماه‌های گذشته، تصمیم گرفته‌اند که شروع کلاس‌ها را برای عدم همپوشانی شروع فعالیت دانشگاه با سالگرد قتل مهسا امینی به تعویق بیاندازند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر وزارت علوم اخیرا در اطلاعیه‌ای به همه دانشگاه‌ها اعلام کرده است که باید سال تحصیلی را از اول مهرماه شروع کنند. این درحالی‌ست که پیش از این شروع ترم تحصیلی دانشگاه‌ها معمولا از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شد. خبرنامه امیرکبیر می‌گوید که تقویم آموزشی جدید دانشگاه‌ها توسط نهاد‌های امنیتی تدوین شده است و پس از تصویب در هیئت رئیسه دانشگاه‌ها اطلاع رسانی درباره آن آغاز خواهد شد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.