یک پژوهشگر آمریکایی و یک دانشمند مجار برنده جایزه نوبل پزشکی شدند

دوشنبه, 10ام مهر, 1402
اندازه قلم متن

خانم کاتالین کاریکو، دانشمند مجار، و درو وایزمن، پژوهشگر آمریکایی، برندگان جایزه نوبل پزشکی

صدای آمریکا

«درو وایزمن»، دانشمند آمریکایی و پژوهشگر دانشگاه پنسیلوانیا، و «کاتالین کاریکو»، دانشمند و همکار مجار او، به دلیل کشفیات مولکولی که راه را برای ساخت واکسن علیه ویروس کرونا هموار کرد، روز دوشنبه ۱۰ مهر، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۲۳ میلادی شدند.

برندگان این جایزه یک میلیون دلاری، معادل ۱۱ میلیون کرون سوئد، از سوی دانشگاه پزشکی مؤسسه «کارولینسکا»، وابسته به مجمع نوبل سوئد، برگزیده شدند.

خانم کاریکو تا سال ۲۰۲۲ میلادی، معاون ارشد و سرپرست بخش جایگزینی پروتئین در شرکت آلمانی «بیو ان تک» بود. او همچنین استاد دانشگاه «سگد» در مجارستان و نیز استادیار در دانشگاه پنسیلوانیا است.

آقای وایزمن، در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، استاد پژوهش در مورد واکسن است.

این دو پژوهشگر در تحقیقات خود، تغییراتی مولکولی را ایجاد کردند که ساختار مصونیت بدنی انسان را از حمله التهابی علیه مولکول ساخت آزمایشگاه، موسوم به «ام آر ان آ»، باز می دارد.

شرکت «بیو ان تک» در ماه ژوئن گذشته اعلام کرد که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن در جهان، واکسن دارای مولکولی را که با همکاری شرکت داروسازی آمریکایی «فایزر» ساخته شد، دریافت کرده اند.

بر اساس برآوردها، استفاده از این واکسن علیه بیماری کووید-۱۹ ، به نجات جان حدود ۲۰ میلیون تن در جهان کمک کرده است.

به گفته مؤسسه «کارولینسکا»، خانم کاریکو و آقای وایزمن میلیون ها جان را نجات داده، از گسترش کووید-۱۹ پیشگیری کرده، از بار سنگین این بیماری کاسته و به جوامع فرصت بازگشایی داده اند.

جوایز نوبل که برای نخستین بار در سال ۱۹۰۱ میلادی اعطا شد، ابتکار آلفرد نوبل است و در رشته های دانش، ادبیات، و اقتصاد به نامزدهای برنده تعلق می گیرد. پادشاه سوئد امسال جوایز گوناگون نوبل را در دهم دسامبر سال جاری به برندگان این جوایز اهدا می کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.