گلپا خواننده سرشناس ایران درگذشت

شنبه, 13ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده پیشکسوت و سرشناس ایران در سن ۹۰ سالگی به دلیل بیماری از دنیا رفت.

موسسه هنرمندان پیشکسوت بر اساس گفته‌های محمدعلی گلپایانی (گلریز)، برادر این‌ خواننده پیشکسوت اعلام کرد آقای گلپا عصر روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه درگذشته است.

آقای گلپا زاده دهم بهمن ماه ۱۳۱۲ خورشیدی است و در سال‌های اوج کاری خود لقب «مرد حنجره‌طلایی» یافت.

اکبر گلپایگانی هنر آواز را در نوجوانی نزد استادانی چون نورعلی خان برومند، ابوالحسن صبا، حسین طاهرزاده، عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و ادیب خوانساری فرا گرفت و در ۲۵ سالگی وارد رادیو شد.

ابتدا همکاری خود را به‌عنوان جوان‌ترین خواننده با برنامه «گلهای جاویدان» آغاز کرد و پس از ۱۷ سال فعالیت در دیگر برنامه‌های گلها، به ترانه‌خوانی روی آورد.

اکبر گلپا (گلپایگانی) خواننده پیشکسوت و سرشناس ایران

گلپا که طی ۶۵ سال گذشته صدای آوازش در موسیقی ایرانی جاری است، اسفند ۱۴۰۰ در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا گفته بود تاریخ قضاوت می‌کند من برای موسیقی چه کرده‌ام: «مردم باید قضاوت کنند. تازه ما آن کارها را کرده‌ایم، حالا باید چه کار کنیم که موسیقی‌مان یک حالت عشق و محبت و دوستی و صمیمیت و زیر بغل جوانان را گرفتن و کمک‌کردن به ایشان در این راه باشد».

او در ادامه گفته بود «ما مردمی هستیم هنردوست. عشق به هنر مثل هر چیزی پشتوانه می‌خواهد. پشتوانه ما این جوان‌ها هستند. ما باید این جوان‌ها را تروخشک کنیم، آینده موسیقی ما در دست این‌هاست.»

یک منبع مطلع به رادیو فردا گفت که اکبر گلپا وصیت کرده است که او در گورستان ظهیر الدوله کنار قبر مرتضی خان محجوبی به خاک سپرده بشود، اما گویا نهادهای مسئول هنوز مجوز این امر را نداده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.