احضار چهار روزنامه‌نگار و مجرم شناخته‌شدن دو مدیر مسئول رسانه‌ای در ایران

پنجشنبه, 18ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

احضار به مراجع قضائی

صدای آمریکا

در ادامه فشارهای جمهوری اسلامی بر اصحاب رسانه در ایران، در روزهای گذشته چهار فعال رسانه‌ای احضارشده و دو مدیر مسئول رسانه‌ای مجرم شناخته شده‌اند.

به گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، مراجع قضائی جمهوری اسلامی به تازگی احسان بداغی، خبرنگار پایگاه خبری فراز، متین غفاریان، مدیر کانال خبری روزآروز، الهه موسوی، روزنامه‌نگار محیط زیست، و هادی کسایی‌زاده، مدیر مسئول ماهنامه «میدان آزادی» را احضار کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، دلیل عمده احضار این فعالان رسانه‌ای، مطرح‌کردن موضع‌گیری انتقادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

از سوی دیگر غلامحسین کرباسچی، مدیر مسئول روزنامه هم‌ میهن، و فریماه شیخ‌الاسلامی، مدیر مسئول پایگاه خبری «پارسینه»، در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، دلیل احضار احسان بداغی را انتشار خبر انتصاب جدید رضا ثقتی، مدیر برکنارشده اداره ارشاد استان گیلان، در وزارت ارشاد اعلام کرده است.

این نهاد صنفی بین‌المللی احضار متین غفاریان به دادسرا را نیز ناشی از انتشار مطالب انتقادی و موضع او در قبال جان‌باختن آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله، ذکر کرده است.

الهه موسوی، خبرنگار محیط زیست، هم به «افتراء و انتشار اکاذیب» در فضای مجازی متهم شده و باید در تاریخ ۲۱ آبان در دادگاه کیفری گرگان حاضر شود.

هادی کسایی‌زاده، مدیر مسئول ماهنامه «میدان آزادی»، هم با شکایت سازمان زندان‌ها به شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.

از سوی دیگر، منیژه موذن، روزنامه‌نگار اقتصادی، هم روز چهارشنبه ۱۷ آبان بازداشت شد و درباره اتهامات، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او خبری منتشر نشده است.

بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران با آغاز اعتراضات سراسری در پایان شهریور ۱۴۰۱ شدت یافت و با بازداشت دست‌کم ۷۳ روزنامه‌نگار و عکاس خبری در نیمه دوم سال گذشته، آزادی مطبوعات بیش از پیش در ۴۵ سال گذشته در محاق قرار گرفت.

پیش از این، یک روزنامه‌نگار ساکن ایران به صدای آمریکا گفته که انتظار جمهوری اسلامی از رسانه‌ها «تولید بولتن‌های تبلیغاتی است» و خبرنگاران به دلیل «تحلیل‌های نقادانه» با عناوینی مبهم مثل «سیاه‌نمایی» تحت فشار قرار می‌گیرند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران دوباره از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا همه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها را که در ایران زندانی هستند، فوری آزاد کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل این فدراسیون، گفته که مقامات جمهوری اسلامی «همواره روزنامه‌نگاران را هدف مجازات‌های بی‌جا قرار می‌دهند» و از قوه قضاییه این حکومت خواسته که «اجازه دهند روزنامه‌نگاران بر اساس اسناد بین‌المللی که ایران باید به آن پایبند باید باشد، آزادانه فعالیت کنند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.