عباس میلانی و رضا شاه

سه شنبه, 31ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

مجید نفیسی

در شانزدهم ژوئیه امسال، آقای میلانی در شهر تورنتو سخنانی در زمینه‌ی کار تحقیقی خود پیرامون رضا شاه ایراد کرد که من آنرا در سامانه‌ی “ایرون دات کام” چاپ کرده و نظر خود را در باره‌ی آن نوشتم. اینک چند سطری به آن افزوده و در زیر می‌آورم.

اولا، رضا شاه ملی نبود بلکه وابسته بود. منتها، در هنگام کودتای سوم اسفند و تا پایان نیمه‌ی اول سلطنتش وابسته به انگلیس بود و در نیمه‌ی دوم سلطنتش وابسته به آلمان نازی.

ثانیا، دولت رضا شاه، یک دولت پلیسی بود که در آن، پلیس مخفی، حرف اول و آخر را می‌زد و کوچکترین جایی برای آزادی‌های فردی وجود نداشت. برای شرح وابستگی رضا خان به انگلیس می‌توان به کتاب “تاریخ مختصر احزاب سیاسی” محمد تقی بهار رجوع کرد و برای  درک اشاعه‌ی افکار نازیستی در ایران عصر رضا شاه به مقاله‌ی من “صادق هدایت و برتری نژادی“.

آقای میلانی واقعیت وابستگی رضا شاه یا پلیسی بودن دولت او را صراحتا رد نمی‌کند ولی در آن “اما” و “اگر” می‌آورد تا به اسم تحقیق بیشتر، واقعیت‌های تاریخی را مورد شک قرار دهد. مثلا وقتی که موضوع قتل تقی ارانی در زندان رضا شاه پیش می‌آید بلافاصله به موضوع قتل کمونیست‌های ایرانی بدست استالین در شوروی می‌پردازد، توگویی ذکر آن یک از قبح این یک می‌کاهد. از قول انور خامه‌ای می‌گوید که از فرخی یزدی در زندان پرسیده پس چرا دهانت را ندوخته‌اند، اما نمی‌داند که این قضیه مربوط به زمانیست که فرخی یزدی پس از امضای قرارداد ۱۹۱۹ ایران و انگلیس بدست وثوق‌الدوله، هجویه‌ای می‌نویسد و بدستور حاکم یزد دهانش دوخته می‌شود و به زندان می‌افتد. حال اینکه انور خامه‌ای زمانی او را می‌بیند که بدستور  رضا شاه به زندان افتاده و در سال ۱۹۳۹ در آنجا به قتل می‌رسد، موضوعی که میلانی اصلا به آن اشاره نمیکند. وقتی صحبت به وابستگی رضا شاه به آلمان نازی می‌رسد به جای گشودن آن، بحث را به ایرانیان مقیم برلن در سال‌های پیش از جنگ اول جهانی و انتشار مجله‌ی “کاوه” می‌کشاند بدون اینکه متذکر شود که آن ایرانیان از کمک آلمانی‌های سوسیال دموکرات برخوردار شدند و رضا شاه از نازی‌های آلمان.

بعلاوه، برخورد آقای میلانی به ابراهیم گلستان نیز مساله برانگیز است. آیا می‌توان از مردی تمجید کرد که در مصاحبه اش با بی بی سی چند سال پیش از ژوزف استالین ستایش کرده هنوز جنایات او را سرسختانه توجیه می‌کند؟ جلال آل‌احمد، هزار مرتبه بر این ابراهیم گلستان استالینیست ارجحیت دارد زیرا آل‌احمد به بازشکافی گذشته‌ی خود همت گماشت و از جمله کتاب “بازگشت از شوروی” آندره ژید را به فارسی ترجمه می‌کند و گلستان با قدرت حاکم کنار آمد بدون اینکه به نقد گذشته‌اش بنشیند. این نحوه‌ی برخورد به گلستان البته شگفت‌آور نیست زیرا آقای میلانی، امیر عباس هویدا را بعنوان “روشنفکر برجسته‌ی زمانه” الگوی خود  قرار می‌دهد! او همچنین هنگام اشاره به “کودتای ۲۸ مرداد” عامدا از ذکر کلمه‌ی “کودتا” خودداری می‌کند تا در کارزاری که فاشیست‌های سلطنت‌طلب برای تحریف تاریخ به راه انداخته‌اند مورد اتهام قرار نگیرد.

مصدق نمی‌توانست دست انگلیس را از نفت ایران کوتاه کند اگر در آن واحد نمی‌کوشید تا دست شاه را از دخالت در سیاست  قطع نماید. او می‌خواست شاه، سلطنت کند نه حکومت. جنبش ملی کردن صنعت نفت بخشی از جنبش مردم ایران برای استقلال و آزادی و برابری بود و هیچگاه نمی‌توان آنرا در یک بحث حقوقی و آئین‌نامه‌ای چون “قانونیت انحلال مجلس هفدهم” تقلیل داد.

مصدق روحت… نه، یادت زنده باد.

    شانزدهم اوت دوهزار‌و بیست‌و‌سه

از: سایت ایرون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. با درود و تشکرازمطلب ارزشمندتان.
    دیکتاتوری یک حکومت پلیسی نظامی است اما ترقی گرا. استبداد نیز پلیسی نظامی است و واپس گرا. این تنها تفاوت جمهوری اسلامی و پهلوی است.
    متاسفانه بسیاری از رسانه ها و شبکه های ماهواره ای وابسته تعداد برنامه های پهلوی شویی را افزایش داده اند و در برنامه هایشان هم مرتبا از کارشناسان و تحلیل گران سلطنت طلب بهره می گیرند.
    وظیفه رسانه های مترقی و دموکرات آگاهی بخش به مردم است حتی اگر تغییر حکومت مدت بیشتری به طول بیانجامد تا خدای ناکرده دراثرناآگاهی مردم از چاله به چاه بیفتند.
    مدتی است که این رسانه های وابسته با کمک همفکرانشان در جمهوری اسلامی سعی می کنند با وارونه کردن واقعیات و تاریخ مدون ایران،چهره نهضت ملی ایران و افراد بزرگی مانند محمد مصدق و زنده یاد حسین فاطمی را مخدوش نمایند شاید این وسط وجهه ای برای خود دست وپا کنند!!مانند آقای زیباکلام، فرزند آقای آیت الله کاشانی و آخرینشان آقای برهانی وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه تهران و….
    زنده یاد دکتر محمد مصدق تمام سرمایه مادی خود را وقف نهضت ملی کرد بدون آنکه حقوقی از خزانه برداشت نماید نه مانند محمد رضا شاه و پدرش که درفکرثروت اندوزی بودند.
    امیدوارم آقای میلانی تحقیق کنند دارایی های رضاشاه و پسرش هنگام خروج ازایران چقدربوده است.
    زنده باد یاد دکتر محمد مصدق و کلیه رهروان راه آزادی