افزایش نگرانی بازنشستگان از تصویب ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه

شنبه, 6ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

افزایش نگرانی بازنشستگان از تصویب ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه

فعالان صنفی از افزایش نگرانی بازنشستگان در موضوع ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه خبر می‌دهند. بر اساس اعلام این فعالان؛ «اگر ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شود، حقوق بازنشستگان براساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شد. درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر کاری هم به آن اضافه خواهد شد.»

به گفته این فعالان؛ «دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه، به دنبال مبنا قرار دادن ۵ سال آخر بیمه‌پردازی، برای محاسبه حقوق بازنشستگی است. این کار باعث کاهش میزان مستمری پرداختی بازنشستگان و کارگران می‌شود.» این تصمیم در حالی به‌عنوان موضوع ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده است که بر اساس “نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده ۸۲ قانون برنامه ششم توسعه”، میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است.

یک عضو “کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات” مجلس شورای اسلامی روز ششم تیرماه سال جاری از مصوبه این کمیسیون برای “حذف میانگین ۵ سال برای بازنشستگی از لایحه برنامه هفتم” خبر داده بود. «محمد خدابخشی» در این مورد گفته بود: «پیشنهاد دولت درباره محاسبه میانگین حقوق بازنشستگان بر مبنای پنج سال آخر خدمت شان، حذف شده است.»

پیشتر، «محسن زنگنه»، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، در اواسط مردادماه اعلام کرده بود: «پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بوده است. اما کمیسیون این ماده را حذف کرده است.»

این در حالی است که موافقان پیشنهاد دولت برای این تغییر محاسبه به خبرآنلاین، گفته‌اند: «علت اصلی پیشنهاد دولت برای تغییر در مبنای محاسبه بازنشستگی، وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی است. چرا که این تغییر، از نظر منابع مالی به نفع دولت تمام خواهد شد.»

اگرچه برخی از نمایندگان مجلس، به شدت از تصویب ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه دفاع می‌کنند؛ گروهی از فعالان و تشکل‌های بازنشستگان و کارگران با تصویب برنامه هفتم توسعه مخالفت کرده بودند. شورای بازنشستگان ایران روز ١١تیرماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای به پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه واکنش نشان داده و آن‌را «زمینه‌ساز تشدید فلاکت عمومی» اعلام کرد.

فعالان حقوق بازنشستگان معتفدند: «اگر ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب شود، با تغییر محاسبه حقوق بازنشستگان جدا از آن‌که مستمری بازنشستگان کاهش پیدا می‌کند، تاثیرات دیگری هم به دنبال خواهد داشت. به‌عنوان نمونه: “اگر فرد بنا به دلایلی از کار بیکار و به صندوق بیمه بیکاری وصل شود و از طریق این صندوق، برای بازنشستگی معرفی شود و یا فاصله‌ چندساله‌ای بین سالهای انتهایی کار ایجاد شود، مستمری آن فرد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. این ملاحظات در فرمول مورد نظر مجلس نادیده گرفته شده و به شدت به ضرر کارگران است.»

عدم تناسب مستمری دریافتی بازنشستگان با هزینه‌های زندگی و تورم که روزانه افزایش می‌یابد، از مهم‌ترین چالش‌های بازنشستگان درایران محسوب می‌شود و از جمله دلایل برگزاری تجمعات اعتراضی آنها است.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.